Moderkagebiopsi eller fostervandsprøve?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.041 visninger
21 svar
0 synes godt om
28. juli 2011

Ems30

Hej I søde og lækre damer.

Jeg skal til NF fre d. 5. aug. hvor jeg er 12+4, og er så vanvittig nervøs Jeg er nemlig 31 år så er bange for at jeg er i en høj risikogruppe. Desuden skal min mand og jeg på ferie ons d. 10 aug, så hvis mine tal nu er dårlige så skal jeg jo til en moderkageprøve, hvilket jeg håber jeg kan nå inden vi rejser. 

Men er det ikke sådan at man kan vælge en fostervandsprøve hvis man vil, som er længere inde i graviditeten, og som også er mere human? Nogen siger at abortrisikoen for fostervandsprøve er lavere end moderkageprøve?

Er der nogen af Jer der har erfaringer med disse prøver eller har nogle gode svar? Tager imod med kyshånd... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. juli 2011

Frejasen

Kære du.

Jeg har ikke de store erfaringer i netop de prøver, men mener jeg har fået af vide af en fostervandsprøve er det første de tilbyder alt afhæning af hvad scanningen viser.

Jeg vil dog berolige dig med at din alder næppe spiller ind. 31 år er ikke højrisiko. Jeg er selv 31 og blev mor for 11 måneder siden. Desuden har jeg flere veninder og bekendte i 30´erne der er blevet forældre til sunde og skønne børn. 

Pøj med det og håber og forventer du oplever en god scanning

Anmeld

31. juli 2011

mamiolvi

Ems30 skriver:

Jeg skal til NF fre d. 5. aug. hvor jeg er 12+4, og er så vanvittig nervøs Jeg er nemlig 31 år så er bange for at jeg er i en høj risikogruppe. Desuden skal min mand og jeg på ferie ons d. 10 aug, så hvis mine tal nu er dårlige så skal jeg jo til en moderkageprøve, hvilket jeg håber jeg kan nå inden vi rejser. 

Men er det ikke sådan at man kan vælge en fostervandsprøve hvis man vil, som er længere inde i graviditeten, og som også er mere human? Nogen siger at abortrisikoen for fostervandsprøve er lavere end moderkageprøve?

Er der nogen af Jer der har erfaringer med disse prøver eller har nogle gode svar? Tager imod med kyshånd... 

Jeg var også bekymret da jeg skulle til nakke fold... jeg er 36 men røg ikke ind i risiko gruppen

Anmeld

31. juli 2011

1012lmp

Du er jo slet slet ikke i høj risiko... Du er altså kun 31 rooolig nu

Du har intet at frygte... men altså min mor var i høj risikogruppen da hun fik mine 2 mindste søskende og der fik hun lavet en fostervandtsprøve og mener BESTEMT det er det de tilbyder og ikke moderkagebiopsi det er kun hvis der er kendte sygdomme i familien der skal testets for eller lign. Når det bare er downs de tester for og almen så er det en fostervandtsprøve og det skulle ikke være så slemt men der er selvfølgelig en risiko for abort, men er det jo ved så meget.

Anmeld

31. juli 2011

S.Maria

Tror ikke du skal bekymre dig fordi du er 31. Var selv til NF scanning og kom i risikogruppen og fik et par dage efter lavet en moderkage biopsi. På det tidspunkt var jeg 23 år. Uden at være sikker mener jeg at der er 0,5-1% større abortrisiko ved begge prøver....

Anmeld

31. juli 2011

banditten2011

Ems30 skriver:

hej

jeg er 23år og havde forhøjet risiko og blev scannet en onsdag fik lavet moderkage biopsi om tordsagen og fik svar tirsdag ugen efter.. og på hvidovre hospital laver de biopsien 2 gange om ugen mener det er mandag og torsdag.

men hun sagde ingenting om fostervands prøve

Anmeld

31. juli 2011

banditten2011

1012lmp skriver:

Du er jo slet slet ikke i høj risiko... Du er altså kun 31 rooolig nu

Du har intet at frygte... men altså min mor var i høj risikogruppen da hun fik mine 2 mindste søskende og der fik hun lavet en fostervandtsprøve og mener BESTEMT det er det de tilbyder og ikke moderkagebiopsi det er kun hvis der er kendte sygdomme i familien der skal testets for eller lign. Når det bare er downs de tester for og almen så er det en fostervandtsprøve og det skulle ikke være så slemt men der er selvfølgelig en risiko for abort, men er det jo ved så meget.

vil bar sige at jeg fik lavet en moderkage biopsi og de nævnte ingenting med fostervands prøve overhoved.. men det er sikkert os forskelligt fra sted til sted

Anmeld

31. juli 2011

Mumto3

Jeg valgte en fostervandsprøve, da abortrisikoen skulle være lavere end moderkagebiopsien. Ulempen med fostervandsprøven er at det kræver at man er lidt længere henne. Moderkagebiopsien kan de tage tidligere.

