Frygter du fødslen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. juni 2011

lounika

med termin om en uge  kan jeg hvis godt sige jeg er meget nervøs  jeg er faktisk bange for hvad der skal ske og hvordan .. føler lidt  man ikke kan tale med nogle om det eller nej jeg føler mig faktisk alene og bange..

er meget nervøs for hvordan det bliver når det starter går vandet eller er det veer og er det nat dag eller hvor er jeg .. hvor langtdi tager det hele .. kan jeg holde smærten ud og brister jeg . skal jeg klippes i og sys.. 1000 spørsmål i mit hove heletiden

min kæreste har en datter for andet forhold på 3 år og det går mig også lidt på hvad han tænker vi har kun kendt henaden den tid jeg faktisk har været gravid, og det kan gør mig ked af det at han har prøevet det hele før og tager det stille og roligt.. tænker meget om han sammenliner mig med hende og om han syntes jeg er pylleret og sådan nogle ting,,, jeg har været sygemeld siden januar grundet smærter men de sidste 4 dag her jeg IKKE kunne fortage mig noget som helst eller sove om natten

både grundet alt for mange smætert der trænger sig på men tror bestemt også det er fordi jeg tænker for meget og er bange og sider bare her hjemme alene vær dag i 12 timer og tænker hmm

sory der fik i lige min tude tur på skrift..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juni 2011

maria_wlt

Første gang var planlagt KS... Anden gang stod den på naturlig fødsel.. Jeg begyndte ca 6 uger før, med at frygte den skide fødsel.. Men tænkte så,  at når andre kan så kan jeg SKU også

Fødslen gik så af h.. til, og jeg skal på ingen måde nyde noget igen  S-drop i 16 timer, så slemme veer at jeg prøvede ALT smertestillende, og en svær 3 grads bristning.. NEJ TAK TIL FØDSEL FRA MIG AF..

Anmeld

19. juni 2011

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
ph41 skriver:

Artikel - skrevet af Pia Hern

Mange gravide er nervøse og nogle gravide er meget mere end det – faktisk temmelig skræmte. Men hvorfor er det, at fødslen kan være en skræmmende sag?

Frygter du fødslen?

Hvordan har du det med at skulle føde? er du helt afslappet omkring det eller er du helt oppe og ringe ved tanken om det der venter? Mange gravide er nervøse og nogle gravide er meget mere end det – faktisk temmelig skræmte. Men hvorfor er det, at fødslen kan være en skræmmende sag?

For det første er det jo ukendt land og frygt er en helt normal ting når vi står foran ting vi ikke har prøvet før. Formålet med frygt er at skærpe dig og forberede dig. Forestil dig, at vi var helt frygtløse overfor nye ting og bare kastede os ud i det. Måske ville det gå godt men måske ville vi få unødigt mange knubs. Frygten er en slags gult lys der betyder stop lige op – dette er nyt – lad os lige finde ud af hvad der skal gøres her. 

For det andet opstår frygt ofte i situationer hvor der er en afgrund imellem hvad vi forventer af os selv og hvad vi rent faktisk føler os i stand til. Hvis du fx forventer af dig selv at du skal føde naturligt uden smertelindring men egentlig ikke rigtig har strategier eller ved hvordan du skal gøre det så kan der opstå frygt. Derfor er frygt også et signal til dig om at gøre noget – ikke at sætte dig i sofaen og bare håbe det bedste.

For det tredje hører vi ofte rigtig mange dårlige historier om fødsler. Det er virkelig noget som har skabt en ond cirkel. Jo mere dårligt man hører jo mere bange bliver man. Jo mere bange man er jo sværere er det at føde og så kører toget. Tænk også på hvordan fødsler bliver vist i spillefilm og serier. Man ser jo altid den fødende være helt rolig og afslappet – alt er fred og idyl….nej vel – det er desværre langt fra. Fødsler er stort set altid bål og brand, råb og skrig. Den mest rolige og naturtro fødselsscene jeg har set i nyere tid var i Knocked Up – ville ønske den fandtes på youtube. Den er relativt realistisk. Men når vi ser alt det bål og brand så bliver det jo det vi forventer og så har vi allerede sat kroppen i alarmberedskab – inden fødslen.

