Hej
Mit tal var 1:56 - høj risiko. Grænsen for tilbud af moderkagebiopsi eller fostervandsprøve er i det danske sundhedssystem 1:300. Min veninde havde 1:19000.
Jeg blev scannet af en sygeplejerske onsdag, sendt til scanning hos læge torsdag, der så ville kunne tage moderkagebiopsien.
Der er ikke noget i vejen for at vente med moderkagebiopsien. Den kan, så vidt jeg forstår, egentlig tages når som helst. Hvis du gerne vil vente til i kommer hjem fra ferie, kan du måske vente til man kan tage en fostervandsprøve. Der skal man nemlig være 16-17 uger henne før den kan tages. Det kan være det er det, du har opfattet.
Men det er spørgsmålet, om du får en god ferie, hvis I får en høj risikovurdering. Tænk på, at der er større risiko for provokere en abort ved at få taget biopsien end ved fostervandsprøven. Det gør også mere ondt at få taget biopsien - så vidt jeg har forstået.
Vi ventede 2½ uge på fostervandsprøven. Det var ærlig talt lidt hårdt, men vi gjorde det for at have så lille risiko som muligt for at risikere livet af et fuldstændig normalt ønskebarn.
Held og lykke - og god ferie.
Moms
Anmeld