Gravid med herpes genitalis :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.688 visninger
6 svar
0 synes godt om
25. juli 2011

Anonym trådstarter

Da jeg desværre ikke kan komme i kontakt med egen læge før i morgen tidlig, prøver jeg at høre ad her.

Sagen er den at jeg desværre har fået et udbrud af herpes genitalis (herpes på kønsdelene) nu her mens jeg er gravid, jeg er i 3. trimester. Jeg har ellers været så heldig ikke at skulle bøvle med det skidt før nu, men nu er det så desværre dukket op.

Jeg har haft adskillige udbrud før og har god kendskab til hvordan og hvorledes jeg skal forholde mig til et evt. udbrud op til fødsel.

Mit spørgsmål er så nu: må jeg bruge aciclovir creme mod det??

Jeg har førhen brugt cremen med god effekt når jeg ellers har haft udbrud, men vil bare gerne vide om det stadig er OK at jeg bruger den mens jeg er gravid?

Eller, er det bedre bare at lade udbruddet gå i sig selv igen som det jo heldigvis gør, uden nogen form for creme?

Kan den lille derinde tage nogen form for skade af at jeg har et udbrud nu? som sagt er det ikke mit første udbrud, har haft adskillige før jeg blev gravid og er klar over risiko faktoren ved et evt. udbrud op til fødsel.

På forhånd tak for hjælpen piger.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2011

chael

Anonym skriver:

Da jeg desværre ikke kan komme i kontakt med egen læge før i morgen tidlig, prøver jeg at høre ad her.

Sagen er den at jeg desværre har fået et udbrud af herpes genitalis (herpes på kønsdelene) nu her mens jeg er gravid, jeg er i 3. trimester. Jeg har ellers været så heldig ikke at skulle bøvle med det skidt før nu, men nu er det så desværre dukket op.

Jeg har haft adskillige udbrud før og har god kendskab til hvordan og hvorledes jeg skal forholde mig til et evt. udbrud op til fødsel.

Jeg har førhen brugt cremen med god effekt når jeg ellers har haft udbrud, men vil bare gerne vide om det stadig er OK at jeg bruger den mens jeg er gravid?

Eller, er det bedre bare at lade udbruddet gå i sig selv igen som det jo heldigvis gør, uden nogen form for creme?

Kan den lille derinde tage nogen form for skade af at jeg har et udbrud nu? som sagt er det ikke mit første udbrud, har haft adskillige før jeg blev gravid og er klar over risiko faktoren ved et evt. udbrud op til fødsel.

Hvis man har udbrud 4 uger inden termin, skal man med stor sandsynlighed have kejsersnit for ikke at smitte baby. Så hvor langt er du??

Ellers ville jeg ringe til vagtlægen. Har ikke det store kendskab med brugen af det på kønsdele.

Men ville heller ikke bruge det, før end jeg havde talt med en læge om det.

*Camilla 30+5

Anmeld

25. juli 2011

Leonora25

Øv for den da, stakkels dig!

Den lille kan IKKE tage Skade af at du har et udbrud! Den ligger trygt i din livmoder! Det er kun i forhold til fødslen man skal være opmærksom, som du også selv skriver.

Jeg tror det er bedst at undgå cremen desværre  synes at have læst at men ikke bør blive behandlet under graviditet, men du må ikke hænge mig op på det!!

Er der i øvrigt ikke noget med at det er en stor fordel at du har haft udbrud før din graviditet? Noget med at din krop har dannet antistoffer som overføres til barnet, som derfor har endnu mindre chance for at blive smittet ved fødslen (hvis det skulle være i udbrud der)

Håber du får et mere fyldestgørende svar og god bedring forneden

Anmeld

25. juli 2011

Leonora25

Fandt lige dette, måske det kan hjælpe:

Meget sjældent kan en kvinde i forbindelse med fødslen smitte
sit barn. Et smittet barn kan behandles, men hvis behandlingen kommer for sent,
kan barnets liv eller helbred være truet.

