Line

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

659 visninger
2 svar
0 synes godt om
27. maj 2011

Siber

Der er kommet en raw cafe/spisested her hvor jeg bor, og der var jeg forbi forleden dag, kæft det var godt. Det gad jeg virkelig godt gå igang med, men men min mand tåler ikke frisk grønt/frugt, så det ville blive alt for besværligt. Men hvis der kom en kok forbi her hverdag og lavede det til mig, mumsss!!!

Har du et fif til en opskriftsbog med salater??? jeg er ved at vlre lidt træt af grønsalat agurk og tomat.

Jeg er også begyndt at spise frugt om morgenen, og spiser kun frugt indtil kl er 12. I starten var det skrækkeligt, jeg var mega sulten, men nu går det meget bedre!!

Knus Siber

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2011

Siber

upsedasse til Line

Anmeld

7. juni 2011

linemus

Hej Siber

Undskyld jeg ikke har svaret endnu - jeg synes ikke, jeg har så meget tid til at suse rundt herinde mere, og når jeg kigger er det ofte fra mobilen, og så tager det så lang tid at skrive et svar. Men nu får du et

Jeg gad godt prøve en raw food restaurant, men det må vente til jeg en dag er i Århus. Jeg synes ikke, der har været noget af det, jeg selv har lavet, der ligefrem var fantastisk, bortset fra kagerne Hvad fik du at spise derinde?

Jeg kan anbefale kogebøger fra hende her: Tina Scheftelowitz. Prøv at søge på det navn. Bl.a. Suveræne Salater og Vegetarisk Vellyst er rigtig gode og ikke kun for vegetarer. Tit finder jeg inspiration i opskrifterne og laver det så om, som det passer mig (og bliver mere børnevenligt).

Vi får en grøntsags- og frugtkasse fra aarstiderne.com, så derfor får vi mange forskellige grøntsager, som skal bruges kreativt. Jeg bruger derfor tit ting i salater, som jeg ellers aldrig før ville have købt eller sat sammen, og vi får ikke ret tit 2 ens salater. Her er mine salattips:
- Brug ikke kun icebergsalat, men også andre salater eller kål (rødkål, hvidkål, spidskål, sommerhvidkål osv.). Det skal ikke være en overdøvende mængde - så bliver det tørt/kedeligt.
- Jeg kommer altid mindst 1 slags frugt i. Næsten al frugt dur: appelsiner, meloner, vandmelon, jordbær, æbler, pærer, grape, pomelo, mango, vindruer...
- Sørg for at der kommer noget i, der kan gøre salaten saftig, når man tager en mundfuld (fx frugt).
- Riv rødbeder fint og bland det i.
- Skræl en gulerod og bliv så ved med at skrælle strimler af den til at komme i salatskålen. Prøv også andre rodfrugter - de kan sagtens spises rå.
- Skær ud i forskellige størrelser. Én dag bliver det en fin salat med ene små stykker, næste dag er det de store grove stykkers tur. Prøv også at variere med fx tern, strimler osv.
- Brug grøntsager du ellers ikke ville bruge. Fx glaskål, rodfrugter... nu kan jeg ikke lige komme i tanke om nogen. Alle grøntsager dur: asparges, radisser, bladselleri, ærter, majs, champignon...
- Hæld evt. lidt citronsaft over eller lav en marinade af citronsaft/skal, honning, olivenolie, salt & peber.
- Tilsidst et drys af hakkede nødder (mandler, hasselnødder, cashew, valnødder osv.) eller kerner (solsikke, græskar...). Typen afhænger af indholdet i salaten, fx smager valnødder godt sammen med bladselleri og æbler, og cashewnødder, der er lidt mere bløde og fede, kræver... hm... ja... hvad kræver de... Måske kan du fornemme det, når du står med salaten

Håber det gav lidt.

Jeg kan anbefale smoothies om morgenen som supplement. Vi får alle 6 en grøn smoothie sammen med vores frugt - vi kalder det trylledrik, så glider det lettere ned Kasper og jeg får ca. 1/2 liter hver. Jeg juicer æbler, agurk, bladselleri, appelsiner og blender det med spinat, avokado og tilsidst lidt hørfrøolie. Super sundt. Hvis du vil have forholdene, kan du bare sige til.

Og så forstår jeg altså ikke, at din mand ikke tåler frugt/grønt Er det fordi han er mand og kun tåler bacon, eller er han allergisk og er det så virkelig al frugt/grønt?

Knus Line

PS. Når jeg er småsulten i løbet af formiddagen, spiser jeg forsk. slags nødder og rosiner. Det smager rigtig godt sammen - min favorit er mandler og rosiner og måske en cashewnød. Næsten ligesom slik

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.