Fritagelse for at oplyse faderskab.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

898 visninger
4 svar
0 synes godt om
27. juni 2011

Anonym trådstarter

"En ugift kvinde skal inden 1 måned efter barnets fødsel over for kommunen, amtskommunen eller statsamtet oplyse, hvem der er eller kan være barnets far. Det gælder også, selvom hun lever i papirløst ægteskab med barnets far. Undladelse af at afgive oplysningen straffes med bøde. Den ugifte kvinde kan dog søge statsamtet om fritagelse for at oplyse, hvem der er far til barnet."

"Ansøgningen om fritagelse for at opgive, hvem der er barnets far, kan sendes til det statsamt, der behandler faderskabssagen. Meddeler statsamtet moderen afslag på en ansøgning om fritagelse for at opgive faderens navn, kan hun klage over afgørelsen til Civilretsdirektoratet."

Hvilke grunde ville være gyldige grunde til dette?

Er der nogen som ved det? På forhånd tak for svar.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2011

Anonym trådstarter

Grunden til jeg spørger, er ikke at jeg vil "opfinde" grunde, men at jeg HAR grunde .. og vil høre om de er tilstrækkelige, hvilket jeg for alt i verden håber de er.

Anmeld

27. juni 2011

Hansen97

Anonym skriver:

"En ugift kvinde skal inden 1 måned efter barnets fødsel over for kommunen, amtskommunen eller statsamtet oplyse, hvem der er eller kan være barnets far. Det gælder også, selvom hun lever i papirløst ægteskab med barnets far. Undladelse af at afgive oplysningen straffes med bøde. Den ugifte kvinde kan dog søge statsamtet om fritagelse for at oplyse, hvem der er far til barnet."

"Ansøgningen om fritagelse for at opgive, hvem der er barnets far, kan sendes til det statsamt, der behandler faderskabssagen. Meddeler statsamtet moderen afslag på en ansøgning om fritagelse for at opgive faderens navn, kan hun klage over afgørelsen til Civilretsdirektoratet."

Hvilke grunde ville være gyldige grunde til dette?

Er der nogen som ved det? På forhånd tak for svar.. 

Kan da kun forestille mig at det er på baggrund af voldtægt og sådan... ellers ikke...

Anmeld

29. juni 2011

eElak

Det lyder da helt hen i vejret at man kan blive fritaget for at oplyse hvem faren kan være..

Men igen - jeg tænker også at ved voldtægter/incest og hvis kvindens/barnets liv er i fare, så kunne det måske være en årsag.. 

Altså hvis man ikke VED hvem faren er pga voldtægt - så er det som det er.. Men når man ved hvem faren er, så burde man skulle oplyse det.. Men hvis der er omstændigheder der gør at kvinden og barnet er i fare, burde kvinden pr automatik få den fulde forældremyndighed..  

Anmeld

29. juni 2011

hyskystar

Tror ikke der er særlig mange grunde for blive fritaget fra det og hvis man ved hvem faren er burde man også fortælle det med mindre barnetsliv eller ens ejet liv i i overhængene fare

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.