17 mdr. og pludrer stadig kun

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.960 visninger
6 svar
0 synes godt om
30. maj 2011

MilleWachs

Min datter er nu 17 mdr. og er stadig ikke begyndt at snakke, og jeg er efterhånden ved at blive en smule bekymret. Da hun var 11 mdr. ca. begyndte hun at sige mam-mam (mad), og så regnede jeg ligesom med at der nok kom mere lige så langsomt, men mam-mam er stadig det eneste hun siger, men til gengældt pludrer hun helt vildt med 1 million forskellige lyde. Hun har haft væske i mellemøret siden januar og mellemørebetændelse 2 gange, og nu har hun endelig lige fået dræn i ørene (i sidste uge). Jeg er godt klar over at væsken i ørerne (og den dermed nedsatte hørelse) i hvert fald er en del af årsagen til hendes manglende sprog, og derfor har jeg også taget det stille og roligt og ikke været bekymret. Nu håber jeg jo så på at hun snart begynder at sige noget, nu hvor hun har fået fuld hørelse igen, men spørgsmålet er hvor længe jeg skal være tålmodig, inden jeg skal overveje at snakke med en sundhedsplejerske eller anden prof. om det? Altså hvis hun stadig ikke er begyndt at sige bare et par ord om en måned, så begynder jeg nok at tro at der er andre årsager end den væske hun havde i ørerne.

Hvad synes I? Det skal lige nævnes at hun (så vidt jeg ved) ikke er specielt foran motorisk, som en del af de børn der snakker sent jo er. Tror nok at det hun kan motorisk svarer meget godt til hendes alder, måske er hun endda også en smule bagefter der (hun kan f.eks. stadig ikke finde ud af at putte de forskellige formede klodser i de rigtige huller i puttekassen).

Andre der har erfaringer med børn der snakker sent? Eller ved noget om grundene til det? Jeg har altid snakket rigtig meget med min datter om alt hvad vi laver, og vi har de sidste mange måneder læst bøger hver aften, hvor jeg har gjort meget ud at at pege på tingene og fortæller hvad det er, og det er også mit indtryk at hun forstår rigtig meget af det jeg siger sådan generelt. Så er ret sikker på at jeg gør og altid har gjort det man skal, for at opmuntre de små pus til at snakke.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2011

SussieThyssen

MilleWachs skriver:

Min datter er nu 17 mdr. og er stadig ikke begyndt at snakke, og jeg er efterhånden ved at blive en smule bekymret. Da hun var 11 mdr. ca. begyndte hun at sige mam-mam (mad), og så regnede jeg ligesom med at der nok kom mere lige så langsomt, men mam-mam er stadig det eneste hun siger, men til gengældt pludrer hun helt vildt med 1 million forskellige lyde. Hun har haft væske i mellemøret siden januar og mellemørebetændelse 2 gange, og nu har hun endelig lige fået dræn i ørene (i sidste uge). Jeg er godt klar over at væsken i ørerne (og den dermed nedsatte hørelse) i hvert fald er en del af årsagen til hendes manglende sprog, og derfor har jeg også taget det stille og roligt og ikke været bekymret. Nu håber jeg jo så på at hun snart begynder at sige noget, nu hvor hun har fået fuld hørelse igen, men spørgsmålet er hvor længe jeg skal være tålmodig, inden jeg skal overveje at snakke med en sundhedsplejerske eller anden prof. om det? Altså hvis hun stadig ikke er begyndt at sige bare et par ord om en måned, så begynder jeg nok at tro at der er andre årsager end den væske hun havde i ørerne.

Hvad synes I? Det skal lige nævnes at hun (så vidt jeg ved) ikke er specielt foran motorisk, som en del af de børn der snakker sent jo er. Tror nok at det hun kan motorisk svarer meget godt til hendes alder, måske er hun endda også en smule bagefter der (hun kan f.eks. stadig ikke finde ud af at putte de forskellige formede klodser i de rigtige huller i puttekassen).

Andre der har erfaringer med børn der snakker sent? Eller ved noget om grundene til det? Jeg har altid snakket rigtig meget med min datter om alt hvad vi laver, og vi har de sidste mange måneder læst bøger hver aften, hvor jeg har gjort meget ud at at pege på tingene og fortæller hvad det er, og det er også mit indtryk at hun forstår rigtig meget af det jeg siger sådan generelt. Så er ret sikker på at jeg gør og altid har gjort det man skal, for at opmuntre de små pus til at snakke.

Giv hende nu lige en chance..hun skal lige have gang i hørelsen og hævelsen i ørerne til at falde.
Men så vil jeg anbefale at du sætter dig med hende med billedbøger og begynder at øve ord og dyrelyde.

