"kalorietælling"
Hej Lena
Jeg er endelig blevet gravid, efter at have tabt mig 15 kg.
Jeg er stadig overvægtig (jeg vejede 89 inden jeg blev gravid og er 164 cm) og har taget 3,7 kg på selvom jeg kun lige er gået ind i uge 7.
Det må dog være væske det meste, da jeg i forvejen hober væske op og inden jeg blev gravid fik vanddrivende - dette må jeg dog helst ikke tage de første 3 måneder, så der kommer en naturlig vægtøgning jo. Kan også tydeligt mærke det i mine led.
Jeg ville egentligt gerne fortsætte med at leve af få kalorier, så vidt muligt, men pga øget sult har det ikke været muligt den sidste måneds tid - så nu må vi se om jeg overhovedet kan få vendt det igen!
Inden jeg blev gravid levede jeg af ca 1200 kalorier dagligt for at tabe mig, men det må jeg vel ikke blive ved med?
Jeg var tilmeldt madlog.dk og havde selv øget kalorierne lidt da jeg var kommet under de 1000 kalorier som er et dagligt minimum.
Jeg havde ikke tænkt mig at jeg altid skulle ligge på det antal kalorier men gerne i perioder for at minimere vægtøgningen alt for meget - vil egentligt bare gerne stå stille hvor jeg er nu i længere tid hvis det er muligt.
Hvor mange kalorier anbefales dagligt som minimum når man er gravid og har en vægt/højde som jeg?
På forhånd tak!
Lenas svar
Kære gravide
Stort tillykke med din graviditet og dit vægttab.
Jeg er ikke af den skole hvor man tæller kalorier, da jeg ikke mener det er naturligt forhold at have til sin mad. Det handler meget mere om hvad du putter i munden og at det du spiser er noget sundt og varieret mad i pasende portionstørrelser. Du kan sagtens leve på få kalorier og spise usundt stadig...
Spis masser af grøntsager og salat, skær ned på brød, ris, pasta, kartofler og frugt, sukker og søde sager. Tilfør gode proteiner og sunde fedtsyrer istedet så skal du nok holde vægten, så dig og dit barn får den bedste start ;-)
For mere udspecificeret kostråd tjek tidligere svar.
Held og lykke med det hele og husk motionen skal du ikke glemme ;-)
De bedste hilsner
Lena Bæk-Madsen
Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.
Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk
Anmeld