At frygte fødslen kan selvfølgelig også skyldes at du tidligere har haft en dårlig fødselsoplevelse og frygten skyldes så formegentlig at du er bange for at den kommende fødsel bliver som den første. 

Og så er der jo lige det at det for nogen ikke er så fedt at indrømme at de er bange. Sådan var det for mig da jeg skulle føde første gang. En jordemoder som er bange for at føde – det er som en pædagog som ikke kan lide børn…men jo jeg var bange og det bed mig i rumpen at forsøge at overhøre tegnene. Så det kan absolut betale sig at se sin frygt i øjnene og ikke lade den køre showet.

Men hvordan har du det med at skulle føde? Glæder du dig kun eller har du en snært bekymring eller decideret frygt? Kom endelig med din kommentar…

Inden jeg blev gravid var jeg så bange og tvivlede lidt på om jeg ville have børn, eller det ville jeg gerne, ville bare ikke føde.

Da jeg blev gravid var jeg faktsik ikke bange, jeg glædede mig enda lidt til oplevelsen.

Et par måneder inden terminen begyndte frygten at melde sig igen. Og oveni den angsten for at jeg eller baby skulle dø under fødslen. Det var så syrealistisk for mig at jeg virkelig ville få lov til at blive mor. Det var jo kæmpe stort, noget jeg altid har været. Bare uden barn. Ammede allerede som 2 årig. Dog var det jo kun dukker  Men at min livs drøm skulle blive virkelig, kunne jeg ikke tro på at jeg ville få lov at opleve, der måtte jo ske noget der ville forhindre det, og det var garenteret at jeg døde.

Men det gjorde jeg ikke!

Og fødslen var langt fra så slem som jeg havde forstillet mig. Synes faktisk det var over alt forventning, og kunne allerede et par dage efter sige, at det kan jeg sagtens gøre igen.

Synes folk overreagere når de fortæller hvor ondt det gør. Jo det gør ondt, men ikke dødeligt ondt som man får indtryk af når man ikke har prøvet det på egen krop.

Og ja, du har fuldstændig ret i at det lyder frygtindgydene i film. Når den fødene skriger osv. Men det slemmeste synes jeg er virkelighedens kvinders udtalelser omkring fødsler. Og specielt alt det man åbenbart skal fortælle gravide om frygtelige fødsler, med babyer der flænsede mor op indvendig på vej ud, og andre skræmmende historier fra ubetænksomme mennesker som ikke tænker over at kvinden de taler til snart skal føde og måske i forvejen er lidt nærvøs for den forestående begivenhed.

Og ja, det er værre for nogen end andre at føde. Og der er jo mange faktore der spiller ind.

Men men men, det er en naturlig ting at føde. Vores oldemor har gjort det, bedstemor har gjort det og mor har gjort det og selvfølgelig kan vi også.

Smerten er for opreklameret og lykken efter er meget større end forventet. Og nøj hvor er man dog sej bagefter, at man har FØDT ET BARN!   

Anmeld

19. juni 2011

Mor Til Oktober Børn

Havde ingen frygt til noget som helst, for de sagde midt under fødslen at hendes hjerteslag faldt og hendes navlesnor lå om halsen .. Først det blev jeg skræmt, men ellers var der ikk noget frygt hos mig

Synes faktisk nærmere at jeg glæde mig rigtig meget til fødslen, og ikke mindst tiden efter (fra fødslen og altid derfra) ..

Anmeld

20. juni 2011

elvital

Jeg frygtede fødslen rigtig meget! Og det var af ren og skær uvidenhed for det gik jo skide godt da min søn endelig skulle fødes.

