Behandlingsformer ved "kolik" ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.372 visninger
10 svar
0 synes godt om
27. februar 2008

Mor2008

Hejsa :o)

Jeg er lige blevet mor igen, her for 3 uger siden. De sidste par dage er hun begyndt at blive lidt urolig. Vi kan kende det fra vores store dreng som havde "kolik" da han var spæd.
Jeg skriver "kolik" fordi det ikke var konstante skrigeture, men bare generel utilfredshed hele døgnet rundt.

Men sådan er lillepigen altså ved at blive nu - Jeg prøver lige at karakterisere hende, i håb om at nogen kan kende mønsteret og dermed ved lige præcis hvad der kunne hjælpe :D
Hun spiser ca. hver 2-3 time. Sover faktisk OK - sover stadig det meste af døgnet, og har ca. 2 x 3-timer hvor hun er vågen (og så selvfølgelig lidt indimellem ved bleskift osv). Det er når hun er vågen at hun er utilfreds - hun lyder som om det hele er anstrengende - selv når hun sover. Altså ligger nærmest konstant og siger ARHG eller laver presselyde. Når hun skal af med noget, hvilket hun gør mange gange i løet af dagen, starter det med en puklen og vriden rundt og hvor arme og ben barer kører på hende - derefter kommer hun fint af med både afføring og prutter - hendes afføring er ret tynd, så det undrer mig at det er så svært at komme af med? (?)
Det går OK hvis hun er på arm og vi går rundt, men det ved vi fra den store, at det gider vi bare ikke igen - i det hele taget gider vi ikke igen som han var - så derfor satser vi på nu, at tage det i opløbet. Det andet var ret opslidende!

Nogen der nikke genkendende til dette, og har prøvet et eller andet der virkede?
Min kæreste er ikke meget for zoneterapi, men jeg er altså villig til at prøve hvad som helst.
Håååber virkelig der sidder nogen derude med et guldkorn eller to.

På forhånd mange tak!!

Knus Louise & Nickoline (brokoline;)) - 3 uger.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2008

sttina

hvor længe har det været sådan? tænker nemlig på d-dråberne.. Dem starter man jo som regel med når de er 14 dage gamle og vi havde stor bøvl med den store da han var liille.. indtil jeg kom til at tænke på dråberne og tog dem fra ham.. Så forsvandt maveproblemere også.. Så er da absolut et forsøg værd.. prøv bare et par dage og se om det ændre på noget? Eller vil jeg anbefale zonetereapi, det har vi virkelig haft god respons på, bare sørg for det er en der kender til børn, for vores zone siger at der er alt for mange der behandler babyer uden helt at vide hvad de gør, og giver dem for lang tid, så de faktisk bliver overstimuleret :'( Det var lige et par tanker herfra Sttina

Anmeld

27. februar 2008

sttina

og forresten tillykke med hende :D

Anmeld

27. februar 2008

Jan9e D

Hej Louise.

Jeg kan ikke helt genkende det du beskriver, men vil aligevel vidregive min erfaring, mht Zoneterapi/-Kiropraktor.

Min datter blev mistænkt for at have kolik da hun var 7 uger, hun græd meget (læs skreg konstant), ville ikke sove med mindre det var på armen/maven, så hovedet var godt oppe ifh.til resten af kroppen.
Nå men min Sp anbefalede mig at tage hende med til kroperator, og der var også zoneterapi. Og her fik hun 5 beh i alt. Og det hjalp virkelig i den periode, måske fordi hun var så anspændt af at have ondt. Så jeg vil vrikelig anbefale at prøve det.

For lige ikke at lade dethænge i luften, så viste det sig at hun ikke havde kolik, men derimod reflux med betændte ætsninger i spiserøret. Dette blev konstateret ved at hun konstant havde uforklarlig feber, ufattelige mængder af gylp, ikke ville sove vandret, samt div undersøgelser på sygehuset.

Men jeg villle absolut prøve lidt af de alternative selv om din mand måske ikke lige syntes det er verdens bedste ide. Det gjorde min heller ikke, men han har dog ændret synspunkt siden.

Kh Jannie

Anmeld

27. februar 2008

Mor2008

[citat][f][småt]sttina skriver:[/småt][/f] hvor længe har det været sådan? tænker nemlig på d-dråberne.. Dem starter man jo som regel med når de er 14 dage gamle og vi havde stor bøvl med den store da han var liille.. indtil jeg kom til at tænke på dråberne og tog dem fra ham.. Så forsvandt maveproblemere også.. Så er da absolut et forsøg værd.. prøv bare et par dage og se om det ændre på noget? Eller vil jeg anbefale zonetereapi, det har vi virkelig haft god respons på, bare sørg for det er en der kender til børn, for vores zone siger at der er alt for mange der behandler babyer uden helt at vide hvad de gør, og giver dem for lang tid, så de faktisk bliver overstimuleret :'( Det var lige et par tanker herfra Sttina[/citat] Hej :) Mange tak for dit svar. D-dråberne kan jeg udelukke, for dem er vi slet ikke kommet i gang med. Jeg har været alle steder for at finde nogle uden kokosolie da "nogen" (?) siger at det også skulle fremme kolikken. Men har ikke fundet nogen. Men kan de godt bare lade være med at få d-dråber? Zoneterapi prøvede vi med vores den store uden egentlig virkning - derfor min mand er lidt forbeholden overfor det, men jeg kunne jo tage afsted når nu han starter arbejde igen - hvad han ikke ved har han jo ikke ondt af.. hehe. Og vil så klart denne gang finde en der erfaring med børn. Igen, tak for svar :)

Anmeld

27. februar 2008

Mor2008

Jannie Danielsen skriver:

Hej Louise.

Jeg kan ikke helt genkende det du beskriver, men vil aligevel vidregive min erfaring, mht Zoneterapi/-Kiropraktor.

Min datter blev mistænkt for at have kolik da hun var 7 uger, hun græd meget (læs skreg konstant), ville ikke sove med mindre det var på armen/maven, så hovedet var godt oppe ifh.til resten af kroppen.
Nå men min Sp anbefalede mig at tage hende med til kroperator, og der var også zoneterapi. Og her fik hun 5 beh i alt. Og det hjalp virkelig i den periode, måske fordi hun var så anspændt af at have ondt. Så jeg vil vrikelig anbefale at prøve det.

For lige ikke at lade dethænge i luften, så viste det sig at hun ikke havde kolik, men derimod reflux med betændte ætsninger i spiserøret. Dette blev konstateret ved at hun konstant havde uforklarlig feber, ufattelige mængder af gylp, ikke ville sove vandret, samt div undersøgelser på sygehuset.

Men jeg villle absolut prøve lidt af de alternative selv om din mand måske ikke lige syntes det er verdens bedste ide. Det gjorde min heller ikke, men han har dog ændret synspunkt siden.

Kh Jannie

Hej Janne

"Sjovt" nok mente min læge også at min store dreng havde reflux - vi fik noget medicin til ham som overhovedet ikke hjalp, men han gylpede netop også meget - havde dog ikke feber.
Nickoline gylper ikke ret meget, så tror ikke det er det.
Har også overvejet kiropraktor - men hvis det er spændinger eller noget der sidder i klemme fra fødslen eller lign. burde hun så ikke have været urolig lige fra start af?

Tak for svar :)

Kh Louise

Anmeld

27. februar 2008

Jan9e D

Hej Louise

Hej Janne

"Sjovt" nok mente min læge også at min store dreng havde reflux - vi fik noget medicin til ham som overhovedet ikke hjalp, men han gylpede netop også meget - havde dog ikke feber.
Nickoline gylper ikke ret meget, så tror ikke det er det.
Har også overvejet kiropraktor - men hvis det er spændinger eller noget der sidder i klemme fra fødslen eller lign. burde hun så ikke have været urolig lige fra start af?

Tak for svar

Kh Louise

Nej ikke nødvendigvis, for hvis der har været lidt spændninger fra starten kan det sagtens "udvikle" sig, så hun ligger og spænder mere og mere. Og de muskelspændninger nu gør så ondt at det er en "kamp" at komme af med det hun nu skal af med.
Men jeg ville bestemt se om der ikke var en god kiropraktor her inden i nærheden, men min gamle ligger desværre nede i solrød ( og hun havde også zonetarapi gratis med i tilbudet), men hende var jeg nu også bestemt også meget glad for. Men hvis du beslutter dig for at prøve , så ring rundt for at høre om de har erfaringen med spædbørn, elller ej.
Kh Jannie

Anmeld

27. februar 2008

sttina

Mor2008 skriver:

Hej :)

Mange tak for dit svar. D-dråberne kan jeg udelukke, for dem er vi slet ikke kommet i gang med. Jeg har været alle steder for at finde nogle uden kokosolie da "nogen" (?) siger at det også skulle fremme kolikken. Men har ikke fundet nogen.
Men kan de godt bare lade være med at få d-dråber?
Zoneterapi prøvede vi med vores den store uden egentlig virkning - derfor min mand er lidt forbeholden overfor det, men jeg kunne jo tage afsted når nu han starter arbejde igen - hvad han ikke ved har han jo ikke ondt af.. hehe. Og vil så klart denne gang finde en der erfaring med børn.

Igen, tak for svar :)

Hej igen :)
Det er nærmest umuligt at finde d-dråber uden kokosolie i.. Vi var så heldige at have forbindelser til sverige hvor vi så fik nogen fra.. Der har de nemlig d-dråber opløst i vand.. Eneste ulempe er så at de skal stå på køl, men det lever man fint med så længe barnet ikke har ondt i maven :)
De skal jo have dem siger de kloge.. Har hørt nogen tale om at de bruger de der acd vitaminer istedet, men ved ikke om det ændre på noget..??!!

Håber på hurtig bedring til jer :)

Anmeld

29. februar 2008

K&M

Hej Sttina!

Vi døjer med kolik, men har fået det til at aftage nu. Han græd i en times tid ad gangen, men mange gange i løbet af dagen og aftenen. Han græd ikke bare, han skreg! Det varså frygteligt at høre ham have så ondt :(

Sidste weekend besluttede jeg at forsage alt det jeg kunne læse mig frem til på nettet, at andre mødre havde haft succes med. Dvs. først og fremmest mælk og chokolade, men også kaffe, sort the, bær, citrus, kål, chili og lign. Det gjorde ret hurtigt anfaldene en del kortere og mindre smertefulde. Nu græd han "bare" uden at skrige. Så var jeg til zoneterapeut mandag, som sagde hun havde erfaring med at det ofte var galdeblæren hun skulle påvirke. Hun sagde at hvis hans afføring er grøn eller grønlig, så er der ufordøjet galde i og det gør ondt på nogle børn. Hans afføring er grøn. Og nu har han kun nogle grædeture, hvor det virker somom noget generer, men ikke gør vildt ondt. Jeg håber at anden gang hos hende kan fjerne det sidste, men allerede nu er det meget mere udholdeligt.

Næste uge vil jeg så begynde fra en ende af med de ting jeg har forsaget og se, hvad om der er nogle ting jeg bare må holde mig fra fremover.

Jeg håber du også kan lette det med kosten. Det er jo da det nemmeste. Også selvom jeg elsker chokolade :S

Anmeld

29. februar 2008

Tikki

Min datter græd konstant de første 3-4 måneder af hendes liv. Det eneste sted hun kunne finde ro var tæt på os i en slynge og viklet stramt i en dyne, mens vi sad med hende og hoppede på en fitnessbold. Ja, det er mega-opslidende. Heldigvis har vi den gladeste pige nu på snart 8 måneder, men jeg husker det tydeligt. Hun har et godt og solidt temperament, hvilket bestemt også har bidraget til mange af skrigeturene. Nå, ville fortælle dig om Kraniosakral-terapi - jeg gik til en sådan behandler, da Iza var knapt 3 måneder og i løbet af 2 gange fik jeg en helt anden pige. Hun havde siddet fast under fødslen, så hendes nakkehvivler var blevet lidt forskubbet, hvilket gav en masse spændinger, som igen gav maveproblemer osv. Du kan læse om det på http://www.gate2life.dk/?pid=66&sub=65.

Min datter reagerede ens begge gange efter behandlingen, med at fylde bleen helt vildt og bagefter falde i søvn og sove 2 timer i træk, hvilket hun ellers ikke gjorde den gang. Det er en meget nænsom behandling og trykket er kun som hvis du lagde et stykke A-4ark på babyen. Lyder mærkeligt at det skulle kunne virke og jeg var også vildt skeptisk, men det virkede altså hos os og jeg kender til 3 andre som også har haft gode erfaringer. Vær dog sikker på at de er uddannet til spædbørn - måske du kan google det for at finde en i nærhenden af dig.

Hilsner fra Jeanette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.