Her er min lange liste incl. kommentarer fra min tid som 2. gangsgravid:
Huske/indkøbsliste:
TØJ:
8 x undertøj (bodyer)
4 x bløde bukser
2 x trøjer
2 x sparkedragter
2 x langærmede t-shirts
6 par strømper
4 x natdragter (vi brugte næsten kun natdragter i starten - det var mest praktisk at komme ind og ud af)
Bomuldssweater
Bomuldshue/hjelm
NB: Pas på med for meget tøj. Det kan være baby er større end I regner med, og det er altid til at få fat i det, man mangler - selv far kan finde ud af at købe flere body'er. Jeg køber kun 3-4 bodyer til at starte med, så må vi se med størrelsen...
SOVE:
Tremmeseng/Vugge (vores sov i vores seng eller i liften i begyndelsen)
Madras til seng/vugge
Sengerand
2 x babydyne (vi havde/har stor glæde af begge dyner)
3 x sengetøj
3 x lagener (husk både lagen til seng og lift)
2 x Tisseunderlag (det har vi aldrig brugt)
Barnevogn (lift, insektnet, regnslag)
Tæppe
PUSLE:
Puslebord
Puslepude
Hoved/hale fad
Blespand (vi bruger en stor pedalspand - 12 l.)
Newborn-bleer (fås gratis fra diverse babypakker og vent så og se hvor stor baby er)
20-30 stofbleer (de kan bruges til alt - jeg tror vi har over 40)
Badekar
Badestol (nok ikke helt i starten, men vi fik stor glæde af vores efter lidt tid, da vi syntes, det var svært ellers at bade baby alene - den ene holdt og den anden vaskede)
1 x Badesvøb (man kan også bruge alm. håndklæde)
Engangsvaskeklude (jeg synes bedst om føtex/bilkas BabyCare eller Coops (lille pakke) - de kan købes i halve og er lidt blødere)
Bomuldsvaskeklude (det har vi ikke brugt før senere)
Lusekam (til at rede håret med for at undgå/fjerne arp)
evt. Zink-salve (fra apoteket)
evt. babyolie (jeg har kun brugt det til mig selv, da jeg fik brystbetændelse og skulle massere brysterne, når jeg var i bad
)
ANDET:
Sutter (vores brugte sut i 14 dage, så gad han ikke mere - de er altså også nemme at købe senere og man rådes ofte til ikke at bruge dem i starten før barnet har lært at sutte ved brystet)
Sutteflaske (jeg ville vente og se, om det bliver nødvendigt)
Termometer (med blød spids beregnet til små børn, digitalt)
Babyalarm
Ammepude
Autostol (kan med fordel lejes f.eks. hos babysam - vist nok til 30 kr om mdr.)
Kravlegård (er ikke nødvendig, men god hvis der f.eks. er større børn eller dyr, så baby kan ligge i fred - mange har en bund, der kan indstilles, så barnet ligger højt oppe = er tæt på dig)
TIL DIG SELV:
Store bind
Ammeindlæg (jeg synes Pigeon er bedst - kan købes på apoteket)
TING VI VAR GLADE FOR/GERNE VIL HA':
En stor siv-vugge til at hænge i loftet - så kunne let baby vugges mens vi lavede noget andet, og senere blev det til nogle vældige gyngeture - gyngning er godt for balancen og indlæring - vi hængte to kroge op, så vi kunne flytte den med, alt efter hvor vi var henne
Et legetæppe med ophæng over
Musik-uro f.eks. til at sætte på kravlegården