"Vaginal fødsel efter kejsersnit"
Hej
Jeg har den 30/12-10 fået kejsersnit og er gravid igen ca 3½ måned henne med termin 08/12-11
og ville høre om der kan ske noget med arret i denne graviditet da det er så tæt på den sidste og skal jeg ha kejsersnit igen eller bestemmer man selv om man vil føde naturligt denne gang?
MVH Katja
Karinas svar
Kære Katja
Tillykke med graviditeten.
Som udgangspunkt kan du sagtens føde vaginalt. Og husk, at det altid er dig der vælger - det er din krop.
Sæt dig grundigt ind i dine muligheder. Find ud af fordele, ulemper og alternativer. Spørg din jordemoder, søg information på nettet (på engelsk kaldes det VBAC - Vaginal Birth After Caesarean) og meld dig også til et godt fødselsforberedelseskursus hvor du kan få saglig information, hjælp og støtte til at træffe de for dig rigtige valg.
Du kan lave en aftale med dit fødested om, at du ønsker at fødslen får lov at gå i gang af sig selv. Hvis alt går fint, dvs. gode veer og en upåvirket livmoder, ja så kan du føde vaginalt. Skulle livmoderen vise sig at være påvirket, så kan det blive nødvendigt med et kejsersnit. Denne aftale giver dig en mulighed som du af indlysende årsager ikke har hvis kejsersnittet er planlagt.
Om der kan ske noget med arret under graviditeten, afhænger bl.a. af din sundheds- og ernæringsmæssige status; din evne til at hele sår, ardannelse osv. I den forbindelse vil jeg råde dig til at opsøge en kostvejleder/ernæringsterapeut der kan hjælpe med tiltag der kan støtte og forberede din krop på bedste vis.
Jeg håber du fandt svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Jeg ønsker dig og baby en tryg og skøn fødselsoplevelse.
De bedste hilsner
Karina
Karina tilbyder alternativ fødselsforberedelse med udgangspunkt i den sunde og naturlige fødsel som individuelle forløb i Gentofte og privat, hold og workshops i København og fødselshjælp i Københavnsområdet.
Se Karinas hjemmeside: TrygFoedsel.dk - her kan du også tilmelde dig nyhedsbrevet og få "3 tips til en tryg fødselsoplevelse" ganske gratis.
Anmeld