Hente/bringe-problematikken tror jeg, man må løse i hvert enkelt tilfælde, men jeg har en kollega, som har valgt at have børnene i vuggestue/børnehave i nærheden af arbejdspladsen i stedet for i nærheden af hjemmet. Det gør det enklere at nå alting i hverdagen. Ellers kender jeg flere, hvor bedsteforældrer træder til en gang i ugen eller oftere for at hente i børnehaven.
Andre tips:
- Lav flere middager i weekenden/når lejligheden er der og frys ned, så du slipper at måtte håndtere både madlavning og trætte børn alene, lige når i kommer ind af døren.
- Få rutiner på mest muligt husarbejde, f eks: mandag aften vaske badet, tirsdag aften vaske stuen osv. På den måde får man ting gjort uden at det kræver den helt store planlægning/tankevirksomhed, når man er træt.
- Tøjvask osv er der meget af, så det er ikke nok med en gang i ugen. Sørg for god plads til at tørre tøjet/tørretumbler. Det letter virkelig arbejdet.
- Samling af madindkøb til så vidt muligt én gang i ugen. Det letter både udgiften og stressfaktoren. At skulle ordne madindkøb efter arbejde f eks med trætte unger kan være et sandt mareridt.
- Have en notatblok liggende på et fast sted, og hver gang man husker noget, man må få gjort, skriver man det ned. Min korttidshukkommelse er virkelig ikke, hvad den har været efter flere år med for lidt søvn....
- Glemme ambitionen om et prikfrit hjem og hellere prioritere et lidt rodet, men ikke sundhedsfarligt, hjem og have lidt ekstra tid og overskud sammen med ungerne i hverdagen.
Ang. skænderier osv: Jeg tror, det hjælper rigtig meget, hvis man på forhånd tager den vanskelige diskution om, hvad man egentlig forventer af hinanden osv. Det gjorde vi ikke, og det har jeg fortrudt i eftertid. Problemet er ikke, om den ene gør mere eller mindre men om man ikke klarer at leve op til hinandens forventninger. Det er i hvert fald erfaringen her i gården...
Uanset, man finder altid sine løsninger på de praktiske problemer, sålænge man klarer at snakke sammen om tingene.
Du skal nok finde ud af det!
Lykke til!