Erfarne mødre - hjælp lige

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.664 visninger
5 svar
0 synes godt om
27. februar 2008

Kaufie

Er jeg den eneste, der synes det er svært at gå fra most/blendet mad til regulære stykker og klumper??

William vender og drejer klumper fra fx. kartoffelmos i munden i flere minutter - og det ender som regel med at de kommer ud igen... Bittesmå tern af æble (under ½x½cm) bliver gumlet på - men kommer samme vej ud. Og jeg læser jo at I giver jeres små agurkestænger, tvebakker, skorper og andet gnavemad - jeg har selv ladet William sidde lidt selv med en agurk skåret i kvart - men han gnaver jo stykker af - og så er det jeg bliver lettere panisk for at han får dem galt i halsen. Måske ikke lige så slemt med en agurk - men så med kiks, gulerod eller skorper....

Er det mig, der er pylret - skal de kløjs lidt i maden før de lærer at få det tygget nok før de synker? Han er jo snart 7 mdr det lille pus - og skal starte i dagpleje om en måned, så vi skal da til at have gang i lidt mere end diverse grød og mos.

Mette, en Hønemor

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2008

Mie A

Hejsa
Det er ikke sikkert at hans tyggerefleks (hedder det det?) er helt udviklet endnu... Det plejer at være omkring 7 måneders alderen at der sker noget. Så han kan måske slet ikke finde ud af at tygge det og derfor spytter han det ud.
Tror ikke at du skal være bange for at han kan bide klumper af agurken eller lignende... det kan man ikke undgå, at de begynder på...

Anmeld

27. februar 2008

linemus

Hej Mette

Jeg vil bare sige, at jeg har det ligesom dig. Altså ingen hjælp at hente her, for jeg blender stadig kartoffelmosen og har ikke det helt store mod til at komme igang med klumperne.

Ang. gulerod, så ville jeg altså være lidt forsigtig her. Jeg har læst om flere, der har fået at vide af børnelæger, at børn under 3 år ikke bør få rå gulerod, da de - som peanuts - kan sætte sig fast i halsen og ikke bliver opløst. Sebastian fik i hvert fald ikke rå gulerødder, efter jeg havde hørt det her gentagne gange - ikke før han næsten var 3...

Nå, men held og lykke med maden - jeg vil læse med på sidenlinjen.

Knus fra Line og Signe, der er ved at æde en hultang...

Anmeld

27. februar 2008

ka li ja

altså jeg ville nu ikke turde give arthur små stykker æble endnu, medmindre d var forkogt og møre....
hvis han får agurk eller gulerod her jemme, så kigger jeg hele tiden efter om han får bidt stykker af, for er der et regulært stykke han får i munden, så tror jeg nu sagtens han kunne kvæles idet.
jeg gider rugbrød her hjemme, for det har gummerne mulighed for at tygge. de kan jo ikke tygge et stykke æble.
jeg blender også stadig det meste.
men du kan blende det lidt mindre efterhånden som du syntes det går bedre med tyggeriet. så der kommer grovere og grovere stykker i.
ved ikke lige om det var hjælp, men det jeg ville sige er nok, at her blir d heller ikke spist stykker...
en skorpe er til at sidde og sutte i blød, eller kratte med tænderne på :o)

Anmeld

27. februar 2008

sttina

prøv evt at give han et stykke knækbrød: de der crisp n'light er faktisk ret gode.. Eller en tvebakke, og på den måde lade ham lege lidt med maden og vænne sig til at få klumpet ind i munden . Det var ihvertfald hvad vi gjorde i starten med Sander og han er alt ædende nu.. Men er så oz en af de ældste (en juni dreng hvor moderen bare synes at juli pigerne er for seje :D )

Anmeld

27. februar 2008

Tikki

Vi er liiiige begyndt på små stykker meget blødt rugbrød med smør eller levepostej (3 dage har hun spist det), men det er bitte bitte små stykker som er på størrelse med min lillefingernegl. Det går faktisk meget godt nu, men det er først nu det kan lade sig gøre. Hun er nu 7,5 måneder pt. og er ret sart mht. klumper. Jeg har prøvet mange gange med det ene og det andet i små bitte stykker, men flere gange har hun kastet op voldsomt, fordi en lille bitte klump har siddet fast - et værre svineri. Men det er vist så småt ved at være nemmere for hende. Hun kan sagtes spise en kiks eller en bolle/rugbrød nu - dog skal jeg lige holde øje og dunke hende lidt i ryggen, hvis det sider fast og hun laver bræklyde. Jeg har øvet med godt ristet rugbrød eller skorper - det bider de ikke så let i stykker.....og dog.. det kan lade sig gøre, hvis man har en med et godt bid :D Agurker, gulerødder, æbler eller andet dimser hun bare med, slikker lidt på og smider på gulvet.

Det er kun mad, der kan opløses af spyt, der gives hos os endnu, fordi hun som sagt kaster op, hvis det sidder fast. Jeg har talt med min sundhedsplejerske og hun fortæller, at man fra 8 månedersalderen kan give rugbrød, men at man først skal forvente at de kan spise "almindelige" størrelses stykker fra de er 9 måneder. Dem, der kan tygge rugbrød ordentligt og godt før 8-9 månedersalderen, er mere undtagelse end reglen, sagde hun. Så fortvivl ikke :).......ville bare lige fortælle dette, fordi jeg selv har været helt vildt frusteret over, at alle de bebser, jeg efterhånden kender, tygger og spiser rugbrødshapsere nærmest fra de er blevet født....ha ha...ej, bare meget tidligere end min datter har kunnet. Ved godt man ikke skal sammenligne, men det kommer jeg altså til :$

/Jeanette, der endnu en gang har en sovende baby....ahhh dejligt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.