"Se en hund - Hvad siger hunden? - Hunden siger vovvov."

Tal til hende: Se der kommer far...FAR. Se mor...MOR.
Sig tingenes navne når hun får dem.
Tal tydeligt og gentag ordene.

Så kommer det helt sikkert meget hurtigt.

Kærligst
Sussie

Anmeld

7. juni 2011

AWO

Jeg synes, det er rigtig godt, at du er opmærksom på din datters sproglige udvikling.

Som hovedregel bør man kontakte en talepædagog, eller sundhedsplejerske, hvis et barn omkring de 18 mdr. ikke viser nogen udvikling i sprog og tale, og ordforrådet ikke vokser. Men når nu hun har haft væske i ørerne siden januar, ville jeg ikke være SÅ bekymret. Væske i mellemøret giver et midlertidigt høretab, og når ordene ikke høres tydeligt, er det også svært at lære dem.

Hvis drænet virker som det skal, burde der ske en udvikling i hendes sprog i løbet af de næste to måneder. Men udviklingen vil stadig gå langsomt (de første 50 ord er de sværeste at lære), og det kan godt være, hun vil være lidt forsinket i et stykke tid. HVis hu nikke begynder at benævne de mest alm. genstande, ville jeg nok snakke med vuggestuen eller dagplejen om at få fat i en talepædagog, elelr kontakte sundhedsplejersken.

Mht. til at fremme hendes sproglige udvikling, gør du det helt rigtige, nemlig at sætte ord på det, du gør, og det i ser. Det er dog vigtigt, at du ikke bare plaprer løs, men kigger på, hvad din datter er opmærksom på, og så fortæller om dét. Når i taler om noget, hun selv er interesseret i, er hun meget mere motiveret for at lære de ord, der hører til.

Ellers sørg for at kigge i pegebøger, hvis hun kan lide det, fortæl, hvad hun spiser, sæt ord på, når hun gerne vil have mælk mm. - så skal det nok komme.

Vh Anke, der selv er talepædagog.

Anmeld

7. juni 2011

Christopher&Andreas

MilleWachs skriver:

Hej søde....

Det kan sagtens være pga. ørene her hjemme oplevede vi det samme jeg tror det kommer helt af sig selv nu Naya har fået dræn i men hvis du er bekymret spørg evt. din sundhedsplejerske...

Anmeld

7. juni 2011

Nessie

Daniel bliver 20 mdr. på torsdag, og siger heller ikke alverden.

Han kan nogle få ord, men "snakker" ellers lystigt derud af, på hans eget sprog.

Jeg er ikke bekymret, han skal nok komme efter det, og så vidt jeg kan se i vuggestuen, er det et meget normalt ordforråd han har.

Jeg tror bare du skal tage det stille og roligt, det skal nok komme, og så ellers gøre som du plejer, med at fortælle hvad I laver, og hvad de forskellige ting hedder, så kommer ordene lige så stille

Anmeld

7. juni 2011

NLME<3

hey vi have en fys på mikkel da han var helt lille, for sp. mente han havde flad hovede, havde han ikke mente fys ikke, men hun fulgt ham til han var et halvt år, og hun gav så mega mange gode råd om hans udvikling, og hun sagde at det var en god ide og lade børn drikke med sugerør,da det krøller deres tunge, så de lærer og bruge den rigtig til at snakke med. det var måske et forsøg værd hvis hun ikke kan suge vandet op, kan du prøve og give hende en brik juice og så trykke på den så det kommer op, til hun finder tekniken.

Anmeld

7. juni 2011

MilleWachs

Hej!

Tusind tak for svarene! Især skønt at få et input fra en talepædagog, så mange tak til Anke

Nu er det knap 2 uger siden Naya fik dræn i ørerne, og der er heldigvis sket fremskridt allerede. Hun siger nu hele 3 forskellige ord rimelig tydeligt - "Hov", "Hej" og "Av" (som jeg siger når hun f.eks. rykker mig i håret ), så det er bare super dejligt Derudover er hun også meget mere opmærksom og lytter, når jeg fortæller hvad ting hedder og hvad vi gøre, og hun følger også meget mere med, når vi læser i pegebøger. Desuden "snakker" hun også endnu mere nu, og hun er generelt mere livlig og interesseret i alt, så det er tydeligt at drænet har gjort en stor forskel for hende. Er så stolt af min lille pige! Nu er jeg i hvert fald helt sikker på at sproget er på vej, og hun skal nok komme med sprogligt med tiden.

Men igen tak for jeres input

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.