Anmeld

31. juli 2011

Moms

Hej

Stort set alle officielle steder på nettet står der om moderkagebiopsi og fostervandsprøve under et, at risikoen ved at få dem foretaget er 0,5-1 %.

Moderkagebiopsien kan foretages på tidspunktet for nakkefoldsscanningen - såfremt din termin er fastsat korrekt og moderkagen er stor nok. Jeg har set et eksempel herinde på en pige, der måtte komme igen, fordi moderkagen skulle være større. Så vidt jeg husker, skal man være i uge 16 for at få foretaget fostervandsprøve - simpelthen fordi der tidligere ikke er nok fostervand og risikoen før dette tidspunkt er meget større.

Jeg fik at vide af lægen, til nakkefoldsscanningen, at risikoen for fostervandsprøven var mindre end for moderkagebiopsien og ventede vi til 16+6 var den da endnu mindre.

Jeg fik en dags betænkningstid mellem min "første" nakkefoldsscanning og nummer to, fordi jeg dagen efter skulle scannes af en læge, som så også kunne foretage moderkagebiopsien. Jeg er 37 og fik risikotallet 1:56. Jeg havde nået at læse en masse om det og vidste på forhånd, at jeg havde de to muligheder og at der var mindre risiko ved at vente på fostervandsprøven. Så jeg sagde til lægen, at med mindre hun fandt sikre fejl/misdannelser under scanningen, ville vi vente på fostervandsprøven. Min nakkefoldsscanning blev foretaget ret sent i den planlagte periode for nf-scanning, fordi jeg blev rykket en uge i termin ved første nf-scanning.

Der er plusser og minuser ved begge. Nogle siger moderkagebiopsien gør rigtig ondt, nogle vælger moderkagebiopsien fordi svaret foreligger i løbet af få dage, nogle kan ikke holde ventetiden ud og skal bare have svaret og aborten hurtigst muligt, hvis der er kromosomfejl. Babyen er vokset til ca 17 cm inden fostervandsprøven og det kan være mere psykisk belastende dels at have båret barnet i 2-3 uger mere - med hvad dertil hører af graviditetssymptomer - dels at skulle "føde" et noget større barn i tilfælde af abort. Medicinsk abort bliver foretaget i begge tilfælde.

Husk at doubletesten (blodprøven + nakkefoldsscanningen) er en statistisk risikovurdering. Det er ikke en undersøgelse, der siger noget om, at der er noget galt med dit foster. Ved en høj risiko (i Danmark sat til over 1:300) tilbydes man moderkagebiopsi eller fostervandsprøve, som er så godt som 100 % sikre.

Du og din mand alene kan træffe den afgørelse, der er bedst for jer. Men jo bedre oplysningsgrundlag I har, des bedre er I også rustet til at tage den rigtige beslutning. Husk at du har agtindsigt, så du kan ringe til din læge og få tallene fra blodprøven. Det kan allerede der give dig svar på om du, ud fra den, har en højrisikograviditet eller ej. Der måles to værdier HCG - human choriongonadotropin og PaPPA - pregnancy associated Plasma Protein A. Spørg om tallene er i orden.

Vi så på det sådan, at vi ikke turde risikere livet af et helt normalt ønskebarn, så vi kunne få svaret 2-3 uger tidligere. Det var hårdt og ubehageligt at vente, nok mest for mig, der kunne mærke det voksende liv, men jeg tænkte på at det var for barnets skyld.

Jeg håber det bedste for jer og at I finder en løsning, der passer til jer.

Kram

Moms

Anmeld

31. juli 2011

1012lmp

banditten2011 skriver:

vil bar sige at jeg fik lavet en moderkage biopsi og de nævnte ingenting med fostervands prøve overhoved.. men det er sikkert os forskelligt fra sted til sted

Ja det kan sagtens være... kan også være det er forskelligt mht alder osv min mor fik det lavet fordi hun var over 38, også selvom tallene så fine ud til NF scanning.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.