Moms skriver:
Nu har jeg læst SÅ mange fødselsberetninger her og jeg fatter det ikke.
Nogle skriver at så var de så og så mange cm åbne med så og så mange cm livmodermund/hals tilbage????
Er det ikke livmoderhalsen, der åbner sig? Er det ikke den, jordmoderen er inde og mærke efter. Hvis livmoderhalsen er udslettet, hvordan kan man så kun være 8 cm åben?
Hvis man er 10 cm åben hvordan kan der så være 1 cm livmoderhals tilbage?
Når jeg nu - halvvejs i graviditeten - mærker efter i skridtet, så har jeg jo BEN/knogler, som jeg skønner der er 5 cm åbning i mellem - de må jo skulle løsne sig, så der er plads til et baby hoved. Et det ikke det ene af de steder, der skal være åbent?
Er der nogen, der kan forklare? Åbner man 1 eller 2 steder?
Moms
Du kan overhovedet ikke mærke, deroppe, så skal du da være udstyret med kardanled i håndled og albue 
Du har kun ét hul ind til livmoderen, som sidder i bunden af skeden.
I bunden af skeden er det første lægen eller jordemoderen mærker og føler, din livmodermund, som sidder øverst i skeden. Når man ikke er gravid, så sidder den nærmest som åbningen af en blåmusling øverst (uden at være hård naturligvis)
Ovenover livmodermunden sidder livmoderhalsen (livmodermunden er hovedet og derefter halsen, som hvis du stod på hovedet)
Når man er gravid og fødslen nærmer sig, vil barnets vægt og kroppens hormoner gradvist blødgøre livmoderhals og livmodermunden, sådan at trykket fra barnet får livmodermunden til at jævne sig ud, og livmodermunden begynder at smågabe..altså åbne sig op.
Når pigerne herinde snakker om livmodermund og livmoderhals og cm af dit og dat, så er det de forskellige stadier af kroppens forberedelse til fødsel.
Normalt er livmodermunden 1 til 2 cm åben i de sidste par uger inden fødsel..og samtidigt vil livmoderhalsen gradvist blive kortere og kortere.
Når fødslen går i gang, så vil det sidste af livmoderhalsen nærmest forsvinde og blive flad og efterhånden som veerne skrider fremad, vil livmodermunden gabe mere og mere.
Når livmodermunden er 10 cm åben, så er hullet indtil livmoderen stort nok og barnets hoved kan passere igennem.
Håber du kan bruge denne forklaring.

Kærligst
Sussie