Er der nogen, der bruger Agar Agar?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.547 visninger
3 svar
0 synes godt om
9. juni 2011

linemus

Istedet for husblas? Og som lige vil fortælle mig, hvordan det bruges? SKAL det varmes op, når nu moussen ikke skal varmes ifølge opskriften?

Jeg har lavet en appelsinmousse igår, og den er slet ikke stivnet. Jeg havde noget til overs, som jeg lod stå i køleskabet, og idag kan jeg se det skiller, så det er helt flydende nede under fløde-delen. Kan agar agar ikke holde det stivt? For så dur det jo ikke i en kage, der laves et par dage i forvejen.

Line - ikke særlig tilfreds med mine kageevner pt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2011

birgitte

Hej line jeg har selv brugt agar agar og du er nødt til at smelte/opløse det enten i lidt vand over vandbad eller foreksempel hvis du laver en hindbær mousse så kan du tage lidt af saften fra når du giver bærene et opkog og smelte dit agar agar deri. Nå du så har smeltet det kan du røre/piske det i din mouse afhængig af opskriften... altså gør som du ville have gjort hvis det var husblas der skulle i på et givent tidspunkt. gav det nogen mening?

det har fungeret fint for mig men det tog lidt tid

ps bruger du det til gelé eller lign. vil du opleve at det bliver mere mørkt end hvis du bruger husblas.

Hilsen Birgitte

Anmeld

10. juni 2011

linemus

Det jeg har købt er i pulverform, men det skal vel stadig smeltes, ik?

Min opskrift på appelsinmousse vil have husblassen i en juice/saft/sukkerblanding, der så skal stå og blive geleagtigt. Jeg kogte agar agar i lidt af juicen og piskede det derefter i resten, og det blev også til en gele.

Bagefter skulle det vendes med flødeskum (og æggehvider, men dem udelod jeg - måske var det fejlen...), og så blev det sjasket igen, og stivnede aldrig igen.

Skulle jeg have kommet mere agar agar i? Har du prøvet at bruge det i en mousse el. lign., der ikke skulle varmes? Kan moussen godt holde sig stiv i 3-4 dage med agar agar?

Vh Line

Anmeld

12. juni 2011

birgitte

linemus skriver:

Det jeg har købt er i pulverform, men det skal vel stadig smeltes, ik?

Min opskrift på appelsinmousse vil have husblassen i en juice/saft/sukkerblanding, der så skal stå og blive geleagtigt. Jeg kogte agar agar i lidt af juicen og piskede det derefter i resten, og det blev også til en gele.

Bagefter skulle det vendes med flødeskum (og æggehvider, men dem udelod jeg - måske var det fejlen...), og så blev det sjasket igen, og stivnede aldrig igen.

Skulle jeg have kommet mere agar agar i? Har du prøvet at bruge det i en mousse el. lign., der ikke skulle varmes? Kan moussen godt holde sig stiv i 3-4 dage med agar agar?

Vh Line

jeg tror det der er sket er at du har ladet din appalsinsaft med agar agar stivne helt op inden du blandede den med din mousse/flødeskum... jeg lader det køle af til det ikke længere er så varmt at det smelter moussen og så blander jeg det sammen så opnår du nemlig at stivelses processen kommer til at foregå i hele blandingen istædet for bare i din appelsinsaft.

jeg gør det at jeg blander lidt af flødeskummet i alt den afkølede saft/bær og så blander den blanding i det resterende flødeskum, og det plejer at virke godt.

når din saft var stivnet helt tror jeg iøvrigt ikke du behøver bruge mere agar.

hvor har du købt dit agar henne og hvad var prisen

Håber det lykkes for dig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.