Juletraditioner......

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

236 visninger
4 svar
0 synes godt om
23. november 2008

Stumpen

Fortsætter lige den tidlige julestemning, måske det kan få tasterne trykket ned i de små hjem

Hvilke juletraditioner har I med hjemmefra??

Anja..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. november 2008

st

Hmm hvis jeg skal være helt ærlig, har jeg først taget traditioner med mig, efter jeg har mødt Jeppe. Hans familie har en helt anden måde at holde jul på, som jeg virkelig holder af.

De holder den helt gammeldags. Eks. far er den der tænder lyset på juletræet, resten af familien står og venter i køkkenet uden at kunne se han tænder lysene. (der er ingen elektriske lys på deres træ, hvilket er det jeg har været vant til) Så kalder han, og folk går lige begejstret ind i stuen hvert år, og siger Neeeeejjjj hvor er det flot. (man prøver at lyder overrasket, men det er svært 5- år i træk :-) )

Der er flere ting, men det er nok den der lige har gjort størst indtryk på mig.

Bare lige en enkelt ting.

st

Anmeld

25. november 2008

Munder

Vores juletraditioner er alle taget fra den jul vi kommer fra, vores jul har været forholdsvis ens, så der er ikke indgået mange kompromiser.

Jeg remser lige "kort" vores jul op:
Vi starter den 23. om aftenen, med at min mand sætter juletræ op og pynter det. Så spiser vi noget fisk med hvidvin til og rigtig hygger. (vi spiser fisk, for at klare de næste dages fede mad-noget vi startede på for nogle år siden) (al det kedelige forberedelse, som at pille kartofler, dække bord mv. klares så vidt muligt også den 23.)
Den 24. om morgenen sover vi så længe Andrea tillader, står op og starter dagen stille og roligt. Mine forældre, der ikke holder jul med os, kommer forbi til en kop formiddagskaffe med masser af gaver, og lur mig om der ikke er en Andrea kan åbne med det samme.
Når de er kørt bliver Andefar gjort klar til grillen(også noget vi selv har opfundet, da vi så slipper for andeos i hele huset), og vi gør de sidste forberedelser til middagen. Kaffebordet bliver dækket, og til Disneys juleshow kommer farmor og farfar og JULEN starter.
Efter juleshow, leger Andrea med farfar, mens vi andre gør julemiddagen klar. Og omkring halv 6 sætter vi os til bords. Ved bordet ligger der en lille pakke fra nissen på hver plads. Nissen har skrevet i kortet, hvornår personen må åbne gaven (f. eks: når du har spist 3 bidder and, når risalamanden kommer på bordet osv.). Så er der nemlig flere gange i løbet af middagen en der åbner en gave….rigtig hyggeligt. (det er en tradition vi selv har opfundet som et kompromis, da jeg kommer fra en familie, hvor vi har mange mandler i risalamanden, og Glenn’s familie er vant til en – nu har vi nissegaver og én mandel).

Efter en deeeejlig julemiddag og risalamande, bliver der vasket op mens farfar igen underholder Andrea, så synger vi lidt julesange og så er det gavetid !!!! Mens Andrea er så lille, får hun gaver først. Når hun ikke kan kapere mere tager vi en pause og resten af hendes gaver bliver gemt væk til dagene efter (kender jeg mormor og farmor ret, er der nemlig maaaange gaver under træet).
Så hygger vi lidt med Andrea, og hun kommer i seng. Herefter julehygger de voksne og åbner gaver – én af gangen / bagefter hygger vi til farmor og farfar tager hjem....og hvis der er overskud, bliver der lidt julebumbum med manden, inden vi ser dyner.
Den 25. har vi nattøjdag (en tradition fra mit hjem)…. Her hygger vi derhjemme os 3, med at lege med gaverne og bare slappe. Da der i år selvfølgelig er meget sne!!!!!! Skal vi ud og gå en laaang tur med kælken
Den 26. er der julefrokost hos mine forældre, hvor Glenns forældre også er med + min søster og hendes mand og børn.

Hov, det blev vist en lang stil....men jeg kom helt i julestemning af at skrive om, hvordan vi holder jul.....

Jeg glææææææder mig til jul....de første nisser er vokset frem hjemme hos os.

Dorte

Anmeld

25. november 2008

Stumpen

Det er dejligt at høre om jeres juletraditioner.. Kan høre at jers Dorte ikke viger helt vild fra vores.. Synes det med gaver og små kort er en god og hyggelig ide
Her i huset er det kun mine traditioner der er/bliver ført videre, julen siger Karsten intet og hans familie har vist aldrig rigtig gået helt vildt meget op i det...tsk tsk... Julen er da bare det bedste!!

Lige om lidt vil jeg gå i gang med at gøre stuen julerent..... Så den er klar til nisse-ryk-ind på søndag.. Jeg pynter altid op 1. søndag i advent -en juletradition jg har med hjemmefra

Adventskransen er dog kommet op at hænge, min mor bandt og pyntede den i sidste weekend, den er bare blevet flot!!!!! Havde set en hos blomsterhandleren som jeg bare havde forelsket mig i, men prisen var 450 kr. det er altså meget Men nu fik jeg en hjemmelavet
Anja..

Anmeld

25. november 2008

nilles

Sikke en hyggelig tråd

Vores juletraditioner er lavet lidt om efter Victor, da vi har hele 3 hold forældre der alle ''kræver'' deres julehygge. Før i tiden har vi faktisk altid holdt jul hver for sig, sammen med vores respektive familier, men den går selvfølgelig ikke mere.

Så ja, vi holder altså turbo-marathon-jul. Vi har været hos mine forældre d. 24 og så skiftevis Rasmus' mor og far d. 23. Det giver selvfølgelig et lille problem, da der jo som sagt er 3 hold. Det resulrerer i julebrunch d. 24 hos den der bliver ''snydt''...forvirret? - det kan jeg godt selv blive, men på den anden side er det jo et luksusproblem, at vi har så stor en familie.

Det betyder faktisk en del for mig at selve juleaften forløber som ''den plejer''...elsker simpelthen julehyggen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.