sælen skriver:
Hej piger ja nu er der ikke længe til det er min tur til at føde.... jeg er lige ved at løbe tør for gravid vitaminer og tænker nu om jeg bare kan købe nogle almindelige vitaminer eller om man skal have nogle specielle hvis man ammer ? Og skal man blive ved med at tage jern ? Please help 
Mit råd ville være at blive ved med at spise gravid-vitamin eller amme-vitamin det første halve år efter fødslen, eller så længe du ammer hvis du ammer i længere tid. Det lyder måske vildt, men jeg prøvede hvad det vil sige at få regulær vitamin-mangel efter min datters fødsel og det er hæsligt kan jeg love for. Det er vigtig at forebygge og kroppen er jo igennem meget både med fødsel og amning så det er vigtigt at den får de bedst mulige byggesten. Det som jeg har valgt at gøre yderligere er også at spise D-vitamin (D-pearls som fås i Matas) og desuden fiskeolie-piller da jeg tror på at det er godt for kroppen.
Efter min fødsel blev jeg meget dårlig med svimmelhed og generelt meget syg og det viste sig at jeg havde jernmangel, selv om jeg ikke havde blødt overvældende under fødslen. Det gjorde jeg til gengæld i dagene efter. En jordmor på sygehuset fortalte mig at det er en god ide at fortsætte med at spise jern så længe man bløder efter fødslen, for at forebygge jernmangel. Det gjorde jeg så og det hjalp. Hvis man får forstoppelse af jernet (og forstoppelse er ufedt når man lige har født og er øm i forvejen) så skal man bare drikke et glas sveskejuice om dagen og så hjælper det. Evt to glas 
Anmeld