"Til Hasina"
Hej Trine.
Jeg er en ung kvinde på 33 år og adopteret fra Indien.
Jeg har altid haft en god/ tryg barndom og været elsket af min adoptiv forældre.
Det som jeg oplever i dag som voksen er angst for at miste,usikkerhed lavt selvværd og manglende selvtillid men helt, hvorfor jeg har det sådan ved jeg ikke rigtig.
Jeg sprang ud som lesbisk for 5 år siden ,mødte på kort tid kvinden i mit liv vi blev hurtig gift købte hus og nu arbejder vi på at få barn sammen.
Vi gennemgår behandling på en F. klinik hvor jeg får homonbehandling og bliver insimineret.
Jeg lever i en verden pt. med tristhed og usikkerhed hvor jeg egentlig burde være glad og positiv med jeg prøver at blive gravid.
Det er en lang og følsom ventetid i sig selv med at prøve at blive gravid.
Tankerne kræser og rastløsheden er der hele tiden..
Jeg mistet en del mennnesker undervejs, da jeg sprang ud som lesbisk og flyttede til Sjælland og har efterfølgende haft meget svært, ved at stifte nye bekendskaber/venskaber efter jeg flyttede herover.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få en mere postiv indgang til livet og have noget power/energi i min hverdag som evt.kunne løfte mig til at få det bedre end jeg har det nu
Hvad gør jeg ???
Trines svar
Kære Hasina
Mange tak for dit brev. Der er mange emner i det du beskriver og jeg vil forsøge at dele problemstillingerne lidt op, og svare dig så godt jeg kan ud fra det du skriver.
Du kan sagtens have haft en god og tryg barndom og alligevel have problemer med lavt selvværd og manglende selvtillid. Ringe selvværd og selvtillid resulterer ofte i mindreværdskomplekser, som er en trussel mod vores trivsel, og det kan være hårdt for andre at være vidne til. Selvom lavt selvværd sår tvivl om, hvorvidt man har nogen værdi i forhold til andre, og om man har fortjent det, som man har opnået. Forsøg at vurdere de situationer, hvor du oplever lavt selvværd og føler dig uduelig og utilstrækkelig helt objektivt. Med det mener jeg, at du kan se på dig selv ”udefra”, ikke dømmende men blot observerende, som når betragter en stol, der er blå. Har de negative tanker du gør om dig selv hold i virkeligheden, og hvis de har, hvad er så det værste der kan ske? Ofte er vil vi opdage, at de automatiske negative tanker, som vi går rundt og gør os slet ikke har så alvorlige konsekvenser i virkeligheden. Du kan evt. skrive dine negative tanker ned, og derefter se på alternative tanker, som du kunne gøre dig om den samme situation – vi har det med at dømme os selv meget hårdere end vi dømmer andre. Du skriver at du har mistet en del mennesker i dit liv og at du bevidst er blevet valgt fra. Det gør ondt og det skal medføre en sorg. Det kan ikke være anderledes – når vi holder af og mister, sørger vi. Det er kærlighedens pris. Så tillad dig selv at være ked af de tab, som du har oplevet. Du kan også spørge dig selv om du havde valgt anderledes, hvis du havde vidst, hvilke konsekvenser dit valg havde. Havde du valgt din hustru fra? Og havde du valgt din seksualitet fra? Er svaret nej, så ved du det, og du ved at du har handlet ”rigtigt”, for du kunne ikke vælge anderledes. Og det var prisen for dit valg – på godt og på ondt!
Vores seksualitet er en stor del af vores identitet. Så også her har du skullet finde dig selv.
Mht. fertilitetsbehandlingen så er det en meget sårbar og opslidende proces. Der er ventetid, og der er skuffelser, der håb og der er mismod. Her er det svært altid at være glad. Jeg har skrevet en artikel her på baby.dk om fertilitetsbehandling. Jeg kender ingen, der ikke har været opslidte og triste og følt tomhed og ensomhed i denne behandling. Der er ikke så meget andet at gøre end at snakke med din hustru om det, så I kan dele forventningen og nedturene sammen. Fortæl om, hvad der er svært, om at du indimellem er bange for at I aldrig bliver gravide, og at du synes det er svært at vente. Åbenhed og ærlighed er det bedste I kan gøre, for det er så nemt at føle sig ensom i den situation, og det kan i værste fald ende med at du forskanser dig i din sorg og længsel efter det lille barn, i stedet for at I er sammen om det hele.
Mht til at få mere glæde og passion ind i dit liv, er det bedste råd jeg kan give dig, at du sætter dig ned og virkelig mærker, hvad det er der gør DIG glad i dit liv. Hvad brænder du for, hvad vil du med dit liv, hvor vil du gerne være om 5, 10, 15 år? Hvad betyder det for dig, hvis du vælger at følge det som gør dig glad, hvad betyder det for dig at være ven/inde. At have venner? Hvilken form for venskab ønsker du? Og dit arbejde, kunne du finde nyt liv i dit arbejde? Og hvordan? Hvad holder dig tilbage for at gå efter nye opgaver her? Hvad ville det betyde for dig, hvis der opstod noget nyt og vitalt på dit arbejde? Hvad ville der ske, hvis du fandt ny læring i dit liv, f.eks mere uddannelse? Ville du få nyt liv i denne læring? Det samme med fritiden. Kunne du finde nogle nye interesser, er der noget du gerne ville lære som lille, men som du aldrig fik gjort? Og dit åndelige liv. Hvad betyder det åndelige for dig? Kunne det fylde mere end det gør? Lyt til ordene: Spirituaitet, åndelighed, ærefrygt, tro, hvad betyder disse fænomener for dig? Tænk fælleskab ind i dit liv. Hvad betyder fællesskab for dig? Hvordan vil du gerne være i et fællesskab? Er der fællesskaber du har brug for at træde ud af for at kunne komme ind i nogle andre? Og ikke mindst: se på din selvomsorg! Uanset din aktuelle helbredssituation, så forestil dig vækst og udvikling på dette område. Hvad betyder det for dig at tage vare på dig selv? Brug et øjeblik på at afprøve denne tanke: Jeg er en person, der tager vare på mig selv. Kunne du tage bedre vare på dig selv? Hvad ligger du i ordene: sundhed, rask, livskraft, trimmet…
Ved alle ovennævnte ting, husk da at trække vejret roligt, mens du gennemgår de forskellige aspekter af dit liv, tag dig tid til det. Sørg for at der er ro og tid til at du kan mærke, hvad der er vigtigt for dig. Lad din opmærksomhed hvile ved det emne du er ved, og mærk, hvad det betyder for DIG!
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med at finde passionen og med at blive mor.
Kærlige tanker fra Trine
Ps. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.
Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk