Jeg synes, det er rigtig godt, at du er opmærksom på din datters sproglige udvikling.
Som hovedregel bør man kontakte en talepædagog, eller sundhedsplejerske, hvis et barn omkring de 18 mdr. ikke viser nogen udvikling i sprog og tale, og ordforrådet ikke vokser. Men når nu hun har haft væske i ørerne siden januar, ville jeg ikke være SÅ bekymret. Væske i mellemøret giver et midlertidigt høretab, og når ordene ikke høres tydeligt, er det også svært at lære dem.
Hvis drænet virker som det skal, burde der ske en udvikling i hendes sprog i løbet af de næste to måneder. Men udviklingen vil stadig gå langsomt (de første 50 ord er de sværeste at lære), og det kan godt være, hun vil være lidt forsinket i et stykke tid. HVis hu nikke begynder at benævne de mest alm. genstande, ville jeg nok snakke med vuggestuen eller dagplejen om at få fat i en talepædagog, elelr kontakte sundhedsplejersken.
Mht. til at fremme hendes sproglige udvikling, gør du det helt rigtige, nemlig at sætte ord på det, du gør, og det i ser. Det er dog vigtigt, at du ikke bare plaprer løs, men kigger på, hvad din datter er opmærksom på, og så fortæller om dét. Når i taler om noget, hun selv er interesseret i, er hun meget mere motiveret for at lære de ord, der hører til.
Ellers sørg for at kigge i pegebøger, hvis hun kan lide det, fortæl, hvad hun spiser, sæt ord på, når hun gerne vil have mælk mm. - så skal det nok komme. 
Vh Anke, der selv er talepædagog.