Hvordan ville du gerne have nyheden?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

440 visninger
6 svar
0 synes godt om
28. juli 2011

LilleMie

Har brug for et råd. Jeg har en veninde, der har kæmpet i flere år for at blive gravid og som lige har sat projektet på standby igen.

Hvordan vil du helst have nyheden, hvis du længe har prøvet på at blive gravid og endnu en veninde blev gravid inden for et halvt år?

Det er underligt at være så glad for at være gravid og samtidig have dårlig samvittighed, da jeg synes de fortjener det barn så meget. Der er mange herinde, der snakker om hvor hårdt det er, at alle omkring dem hele tiden bliver gravide, og håber I har nogle gode råd til at sige det på en god måde.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juli 2011

Giraffen

LilleMie skriver:

Har brug for et råd. Jeg har en veninde, der har kæmpet i flere år for at blive gravid og som lige har sat projektet på standby igen.

Hvordan vil du helst have nyheden, hvis du længe har prøvet på at blive gravid og endnu en veninde blev gravid inden for et halvt år?

Det er underligt at være så glad for at være gravid og samtidig have dårlig samvittighed, da jeg synes de fortjener det barn så meget. Der er mange herinde, der snakker om hvor hårdt det er, at alle omkring dem hele tiden bliver gravide, og håber I har nogle gode råd til at sige det på en god måde.

Nu har jeg ikke selv prøvet at være i din venindes sted

Men det at du tager hende med i dine lykkelige omstændigheder synes jeg er så flot!

Men hvis du fx starter med at sige at du ved hun har det træls og at du synes verden er så uretfærdig engang imellem men om hun måske, mens hun venter, vil være med til at se og være sammen med og opdrage dit kommende barn med kærlighed - måske endda hun ska være gudmor? altså kun hvis du har tanker om det i forvejen, men altså det synes jeg er en meget inddragende, anerkendende og kærlig måde at sige det på  

Anmeld

28. juli 2011

MosterA

LilleMie skriver:

Jeg har selv være i samme situation som dig - flere gange. Jeg har nemlig flere veninder der har prøvet at få børn i flere år uden held og så kom jeg bare der og var blevet gravid efter 2 mdr. 

Jeg havde så stor skyldfølelse, for jeg vidste at det var deres største ønske jeg bare "kom og tog for næsten af dem".

Jeg fandt desværre aldrig den opskrift der gjorde at de ikke blev såret og jeg tror desværre ikke at den findes. Til gengæld fandt jeg ud af at der var utrolig stor forskel på hvordan de taklede det. Heldigis har de fleste taget det super godt, da de lige kom over choket, og er meget interesseret i hvordan det går med den lille og de glæder sig rigtig meget til at være en del af vores barns liv. 

Mit råd til dig, når du fortæller det, er nok ikke at lægge for meget vægt på hvor synd det er for din veninde. Fortæl hende det lige ud som det er uden at undskylde og hvis du kan se hun bliver såret så gør det klart for hende at du er der for hende!!

Håber det kommer til at gå godt! 

Anmeld

28. juli 2011

Nessie

Jeg er så hende folk har frygtet / frygter at fortælle om deres graviditet

Den bedste måde at fortælle det på, er som du vil fortælle det til alle andre, og så forberede dig på, at hun bliver glad på dine vegne, men også kan blive lidt ked af det.
Det har intet med dig at gøre, men der ræser lige en masse modstræbende følelser rundt i kroppen i det øjeblik.

Og tillykke forresten

Anmeld

28. juli 2011

LilleMie

Tak for jeres svar  

Jeg kommer nok ikke udenom at fortælle det inden længe, da vi er begyndt at fortælle det til nogle venner og jeg vil ikke have, hun hører det fra mig. Tror jeg fortæller det til hende en dag, vi er alene uden undskyldninger og søforklaringer, men er selvfølgelig klar til at trøste/være forstående, hvis det er ikke er et glædesudbrud, der er første reaktion.

Men det kan jo også være, at jeg bare maler fanden på væggen lige nu og hun faktisk bliver oprigtigt glad på vores vegne. Det håber jeg!

Anmeld

28. juli 2011

Mi

Jeg har stået i din venindes situation.

Nå mine veninder blev gravide, var det godt når de sagde noget i stil med:

"Jeg er gravid, og er bare så ked af at skulle fortælle dig det, for jeg ved jo at i kæmper så hårdt. Jeg forstår godt hvis du bliver ked af det, og det er helt ok."

Hvis du viser forståelse for hende, så man hun måske netop glæde sig på dine vegne, og måske dele med dig, at hendes sorg bliver lidt større, når hun ser sit ønske gå i opfyldelse hos andre, så tæt på. Jeg har godt kunnet glæde mig på andres vegne, især hvis jeg måtte få lov at være tæt på babyerne når de kom. Men det var svært, hvis andre forventede af mig, at jeg skulle glædes over det, eller at jeg skulle gå op i baby- og graviditetsting sammen med dem. Det skulle komme i mit eget tempo.

Men et godt udgangspunkt er jo, at du er opmærksom på din venindes følelser

Anmeld

28. juli 2011

BABYPIGEnr4

Jeg tilslutter mig, at du fortæller hende hvor glad du er for at du er gravid, og du ville ønske det samme skete for hende. Det værste du kan gøre er ikke at fortælle det med det samme - en rigtig veninde vil altid gerne være den første til at vide det. Måske skal hun lige sluge den, men hvis hun bliver sur eller bitter - hvad er hun så for en veninde? Jeg synes det er dejligt du tænker så meget på hendes følelser - det kan mange lære noget af. Del sorger og glæder med hende, det er jo det man har veninder til.

Har selv meget ondt af dem der ikke kan få børn. Selv bliver jeg gravid i første "hug", så det er ret nemt. Men jeg vil da ikke have dårlig samvittighed over at være så heldig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.