Gudmor & Gudfar ?????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.959 visninger
8 svar
0 synes godt om
6. juli 2011

DenLykkelige

Når man skal vælge gudmor og gudfar til en dåb.. Skal disse danne par? Eller må det godt være en fra "hver side" af familien?

Der er lang tid til jeg skal føde, men går bare og funderer over det

Kæresten vil nemlig gerne have hans søster skal stå som gudmor, men vi vil IKKE have hendes kæreste stående som gudfar.. Men derimod min barndoms-bedste-ven som er en stor del af mit/vores liv..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2011

mortilmange

I vælger frit hvem I har lyst til Om det er en søster på den ene side, en bor på den anden, mormor, bedstefar eller en god ven Der skal bare være 3 (inkl. gudmor/far)

Det eneste krav der er er at de alle er medlem af folkekirken

Anmeld

6. juli 2011

DenLykkelige

mortilmange skriver:

I vælger frit hvem I har lyst til Om det er en søster på den ene side, en bor på den anden, mormor, bedstefar eller en god ven Der skal bare være 3 (inkl. gudmor/far)

3?? Nu er jeg ikke med mere

Har aldrig faktisk været til en dåb, så er liiidt blank på det her ;D

Anmeld

6. juli 2011

132319

Jeg fik at vide at Gudmor/far er ved at forsvinde og at folk kun kalder det af tradition.

I dag hedder det: 1. Fadder (= "Gudmor/far" som er den der bærer barnet) og så 2.-5. Fadder, alt afhængigt af hvor mange man vil have Min søster bar min søn og så havde vi 3 andre faddere. Min datters fars bedste ven bar min datter og så havde vi 4 andre faddere

Anmeld

6. juli 2011

mortilmange

Nu hedder det vist ikke gudmor/far længere, men bare faddere Der skal være 1 til at holde barnet og svare på barnet vegne og så min. 2 faddere ved siden af Det samlet antal hedder vist min. 3 - max 5

Anmeld

6. juli 2011

DenLykkelige

Tak for svar alle sammen Så har jeg da ikke det at spekulere på

Anmeld

6. juli 2011

nellemann24

ja du vægler en gudmor eller gudfar også kan du vægle op til 3 mere som stå fædre.. men du behøver ikke vælge 3.. men det har man mulighed for..

når vi skal holde barnedåb bliver det min mands bedsteven som skal være gudfar og min mor og svigermor som stå fædre..

og ja de personer du vægler skal være medlem af folkekirken

Anmeld

6. juli 2011

chael

CSDK<3 skriver:

Når man skal vælge gudmor og gudfar til en dåb.. Skal disse danne par? Eller må det godt være en fra "hver side" af familien?

Der er lang tid til jeg skal føde, men går bare og funderer over det

Kæresten vil nemlig gerne have hans søster skal stå som gudmor, men vi vil IKKE have hendes kæreste stående som gudfar.. Men derimod min barndoms-bedste-ven som er en stor del af mit/vores liv..

Kan der ikke kun være en der bærer titlen?

Altså enten en Gudmor eller gudfar og så står resten som faddere?

Med mindre de begge holder barnet over døbefonden??

Nå men, man kan frit vælge

*Camilla 28+0

Anmeld

6. juli 2011

132319

ja du vægler en gudmor eller gudfar også kan du vægle op til 3 mere som stå fædre.. men du behøver ikke vælge 3.. men det har man mulighed for..

når vi skal holde barnedåb bliver det min mands bedsteven som skal være gudfar og min mor og svigermor som stå fædre..

og ja de personer du vægler skal være medlem af folkekirken

Det er 4, altså 5 faddere i alt hvor den der bærer kan kaldes Gudfar/mor

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.