Hvornår skal man til moderkageprøven?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.328 visninger
9 svar
0 synes godt om
18. juli 2011

Ems30

Jeg skal til NF d. 5. august, og er allerede nu begyndt at overveje mine muligheder for resultatet og om vores tal er så høje at vi bliver tilbudt moderkageprøven. Mit spørgsmål er så bare til Jer kvinder der har prøvet det, hvor lang tid efter NF bliver man sendt til moderkageprøven? Jeg har hørt at det kun er et par dage senere, men er ikke sikker.

Vi skal nemlig til at købe en ferie med afgang d. 12. august, altså 7 dage efter NF, men vil ikke købe den hvis der er risiko for at der går mange dage før tid til moderkageprøven.

Er ret meget i vildrede om hvad jeg skal gøre. Er der nogen der har nogle erfaringer eller råd?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juli 2011

Chris86

Ems30 skriver:

Jeg skal til NF d. 5. august, og er allerede nu begyndt at overveje mine muligheder for resultatet og om vores tal er så høje at vi bliver tilbudt moderkageprøven. Mit spørgsmål er så bare til Jer kvinder der har prøvet det, hvor lang tid efter NF bliver man sendt til moderkageprøven? Jeg har hørt at det kun er et par dage senere, men er ikke sikker.

Vi skal nemlig til at købe en ferie med afgang d. 12. august, altså 7 dage efter NF, men vil ikke købe den hvis der er risiko for at der går mange dage før tid til moderkageprøven.

Er ret meget i vildrede om hvad jeg skal gøre. Er der nogen der har nogle erfaringer eller råd?

Mener vi var til nf en fredag og den efterfølgende mandag var vi afsted og få lavet moderkagebiopsi....

Anmeld

18. juli 2011

Alexander&Lærke

Jeg kom ret hurtig til, var til nf om mandagen og jeg fik først mit svar på det hele om tirsdagen(pga fejl i blodprøven) og skulle også lige bruge en tænke dag, på om jeg ville modtage moderkagebiopsien, men kom til allerede om torsdagen så i bund og grund 1-2 efter svaret på nakkefold scanningen og havde det endelig svar om mandagen efter...

Anmeld

18. juli 2011

Ems30

Hold da op, det var hurtigt. Troede der ville gå en til to uger.. Det er da alletiders, så man komme videre i processen, hvis man nu får dårlige tal. Hvad var Jeres tal? Altså hvis I vil oplyse dem... Og hvilket hospital var I på? Jeg skal nemlig på rigshospitalet, og det kan jo være der er forskel på proceduren der...  

Anmeld

18. juli 2011

Moms

Hej

Mit tal var 1:56 - høj risiko. Grænsen for tilbud af moderkagebiopsi eller fostervandsprøve er i det danske sundhedssystem 1:300. Min veninde havde 1:19000.

Jeg blev scannet af en sygeplejerske onsdag, sendt til scanning hos læge torsdag, der så ville kunne tage moderkagebiopsien.

Der er ikke noget i vejen for at vente med moderkagebiopsien. Den kan, så vidt jeg forstår, egentlig tages når som helst. Hvis du gerne vil vente til i kommer hjem fra ferie, kan du måske vente til man kan tage en fostervandsprøve. Der skal man nemlig være 16-17 uger henne før den kan tages. Det kan være det er det, du har opfattet.

Men det er spørgsmålet, om du får en god ferie, hvis I får en høj risikovurdering. Tænk på, at der er større risiko for provokere en abort ved at få taget biopsien end ved fostervandsprøven. Det gør også mere ondt at få taget biopsien - så vidt jeg har forstået.

Vi ventede 2½ uge på fostervandsprøven. Det var ærlig talt lidt hårdt, men vi gjorde det for at have så lille risiko som muligt for at risikere livet af et fuldstændig normalt ønskebarn.

Held og lykke - og god ferie.

Moms

Anmeld

18. juli 2011

Mulle73

Vi fik at vid ved NF, at der var problemer med vores søn. Det var en torsdag eller fredag. Var til moderkagebiopsi om mandagen.

Anmeld

19. juli 2011

Ems30

Moms skriver:

Hej

Mit tal var 1:56 - høj risiko. Grænsen for tilbud af moderkagebiopsi eller fostervandsprøve er i det danske sundhedssystem 1:300. Min veninde havde 1:19000.

Jeg blev scannet af en sygeplejerske onsdag, sendt til scanning hos læge torsdag, der så ville kunne tage moderkagebiopsien.

Der er ikke noget i vejen for at vente med moderkagebiopsien. Den kan, så vidt jeg forstår, egentlig tages når som helst. Hvis du gerne vil vente til i kommer hjem fra ferie, kan du måske vente til man kan tage en fostervandsprøve. Der skal man nemlig være 16-17 uger henne før den kan tages. Det kan være det er det, du har opfattet.

Men det er spørgsmålet, om du får en god ferie, hvis I får en høj risikovurdering. Tænk på, at der er større risiko for provokere en abort ved at få taget biopsien end ved fostervandsprøven. Det gør også mere ondt at få taget biopsien - så vidt jeg har forstået.

Vi ventede 2½ uge på fostervandsprøven. Det var ærlig talt lidt hårdt, men vi gjorde det for at have så lille risiko som muligt for at risikere livet af et fuldstændig normalt ønskebarn.

Held og lykke - og god ferie.

Moms

Tak for info. Der er flere grunde til at jeg vil have en moderkagebiopsi så hurtigt som muligt. For jeg skal først til NF når jeg er 12+4, så det gælder om at rykke hurtigt hvis jeg skal kunne have muligheden for at få en abort uden at skulle søge om dispensation. Desuden er der også lige det, som du også nævner, med at min ferie bliver rimelig anstrengende hvis jeg ved at mine tal fx er 1:50. 

Dog vidste jeg ikke at fostervandsprøve var mere sikkert end moderkagebiopsi. Troede abort-risikoen for dem var ens, nemlig 0,5-1%. Men det kan da være at jeg så hellere skal vente til fostervandsprøve, for vil jo gerne beholde den lille hvis den er ok...

Åh, det er svært med al den ventetid og uvished...

Anmeld

19. juli 2011

Ems30

Mulle73 skriver:

Vi fik at vid ved NF, at der var problemer med vores søn. Det var en torsdag eller fredag. Var til moderkagebiopsi om mandagen.

Det var hurtigt. Jeg skal også til NF fredag så håber at jeg også kan komme til moderkageprøve mandag. Var det på Riget?

Anmeld

19. juli 2011

Mulle73

Ems30 skriver:

Det var hurtigt. Jeg skal også til NF fredag så håber at jeg også kan komme til moderkageprøve mandag. Var det på Riget?

Nej, det var i Viborg.

Anmeld

19. juli 2011

modesty

Først vil jeg sige: Lad være med at bekymre dig! Sandsynligheden er jo helt klart at alt ser fint ud, så ingen grund til at tage sorgerne på forskud. Jeg er selv en meget bekymrende type, men det her var jeg slet ikke nervøs for.

Forstår dog godt m.h.t. planlægning af ferie at du gerne vil vide hvordan og hvorledes :-) Mit råd er: Ring til Riget og spørg. Du kan ikke nødvendigvis bruge procedurer fra andre hospitaler til noget, og Riget er konsekvent blok-booket. Og det ville jo være surt hvis der var længere ventetid end du har regnet med.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.