Solstråle2011 skriver:
Hold nu op det er en jungle med det barsel..
Søde kvinder, hjælp mig lige med at forstå det 
Som mor har jeg ret til 14 uger med løn + 6 uger med løn og evt. 6 yderligere uger, hvis vi vælger at de går til mig.
Som far har han ret til 2 uger indenfor de første 14 uger med løn + yderligerer 6 uger med løn indenfor de 32 uger.
MEN når faderen tager de 6 uger med løn på et tidspunkt under barslen, (sikkert efter et par måneder) tager han så de 6 uger fra MIN barsel? Altså betyder det, at jeg skal på arbejde 6 uger tidligere, så jeg reelt kun har 40 ugers barsel og ikke 46 uger i alt? Eller har vi begge ret til 32 ugers orlov med dagpenge?
Håber I forstår mit spørgsmål
Sådan her har jeg forstået det:
Man kan vælge at gå på barsel 4 uger før termin (8 uger for nogen faggrupper) Og de bliver ikke taget i "den anden ende" af barslen, dvs. det er et tilvalg..
Når man HAR født har man i alt 14 ugers barsel, og manden har 2 ugers barsel inden for dine 14 uger, og dem ligger nok højst sandsynligt de 2 uger lige efter fødslen hos de fleste, men skal altså bruges inden de første 14 uger, ellers går de vidst tabt, dvs. man kan kun bruge dem inden for den periode.
Efter de 14 ugers barsel for mor har man til SAMMEN 32 uger man kan fordele mellem sig, som man vil, dvs. hvis din mand tager 1 måneds barsel, så går der 1 måned fra dig, hvis man kan sige det på den måde...
Håber det hjalp lidt? Det ER nemlig en jungle det der....