Anjamichell skriver:
Gik dine veer igang af sig selv eller blev du sat igang på en bestemt fastsat dato??
Gør det ikk mere ondt at blive sat igang og ta'r det ikk længere tid nogle gange??
I må meget gerne skrive og fortælle!!
Jeg blev sat i gang i uge 41 og pga mit særprægede forløb kan jeg sammenligne mellem alm. veer og dem man får når man bliver sat i gang. Jeg lå nemlig med alm. veer i 14 timer i december, hvorefter fødslen gik i stå. Efter 3 uger blev jeg sat i gang og fødte så. Derfor har jeg prøvet begge slags veer, selv om jeg kun har et barn.
Jeg syntes at den største forskel er at når du får alm. veer så starter de stille og roligt op og bliver gradvist stærkere og stærkere. Når du bliver sat i gang, og der kommer gang i veerne, så starter de op på noget nær fuld hammer fra start og med kort mellemrum. Det er ligesom om kroppen bliver pacet frem på en eller anden måde hvor alm veer ligesom mere bygger gradvist op.
Men jeg kan fortælle dig mit forløb hvis det har interesse:
- Om aftenen kl. 20 fik jeg lagt en stikpille op som skulle sætte gang i fødslen.
- kl. 03.00 samme nat vågnede jeg med veer som var stærke fra starten af.
- kl. 07.00 var smerterne så slemme at jeg ikke kunne være i sengen længere med måtte op og gå rundt.
-kl. 08.00 afsted mod sygehuset.
- kl. 12.00: endelig epidural-blokade, hvorefter de prikkede hul på vandet.
-I løbet af eftermiddagen: ve-drop blev sat til og jævnligt skruet op for.
-kl 18.24: Amanda blev født
Der er dog mange hvor forløbet tager længere tid. En igangsættelse kan godt vare flere døgn, forstået på den måde at veerne måske ikke begynder første gang man forsøger og der må flere forsøg til.
Det er almindeligt kendt at igangsættelser tit giver en længere fødsel og stærkere veer, men til gengæld viser ny forskning at det ikke passer at der er større risiko for kejsersnit eller andre komplikationer.
Trods det at det gjorde mere ondt var jeg glad for at blive sat i gang pga bækkenløsnings-smerter og fordi jeg ville have gået længere over tid ellers.