Glukosebelastning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

789 visninger
8 svar
0 synes godt om
1. juli 2011

Eddy

Hej piger

Nogen af jer der er blevet undersøgt for glukosebelastning?

Fik nemlig at vide af min læge for læææænge siden at jeg selv skulle bestille tid, så jeg får lavet undersøgelsen når jeg er i uge 28-30. Er det så lige meget at det hedder 30+?

Håber nogen kan svare

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juli 2011

B&J

Når din læge siger du skal så syntes jeg du skal gøre det for det er fordi de skal finde ud af om du har graviditetsukkersyge og det kan jo skade barnet hvis man ikke får det undersøgt...

og når man kommer på sygehuset skal man møde fastene, også skal man drikke sådan noget sukker vand også må du ikke drikke, kun en lille smulige i 2 timer men vand og ellers skal du side stille der, også kalder de dig ind til en blodprøve...

Anmeld

1. juli 2011

Maja_4000

Jeg fik den lavet da jeg var .. 30+6 , tror jeg nok .. Min læge havde registreret mig , eller hvad man siger .. Og så kunne jeg bare komme når det passede .. Her i byen er det "drop-inn" .. Men det skal jo helst være om morgenen , for man skal jo faste

Anmeld

1. juli 2011

Eddy

B&J skriver:

Når din læge siger du skal så syntes jeg du skal gøre det for det er fordi de skal finde ud af om du har graviditetsukkersyge og det kan jo skade barnet hvis man ikke får det undersøgt...

og når man kommer på sygehuset skal man møde fastene, også skal man drikke sådan noget sukker vand også må du ikke drikke, kun en lille smulige i 2 timer men vand og ellers skal du side stille der, også kalder de dig ind til en blodprøve...

Tak for dit svar.

Det er ikke fordi jeg ikke vil afsted.. Det vil jeg helt sikkert, for at sikre mig at alt er ok Men tænkte bare om det er lige meget om man er 30+ ?? når man kommer til undersøgelsen ved lægen. Hun sagde i ugerne 28-30... Blev lidt i tvivl.

Anmeld

1. juli 2011

B&J

Eddy skriver:

Tak for dit svar.

Det er ikke fordi jeg ikke vil afsted.. Det vil jeg helt sikkert, for at sikre mig at alt er ok Men tænkte bare om det er lige meget om man er 30+ ?? når man kommer til undersøgelsen ved lægen. Hun sagde i ugerne 28-30... Blev lidt i tvivl.

ja jeg tror det er lige meget bare du får det testet og alt er okay der inde

Anmeld

1. juli 2011

LC

Tror bare de har 2 tidspunkter hvor man normalt får lavet glukosebelastnings test på.

Mener den først er ved uge 12-16 stykker uden at være helt sikker. Anden gang ligger så når man er i uge 28-30.

Men lyder som om du kun har 1 risiko faktor og derfor kun skal have taget den ene, og så er det altid den sene man får taget. De har nogle skemaer hvor man kan se hvilke faktorer der spiller ind og alt efter hvor mange faktorer man har, skal man have taget 1 eller 2 test.

Men det er en test der kan tages hele graviditeten, så er lige meget hvor langt du er henne når du får den taget. Altså om det hedder 30 eller 31 - så er det kun et spørgsmål om at de evt opdager du har sukkersyge en uge senere. Men resultatet af testen ændre sig ikke, fordi du får den lavet senere.

Anmeld

1. juli 2011

Eddy

LC skriver:

Tror bare de har 2 tidspunkter hvor man normalt får lavet glukosebelastnings test på.

Mener den først er ved uge 12-16 stykker uden at være helt sikker. Anden gang ligger så når man er i uge 28-30.

Men lyder som om du kun har 1 risiko faktor og derfor kun skal have taget den ene, og så er det altid den sene man får taget. De har nogle skemaer hvor man kan se hvilke faktorer der spiller ind og alt efter hvor mange faktorer man har, skal man have taget 1 eller 2 test.

Men det er en test der kan tages hele graviditeten, så er lige meget hvor langt du er henne når du får den taget. Altså om det hedder 30 eller 31 - så er det kun et spørgsmål om at de evt opdager du har sukkersyge en uge senere. Men resultatet af testen ændre sig ikke, fordi du får den lavet senere.

Mange tak for svaret

Det var tidligt i graviditeten hun spurgte til sukkersyge i familien og så nævnte jeg der er et par stykker. Så skulle jeg bare undersøges i ugerne 28-30, så tror ikke der er noget. Håber jeg IKKE! Så må jeg hellere få bestilt tid

Anmeld

2. juli 2011

LC

Eddy skriver:

Mange tak for svaret

Det var tidligt i graviditeten hun spurgte til sukkersyge i familien og så nævnte jeg der er et par stykker. Så skulle jeg bare undersøges i ugerne 28-30, så tror ikke der er noget. Håber jeg IKKE! Så må jeg hellere få bestilt tid

Jeg skal også selv have den når jeg er omkring uge 28-30, fordi jeg har et par stykker i familien med sukkersyge.

Men en anden faktor er hvis du har en BMI over 27, så skal du også have den taget. Eller hvis du har haft sukkersyge i en tidligere graviditet.

Måske er der flere ting, kan ikke lige huske det. Men har du 2 af tingene bliver man ihvertfald tjekket 2 gange i løbet af graviditeten. Men svaret ændre sig ikke efter tidspunktet.

Men de tjekker jo også hver gang du er ved læge eller jordemoder, med de der standart urinprøver, som man får tjekket.

Anmeld

2. juli 2011

Rockertand

Eddy skriver:

Mange tak for svaret

- og bare lige en note: Det er slet ikke så ulækkert, som folk siger, det kommer du igennem.....MEN det er XXX-kedeligt at sidde dér og vente og vente og vente (du må slet ikke gå nogen steder), tag et eller andet med til underholdning, musik, en bog, bærbar, strikketøj eller noget helt andet, for det hjælper altså.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.