Eksperthjælp: Crosstrainer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.211 visninger
0 svar
0 synes godt om
7. juli 2011

Ulla Pii Knudsen

"Crosstrainer"

hej ulla. hvordan er det med crosstraner er det en god form for motion??
jeg startet for et par uger siden og kan løbe 7 km på 25 min med level 2 og hvor der er små bakker ..er jeg i meget dårlig form eller er det okay ??

Ullas svar

Kære Tivoli!

Først og fremmest TILLYKKE med at du er kommet igang med motion, det er dejligt for dig. Jeg håber du kan mærke det på din krop og dit humør.

Nu ved jeg jo ikke noget som helst om dig, din livsstil, om du lige har født, er gravid, din træningshistorie eller noget som helst, der fortæller noget om dig og hvad du ønsker at få ud af din træning. Så mit svar til dig, bliver helt generelt omkring min holdning til crosstrainere.

Først og fremmest mener jeg at en crosstrainer er et rigtig fint sted at starte! De bevægelser, du laver her er de samme som du laver udenfor træningssalen og udfordrer kun kroppen en anelse mere end gang, som din krop kender ud og ind. Det kan være en smart måde at komme igang på, fordi du ikke giver kroppen et kæmpe chok, men blot forbereder den på nye vaner - og det vil den hurtigt kunne finde sig i. Fordi din hjerne og krop ikke føler sig truet på livet, vil den ikke prompte forsøge at få dig til at stoppe med det nye tiltag. Det er jo et rigtig godt udgangspunkt.

Men som sagt er det ikke noget, der udfordrer kroppen væsentligt, og derfor ikke noget, der skaber de store resultater i form af vægttab, øget muskelmasse, større stabilitet eller hvad det nu er du vil opnå, på sigt. Det som virkelig giver resultater, du kan tage at føle på både mentalt og fysisk er STYRKETRÆNING. Og gerne noget der indvolverer hele kroppen, og udføres i et højt tempo med pauser imellem. Dermed udfordrer du koordination, balance, styrke og udholdenhed på samme tid. Det kunne være vægtløftning (meld dig ind i en klub, så du får instruktion), bodypump eller mave baller lår (tjek dit lokale fitnesscenter),  kettlebell træning (tjek den ukronede dronning inden for det felt på www.annabogdanova.dk) eller crossfitt (google det).

Ovenstående kan du gå igang med når du begynder at blive træt af crosstraineren og har brug for et ekstra kick, MEN KUN HVIS DU ELLERS HAR DET GODT!!! Hvis din krop er stresset og det kan der være mange årsager til (at få et barn, arbejde, mangl arbejde, følelsesmæssigt, hormonelt, psykisk...)skal du ikke presse den yderligere, for det får dig ikke til at få det bedre!! I dette tilfælde vil det være smartere at lave yoga, rolig pilates, afspænding, meditation, vejrtrækningsøvelser, ledbevægelighed, strækøvelser. Alt det, der foregår i et roligt tempo, fordi det får kroppen til at føle sig mere tryg, og så vil den ikke modarbejde din indsats.

Jeg vil give dig 2 øvelser, som du kan supplere crosstraineren med, når du begynder at føle dig klar til det.

1. Planke med hånd til skulder (hvis du lige har født, skal du vente med denne her, eller i hvert fald komme ned på knæene, til din bækkenbund er stærk):

Kom ned på gulvet med hænderne i gulvet, strakte arme og skuldrene trukket væk fra ørerne. Tæeren er i gulvet og kroppen holdes helt stiv og stabil. Sørg for at numsen ikke smutter op mod loftet. Spænd i bækkenbunden og træk maven godt ind. Bare det at stå her træner stabiliteten omkring rygsøjlen (dvs. mave og ryg) big time.

Løft nu skiftevis højre og venstre hånd hurtigt op til skulderen mens du puster kraftigt ud (træk vejret ind, når du sænker hånden igen). Vejrtrækning gør at du aktiverer den store stabiliserende mavemuskel yderligere, og det har du brug for når nu løfter armen. Start med 6 gentagelser på hver side.

2. Tung ting til loft (du kan bruge et barn, en stor sten, en stor pose kartofler....) (igen hvis du lige har født, skal det her gøres uden vægt, indtil du kan holde bækkenbunden under hele øvelsen).

Stå med lidt bredde mellem fødderne og din tunge ting i hænderne. Spænd bækkenbunden og træk maven ind mens du tager den tunge ting mod gulvet, fører numsen langsom bagud og 'sætter dig på taburetten'. Pres dig hurtigt op igen, mens du strækker armene med hele vejen op over hovedet. Trykket skal komme som en eksplosion, der flytter sig hele vejen op gennem kroppen og ud gennem dine arme (så du ikke skal løfte med armene og skuldrene). Vær opmærksom på at du presser din hofte godt frem med ballerne, men samtidig ikke svajer for meget i ryggen. Start med 10 gentagelser, men mærk om det er ok for din krop.

Du kan se mig lave denne øvelse med min søn i min næste nyhedsbrev, som du kan tilmelde dig til her www.movinmom.dk

Opsumering: Crosstrainere er fine som suplement, men kan ikke stå alene hvis du ønsker at bliver stærkere, hurtigere, få mere overskud, slankere. Nyd det du får ud af det nu, og fortsæt endelig hvis det giver mening for dig.

Jeg håber det besvarer dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen. Og med hensyn til om du er i god form, så synes jeg bestemt det ser fornuftigt ud, men hovedsagen er altså om det gør dig glad! Glæde belønnes altid af kroppen.

Mange hilsner Ulla

Ulla tilbyder workshops, mødregruppe-besøg og foredrag i hvordan du vender underskud til overskud, gennem at bruge din krop på en fornuftig måde. De mest populære produkter hedder 'Mere energi i moderskabet', 'Effektiv træning mellem bleskiftene' og 'Barnevogns-pilates'.

Se Ullas hjemmeside: MovinMom.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.