Men det er forfærdelig at gå og være bange i 9 månder. Og derfor har jeg tænkt hvad jeg kunne gøre for at hjælpe andre som er i den situation jeg var i. Og jeg kom på at lave en hjemmeside hvor jeg ville lade mødre fortælle gravide om deres fødsels oplevelse.

I må gerne hjælpe mig med at sprede ordet... siden hedder

www.foedselsberetning.dk

Kram fra ditte

Anmeld

20. juni 2011

1000Ben

Dejlig tråd ) Jeg skal have PKS, da jeg havde en meget hård fødsel første gang. Jeg er så bange, at jeg overvejer slet ikke at møde op på planlagte dato. På hospitalet virker de en smule ligeglade og har for travlt til at tale om det, så jeg ved ikke hvordan det skal gå. Jeg havde det egentligt fint, ind til jeg var til møde med narkoselægen, som oplyste mig om at jeg ikke kunne få lattergas lige inden de giver rygmarvsbedøvelse og nålen i hånden... Jeg er så bange for nåle, at jeg ikke overlever at skulle stikkes i, uden lattergas...Jeg plejer at besvime ved synet af en nål og ved sidste fødsel var jeg så angst at de gav mig lattergas SOM VIRKELIG HJALP MIG) Jeg vil 10000 x hellere føde normalt, men det mener de ikke er en god idé og så skal man jo lytte til dem, men jeg er meget meget bange og bestemt ikke flov over at sige det, for jeg kan ikke lave om på det.... Tak for denne tråd, det var dejligt lige at komme ud med. 

Anmeld

20. juni 2011

Minmio

Jeg frygtede fødslen den anden gang, fordi at min første fødsel var sååååå smertefuld, den varede kun i 3 timer, men det var 3 timer i helvede. Jeg frygtede også alt det der kommer efter fødslen.

Men det gik over alt forventning, var slet ikke så slemt, smerterne var til at holde ud osv. Det var en drømme fødsel.   Måske netop fordi at jeg frygtede den så meget og gjorde mig forventinger om at det ville være ligeså slemt som første gang.  Men det gjorde 10 gange mindre ondt end jeg troede det ville gøre, jeg blev også ved med at spørge JM :er du nu helt sikker på at jeg føder idag?

Anmeld

3. juli 2011

Levi&LilysMor

Nu er jeg første gangs gravid , så har jo slet ikke prøvet noget som helst med en fødsel før, men synes ikke jeg frygter den sådan, kan da godt tænke på den nogle gange og få billeder i mit hoved hvordan det kunne blive, men det ved man aldrig, så tror nu mere jeg er spændt og er sikker på den dag det hele går igang at jeg sikkert bliver overglad for så ved jeg det er snart vi kommer til at se ham, men selvfølgelig også noget nervøs, bliver jeg altid når noget det er helt tæt på, men så er det godt jeg har min kæreste hos mig , nogle jordemødre , og kan jo altid bede om smertestillende , tager det lidt som det kommer  Men ja er sikker på det kommer til at gøre avsi, er jeg slet ikke i tvivl om

Anmeld

3. juli 2011

fif

DLM skriver:

Jeg var ikke nervøs eller bange. Jeg tog det meget afslappet.

Jeg var meget bevist om smerterne og vejrtrækningen og var helt afklaret med hvad der skulle forgå. Var lidt i min egen lille bobbel og verden og synes selv det var verdens bedste fødsel

Lige præcis, som jeg havde det !!

Anmeld

3. juli 2011

Mettefpigen

Jeg føler mig ikk bange.. Men mere spændt og nervøs... Jo tættere jeg kommer på fødslen jo mere nervøs blir jeg.. Og det er fordi jeg er en person som skal have styr på alt og vide hvad sker skal ske... Og have alt planlagt... Men ANER INTET om hvordan fødslen blir.... Det er DET jeg er nervøs for

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.