Jeg synes klart du skal være opmærksom på stress og depression, da det kan være en årsag..
Da jeg havde en depression lærte min psykolog mig denne øvelse for at falde i søvn http://www.auping.dk/omsovn/sovnproblemer-og-tips/at-falde-i-sovn.html, og jeg kan sagtens stadig bruge den hvis jeg har problemer med at sove..
Derudover kan det også være en god ide at kigge på hvad du gør lige inden du går i seng, og hvad du gør i sengen ( ikke det der involvere din partner
)
Så skal man ikke ryge og spise inden for en time før man går i seng. Dette gælder selvfølgelig også når man er gået i seng.
derudover er det vigtigt at man lærer kroppen at når man går i seng, så sover man - ikke andet! dvs. når man lægger sig i sengen, så skal lyset være slukket, man må ikke ser fjernsyn eller læse eller lign. Det kan være svært i starten at vende sig til, men når først kroppen har lært det, så vil du til en hver tid kunne gå i seng og sove.
ovenstående kan godt være svært at gennemfører hvis man har en kæreste/mand, som ikke har søvnproblemer, og der kan det jo være en løsning - selvom den er kedelig - at sove i 2 rum indtil det køre med at sove.
Anmeld