Katjaro skriver:
Nu er du den der kender dit barn bedst....
Og hvis du tror han ikke kan klare at tage en hel dag den første dag - så er det godt at du har fået arrangeret sådan så din mor henter.
Men jeg bliver nødt til at fortælle at nogle børn altså godt kan klare sådan en ændring uden problemer.
Da Dicte skiftede vuggestue som 1,5 årig kom vi klokken 9 jeg var der en halv times tid - og så gik jeg. Hun blev hentet klokken 16. Jeg arbejdede hjemmefra den dag - så jeg havde sagt at de måtte ringe hvis det gik helt galt. Jeg hørte ikke en lyd. De voksne var rystede - jamen skal hun ikke køres ind??? Køres ind?? Hun er jo vant til at være afsted fra 7.45-16.00 hver dag. Det eneste hun ikke kender er dem i børnehaven, og dem lærer man lettest at kende ved at være der.
Da hun så skulle starte i børnehave, samtidig med at vi flyttede som knapt 3 årig. Kom vi igen klokken 9 og var med til samling den første halve time. Så gik vi (faren og jeg) igen, og hun blev hentet ved 15.30 tiden. Igen..... pædagogerne var rystede over at vi gjorde det - men vi kender Dicte godt nok til at vide at det kan hun altså snildt.
Selv nu 1,5 år senere husker de stadigvæk den dag, og siger: Gid vi havde flere af hendes slags..... eller er det at vi som forældre ikke tør give slip og se om det brister eller bærer????
Det bedste var at et af de større børn kastede sin kærlighed på hende - og tog hende i hånden fra første sekund (de er stadigvæk rigtig gode venner - trods to års aldersforskel, og at veninden nu er startet i skole).
Så det behøver ikke være forfærdeligt, bare fordi du ikke har tid. Kunne du måske ikke lave en aftale med børnehaven om at de ringer til din mor når de føler han har fået nok. Fremfor på et fastbestemt klokkeslet???
Hilsen Katja
Sikke en fantastisk pige i har. hvor er det dejligt at nogle børn bare falder ind / falder til med det samme.. Det er jo bare skønt..

Mikkel gjorde det samme i dagplejen da han som næsten 2 årig skriftede dagpleje (pga opsigelse) Han var van til at være i dagpleje 5 timer om dagen og startede det nye sted med 4 timer om dagen i den første uge og det gik bare rigtig godt. Så måske han også bare tager børnehaven med storm.. Det er ikke til at vide før vi har prøvet det..
1000 tak for rådet om at de kan ringe til min mor når de synes han ikke kan klare mere i stedet for, det tror jeg at jeg vil tage en snak med Kasper (Mikkels far) om, for det lyder faktisk som en go ide..
Måske der er noget om at det faktisk bare er forældrene der (i mange tilfælde) ikke kan give slip.. Jeg skal gerne indrømme at det har jeg også svært ved. Men det er nu mest begrundet at Mikkel ikke er god til at være i selvskab med mange mennesker af gangen, også selv om det er familie og mennesker han kender, bliver han ment ked af det, træt, sur, indelukket osv osv.. Af at der sker for meget omkring ham, og det kan jo ikke undgåes i børnehaven, hvor der jo self. er flere børn end i dagplejen..
Knus fra Camilla.
Anmeld