MEN smitte er meget sjældent forekommende - formentlig sker
det kun en gang for hver 20.000 fødsler i Danmark.

Smitte af barnet sker næsten udelukkende, hvis den gravide
netop er blevet smittet med herpes og derfor har fået sit første udbrud.

Hvis der er tale om gentagne udbrud, er barnet delvist
beskyttet mod herpes infektion, og smitte sker i denne situation næsten
aldrig.

Hvis du bliver smittet i slutningen
af graviditet, kan du risikere at føde før du har dannet antistoffer til dig og
til dit barn. Der er i dette tilfælde en risiko for, at du kan smitte dit barn
med herpes under fødslen.

Hvis du har mange udbrud af herpes, eller hvis du har dit
første herpesudbrud i graviditeten, vil vi anbefale, at der behandles med et
middel mod herpes. Dette middel (aciclovir) er fundet ikke at skade fosteret.
Desuden er der mulighed for at mindske din risiko for herpes ved fødslen, hvis
du tager aciclovir de sidste uger af graviditeten.

Link: http://www.dsog.dk/files/HERPES%20SIMPLEX%20OG%20GRAVIDITET%20revideret%20august%202001.htm

Anmeld

25. juli 2011

Anonym trådstarter

chael skriver:

Hvis man har udbrud 4 uger inden termin, skal man med stor sandsynlighed have kejsersnit for ikke at smitte baby. Så hvor langt er du??

Ellers ville jeg ringe til vagtlægen. Har ikke det store kendskab med brugen af det på kønsdele.

Men ville heller ikke bruge det, før end jeg havde talt med en læge om det.

*Camilla 30+5

Tak for dit svar.

Jamen jeg er i uge 29, så der er lige et stykke tid til termin endnu.

Jeg har fået min egen læge til at ringe tilbage til mig i morgen tidlig, så indtil da venter jeg også med at bruge nogen form for creme i mod det.

Anmeld

25. juli 2011

Anonym trådstarter

Leonora25 skriver:

Øv for den da, stakkels dig!

Den lille kan IKKE tage Skade af at du har et udbrud! Den ligger trygt i din livmoder! Det er kun i forhold til fødslen man skal være opmærksom, som du også selv skriver.

Jeg tror det er bedst at undgå cremen desværre  synes at have læst at men ikke bør blive behandlet under graviditet, men du må ikke hænge mig op på det!!

Er der i øvrigt ikke noget med at det er en stor fordel at du har haft udbrud før din graviditet? Noget med at din krop har dannet antistoffer som overføres til barnet, som derfor har endnu mindre chance for at blive smittet ved fødslen (hvis det skulle være i udbrud der)

Håber du får et mere fyldestgørende svar og god bedring forneden

Tusind tak for dit svar!

Jeg har også læst på nettet at man kun skal bruge cremen hvis lægen sider god for det, så jeg venter til jeg har snakket med hende i morgen omkring det.

Jeg håber at jeg ikke får et udbrud lige op til fødslen, så jeg stadig kan føde normalt. Burde have dannet antistoffer men jeg mener at har man et udbrud under fødslen bliver barnet forløst ved kejsersnit af hensyn til at sygdommen kan sætte sig i hud og øjne.

Men nu må vi se, lad os håbe det skidt ikke vælger at dukke op mere nu og især ikke til fødslen!

Anmeld

12. oktober 2013

Emil Børsting Sørensen

Anonym skriver:

Jeg vil ikke anbefale at tage piller mod herpes - altså accliclovir eller zovir piller. Men cremen f.eks. zovir creme er ikke skadeligt for fostret. Hvis du er er i tvivl, så spørg din læge. 

Angående smitte ved fødslen er risikoen meget lille, med mindre du lige er blevet smittet og det er et førstegangsudbrud, men det virker det ikke til. 

Der er dog en risiko, og i nogle tilfælde vil et kejsersnit være anbefalet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.