Sådan kom Victor til verden!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

611 visninger
9 svar
0 synes godt om
10. juni 2011

linefun

Her er min fødselsberetning , fra da vores dejlige søn Victor kom til verden d. 1. juni.

Klokken var 01.30 og det var blevet juni, da vandet gik. Jeg lå i min seng og sov rigtig godt, da jeg synes jeg skal op og tisse. Jeg læner mig forover, for at komme op, da der kommer en lille skylle. Jeg kan ikke rejse mig uden at der kommer mere, så jeg vækker manden, som er meget søvndyssen. Han hjælper mig op og jeg kommer på toilettet. Da jeg sidder der og skal samle tankerne, spørger han, om hvad farve det har, det havde jeg slet ikke tænkt på. Jeg kan ikke overskue at skal kigge forbi maven, så jeg sætter mig i badekaret, vandet så fint klart ud. Vi ringer til fødegangen og de beder os møde op på svangreklinikken kl. 09.30, hvis ikke der inden da kommer kraftige veer. Manden lægger sig til at sove igen, i håbet om, at han lige kan nå et par timer på arbejde, inden der sker mere…
Jeg lægger mig tilbage i sengen og prøver at få sovet lidt, men det er dælme svært.

Kl. 02.30 går endnu en stor skylle og jeg må selv hen og tørre op på gulvet, da jeg ikke vil vække manden.

Fra kl. ca. 04.00 begynder den første murren over skambenet og jeg begynder så småt at bruge mine vejrtrækningsøvelser. Jeg har nu opgivet at få sovet, men ligger ligeså stille i sengen og tænker på alt det jeg ikke har nået… (manden og jeg havde aftalt at få købt det sidste, netop den dag, da han havde tidligt fri).

Ved 5-tiden begynder veerne at tage til i styrke, men er stadig til at holde ud. Der er ca. 10 min. mellem veerne.

Omkring kl. 06.30 sker der ikke så meget andet end at vente på at tiden går. I mellemtiden når jeg, at være på baby.dk, spise lidt morgenmad, betale en regning, smide skraldespanden ud og puffe puderne i sofaen. Ja ja, lidt praktisk og forudsigende er man vel. Desuden tjekkes tasken endnu engang.

Kl. 07.30 bider veerne gevaldigt der er ca. 5-6 min. i mellem og varer godt 1 min. På dette tidspunkt går også slimproppen. Jeg får taget mig et godt langt, varmt bad.

Kl. lidt i 9, kører vi mod OUH.
Da vi ankommer til svangreklinikken er kl. 09.30 og jeg bliver tilset af en jordmoder. Hun kører CTG og alt ser fint ud. Jeg har åbnet mig 3 cm og min livmoderhals er udslettet. Hun fortæller, at de beholder mig, da jeg er så tæt på at gå i aktiv fødsel. Hun vil dog gerne have mig ud at gå en tur. Jeg siger, at det kan jeg ikke, med de smerte jeg har nu, så jeg får lov at blive liggende. Veerne kommer nu med 3-4 min. mellemrum.

Kl. 10.30 sender hun en melding til fødegangen om, at jeg er på vej og hun fortæller, at jeg kommer til, så snart der er en ledig jordmoder.

Kl. 11.30 bliver vi sendt på fødegangen. En meget grænseoverskridende oplevelse, at skulle stå med kraftige veer og vente på elevatoren, sammen med alle andre mennesker…
Vi bliver modtaget af den sødeste jordmoder ved navn Lena. Hun har en jordmoderstuderende med. Jeg synes selv jeg arbejder godt med vejrtrækningen og får god ros fra Lena. Jeg bliver tilbudt og får lagt lavement.

Kl. 12.00 synes jeg veer bider så meget, så jeg bliver tilbudt smertelindring. Veerne kommer oftere, der er 3 min imellem og jeg er nu åbnet 5 cm. Lena går i gang med at repetere de mulige lindrings former, hvortil jeg i min egen forvirring og manglende fokus spørger, hvad hun kan anbefale… Da jeg finder mig selv igen, beder jeg om at få epiduralblokaden. Den jdr. Stud. forsøger 3 gange at lægge venflon, men uden held.

Kl. 12.30 tilkaldes narkoselægen. Veerne er meget intense. I journalen står at det registreres jeg har 5 på 10 min.

Kl. 12.50 fortsat kraftige veer og begyndende pressefornemmelse. Jeg bliver undersøgt igen og er nu 9 cm. åben. Lena fortæller at hun afbestiller epi. da den ikke kan nåes.

Jeg kommer op at stå ved fødelejet og bliver tilbudt lattergas, synes ikke jeg kan få et godt udbytte af det, så smider den fra mig Herefter bliver jeg tilbudt en kold klud, som jeg klarer mig med resten af processen. Manden får lov at massere på lænden under og mellem veerne, det er helt fantastisk.

Kl. 13.15 får jeg tiltagende pressetrang og har svært ved at stå oprejst. Føler mine ben snurre og jeg er bange for at dejse om. kl. 13.30 får jeg lov at komme op på fødelejet. Og bliver lagt i sideleje.

Kl. 13.45 får jeg endelig lov til at presse.
Kl. 14.05 og efter 5-8 presseveer kommer vores dejlige Victor til verden. Han skriger for fuld hals og bliver lagt på min mave.
Jeg får 2 udvendige rifter, som skal have et sting ellers ser alt fint ud.

Alt i alt en helt igennem fantastisk oplevelse
Tak fordi du læste med. Her er lige et par billeder af vores dejlige søn.
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2011

Thereseh

Århhh, sikke dog en dejlig fødselsberetning !!! Stort tillykke med den skønne dreng 

Anmeld

10. juni 2011

mortilsofieogsara

hvor er han bare skøn

Anmeld

10. juni 2011

TheLittleOne

hvor er han skøn

Anmeld

10. juni 2011

Stiner

Dejlig knægt! Tilykke med ham!

Anmeld

10. juni 2011

linefun

Thereseh skriver:

Århhh, sikke dog en dejlig fødselsberetning !!! Stort tillykke med den skønne dreng 

Mange tak
Han er en rigtig skøn fyr

Anmeld

10. juni 2011

linefun

mortilsofieogsara skriver:

hvor er han bare skøn

Tak - ja, enormt dejlig.
Skal du ikke snart føde!?

Anmeld

10. juni 2011

linefun

TheLittleOne skriver:

hvor er han skøn

Taaak, det er han helt bestemt. Det er så stort

Anmeld

10. juni 2011

linefun

Stiner skriver:

Dejlig knægt! Tilykke med ham!

Tak for det, han er nemlig rigtig dejlig

Anmeld

11. juni 2011

mortilsofieogsara

linefun skriver:

Tak - ja, enormt dejlig.
Skal du ikke snart føde!?

jeg vil da meget gerne med lillesøster vil ikke ud men er nu i 40+2 så håber det snart bliver til noget

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.