Hvorfor MD uge 18-20?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.375 visninger
12 svar
0 synes godt om
15. juli 2011

OverTheRainbow

Hej damer!

Er der egentlig en speciel grund til at man gennemscanner baby mellem 18. uge og 20. uge? Rigshospitalet har nemlig aflyst min MD tid i uge 20+0 og givet mig en ny tid 2 uger efter.. Man kan vel se præcis det samme, ik?

Har man bare valgt at scanne mellem disse uger fordi man jo "skal" tilbyde det...?

Ha en dejlig dag!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juli 2011

MaybeBaby

Smilo skriver:

Hej damer!

Er der egentlig en speciel grund til at man gennemscanner baby mellem 18. uge og 20. uge? Rigshospitalet har nemlig aflyst min MD tid i uge 20+0 og givet mig en ny tid 2 uger efter.. Man kan vel se præcis det samme, ik?

Har man bare valgt at scanne mellem disse uger fordi man jo "skal" tilbyde det...?

Ha en dejlig dag!

Det er fordi det først er derfra man kan se evt. misdannelser, så et par uger oveni gør ingenting

Anmeld

15. juli 2011

OverTheRainbow

MaybeBaby skriver:

Det er fordi det først er derfra man kan se evt. misdannelser, så et par uger oveni gør ingenting

Ahhh du gav mig liiige lidt ro i sjælen...

Tænkte nok det måtte være noget i den retning... TAK

Anmeld

15. juli 2011

MaybeBaby

Smilo skriver:

Ahhh du gav mig liiige lidt ro i sjælen...

Tænkte nok det måtte være noget i den retning... TAK

Var så lidt da det eneste der er lidt trist er ventetiden på at skulle baby igen og evt. se om det er en prins eller prinsesse

Anmeld

15. juli 2011

OverTheRainbow

MaybeBaby skriver:

Var så lidt da det eneste der er lidt trist er ventetiden på at skulle baby igen og evt. se om det er en prins eller prinsesse

Jaaa nemlig... ventetiden er øv Meeen ved heldigvis at det er en lille fin dreng der ligger og tuller rundt derinde.. Havde jeg ikke vidst det ville jeg nok tude hysterisk fordi jeg var nysgerrig

Anmeld

15. juli 2011

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Smilo skriver:

Hej damer!

Ha en dejlig dag!

Puha - jeg ville ikke vente til uge 22 med MD-scanningen. Årsagen er, at såfremt det viser sig ved gennemscanningen, at jeres barn er alvorligt sygt eller misdannet, så er du meget langt henne i forhold til at afbryde graviditeten.

Vi gennemgår netop nu helvede herhjemme efter at MD-scanningen den 1. juli desværre viste at vores barn var alvorligt sygt. Vi blev sendt til flere scanninger og der blev foretaget fostervandsprøver. Disse viste desværre det samme, og det blev derfor besluttet at graviditeten skulle afbrydes. (Jeg var i uge 20 da jeg kom til MD-scanningen) Når graviditeten ønskes afbrudt efter uge 14 skal man søge abortrådet om tilladelse (det tager sygehuset sig af) og efter uge 22 er det meget meget svært at få tilladelse. (Uge 22 er en grænse vi har i Danmark)

Min graviditet blev afbrudt og fødslen sat i gang i søndags, 10 dage efter MD-scanningen, og jeg var derfor knap 21 fulde uger henne.

Derfor; selvom jeres lille baby helt sikkert er sund og rask, så ER der en lægelig grund til at man tilbyder MD-scanningerne, nemlig at man kan se misdannelser mv. som ikke kan ses ved NF-scanningen. OG dette er jo intet værd, såfremt man ikke kan "reagere" i forhold til det en MD-scanning eventuelt måtte vise....

Mvh. Line

Anmeld

15. juli 2011

MaybeBaby

SØS skriver:

Puha - jeg ville ikke vente til uge 22 med MD-scanningen. Årsagen er, at såfremt det viser sig ved gennemscanningen, at jeres barn er alvorligt sygt eller misdannet, så er du meget langt henne i forhold til at afbryde graviditeten.

Vi gennemgår netop nu helvede herhjemme efter at MD-scanningen den 1. juli desværre viste at vores barn var alvorligt sygt. Vi blev sendt til flere scanninger og der blev foretaget fostervandsprøver. Disse viste desværre det samme, og det blev derfor besluttet at graviditeten skulle afbrydes. (Jeg var i uge 20 da jeg kom til MD-scanningen) Når graviditeten ønskes afbrudt efter uge 14 skal man søge abortrådet om tilladelse (det tager sygehuset sig af) og efter uge 22 er det meget meget svært at få tilladelse. (Uge 22 er en grænse vi har i Danmark)

Min graviditet blev afbrudt og fødslen sat i gang i søndags, 10 dage efter MD-scanningen, og jeg var derfor knap 21 fulde uger henne.

Derfor; selvom jeres lille baby helt sikkert er sund og rask, så ER der en lægelig grund til at man tilbyder MD-scanningerne, nemlig at man kan se misdannelser mv. som ikke kan ses ved NF-scanningen. OG dette er jo intet værd, såfremt man ikke kan "reagere" i forhold til det en MD-scanning eventuelt måtte vise....

Mvh. Line

Puha, jeg vidste ikke at grænsen var 22. Troede det var 24. Lige et kæmpe kram herfra! Sikke en trist trist historie

Anmeld

15. juli 2011

chael

Smilo skriver:

Hej damer!

Ha en dejlig dag!

Det er fordi på det tidspunkt, der er baby "stor" nok til at man kan se evt. misdannelser, MEN også fordi at der er plads, for jo større barnet bliver, jo mindre plads bliver der, til at kunne scanne alle de nødvendige ting der skal scannes.

Og i de uger, der er der tilpas meget plads i livmoderen og baby har en str. der gør at den er så lille/stor til at kunne se de ting

*Camilla 29+2

Anmeld

15. juli 2011

OverTheRainbow

SØS skriver:

Mvh. Line

Hej Søs..

Er ked af at høre om din situation. Det må være hjerteknusende at skulle igennem

Jeg var heller ikke klar over at grænsen var 22 og havde for så vidt heller ikke tænkt tanken at noget kunne være galt Men der er altid en risiko, selvfølgelig.

Har nu i 1 time prøvet at få fat på Rigshospitalet men ingen tager telefonen Og hos Jordemoderen kunne de desværre ikke hjælpe mig da den første ledige tid er den 29, hvor jeg vil være i 23. uge og der er det jo "ligemeget". 

Så what to do... Skal man betale 1200 for en privat scanningsjordemoder eller krydse fingre for at de tager telefonen på mandag og har en tid i næste uge, inden jeg rejser på ferie? 

Anmeld

12. september 2011

Storken

Jeg frygter md scanningen efter at have læst dit indlæg søs Havde du en normal NF scanning og en normal graviditet? Jeg er virkelig ked af det på dine vejne  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.