Eksperthjælp: opkast, gråd og skæv stilling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17.397 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. juli 2011

Kari Skovmand

"opkast, gråd og skæv stilling"

Hej

Kan du fortælle mig om det ville hjælpe min baby at komme til kiropraktor?

Han er 5 uger. Født 36+1. Han lå skævt med hovedet i mit bækken fra 14 dage inden fødslen. Ved fødslen lå han stadig sådan og var stjernekigger. Det lykkedes at vende han så han kunne komme ned og ud. Jeg havde veer i 3 døgn, hvilket jeg tror skyldes at han lå sådan, og han ikke kom ordenligt ned.

Han har været indlagt et døgn på børneafdelingen og blev udskrevet igår. Pga maveproblemer.

Først sagde lægevagten kolik, så sagde egen læge virus og børneafdelingen sagde overspisning.

Han kaster ofte op efter maven (eksplosivt) Og nogle gange gylper han meget, også 3 timer efter mad. Han spiser hver tredje time, i 20 min. sidste døgn kun i 5 min. af gange efter børneafdelingens anvisning. Hvilket han skal fortsætte med. Han har kastet op efter mad, 2 gange selvom han kun spiste 5 min.

Han græder næsten hele tiden når han er vågen. Både når han sover og er vågen ligger han og "brokker" sig og vrider nakken bagover og hiver knæene op under maven. Han virker som om det gør ondt eller han har svært ved at komme af med afføringen. Han har dog afføring hele tiden, men kun en lille smule hver gang.

Det er ligesom om han ligger lidt skråt med hovede og lidt bagud, muligvis i samme stilling som han lå i bækkenet. Han ligger ofte i "bananstilling" Sådan krøllet sammen i den ene side.

Nogle gange når jeg bære ham op ved at tage under armene og støtte hovedet med fingrene skriger han, som om det gør ondt på ham. Han skuldre eller nakken siger også sådan en knæk lyd nogle gange når han løftes sådan.

Ved ikke m det har sammenhængen med maveproblemerne, eller om det i det hele taget bare er mig der er pyldre mor og ikke klar over at det bare er sådan babyer er.

Håber du kan hjælpe, jeg føler mig magtesløs og ulykkelig over min søn har det sådan. Og frustreret over lægernes forskellige diagnoser.

Karis svar

Kære nybagte mor

Først og fremmest tillykke med din lille søn. Det er en stor omvæltning at blive forældre, mest af alt glædeligt, men for nogen også ret hårdt, hvis starten på det hele ikke blev som man havde drømt om.

Jeg kan godt forstå du er forvirret over de forskellige diagnoser. Lad mig først prøve at se, om jeg kan rede trådene lidt ud for dig, så det er lidt mere overskueligt! Diagnoserne kolik og overspisning ligger ikke så langt fra hinanden, som det måske kan synes. Børn der græder meget finder ofte, som det eneste, trøst - i hvert fald kortvarigt - ved at blive tilbudt mad. Derfor resulterer det let i overspisning, og muligvis en ond cirkel, fordi overspisning giver uro i maven, og dermed mere gråd. Det er også derfor sygehuset har anbefalet, at han ikke spiser hyppigere end hver 3. time, og ikke for meget. Kolik diagnosen er jo blot en symptom betegnelse for megen gråd! Kolik er en diagnose der stilles hos børn, der græder mere end 3 timer sammenhængende, i mere end 3 dage om ugen gennem mere end 3 uger. Derfor ser jeg de 2 diagnoser som noget sammenhængende. 

Egen læge har muligvis ønsket at udelukke, at han havde en virus på grund af den megen opkast. Så er det eneste rigtige, at henvise til sygehuset for nærmere undersøgelse. Her kan man vurdere, om barnet tager nok på og udelukke, at opkast skyldes en forsnævring på mavemunden (så maden ikke kan passere fra spiserør til mavesæk, og derfor må kastes op igen), eller en virus. Med de symptomer du beskriver er jeg glad for, at I har været forbi børneafdelingen, så disse ting er tjekket og udelukket.

For mig lyder det som om, der er tale om 2 problemer; et nakkeproblem (grundet han har stået skævt og er født som stjernekigger) samt kolik/overspisning. I nogen tilfælde kan problemer med nakken endda give kolik lignende opførsel (megen gråd og uro), så måske hænger det hele sammen! Så derfor vil jeg under alle omstændigheder anbefale, at du kigger dig om efter en kiropraktor med erfaring i behandling af spædbørn i dit lokalområde. Tendensen til at ligge i banan-stilling og med nakken bagover tyder på et nakkeproblem. Jo før han kommer i behandling, jo færre behandlinger har han brug for! Prøv iøvrigt at kigge på hjemmesiden www.kiss-kidd.dk, jeg tror der står noget, du vil kunne nikke genkendende til! (Og få bekræftet at du ikke er en pylret mor, men en omsorgsfuld mor, der trods al uroen stadig har overskud til at lede efter hjælp til din lille søn.)

Held og lykke med det hele - jeg er sikker på du snart kommer til at nyde din dejlige søn!

Kærlig hilsen

Kari

Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.

Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.