Jeg mangler en rytme!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

742 visninger
9 svar
0 synes godt om
24. maj 2011

AnneBJ

Åh jeg synes det er lidt frustrerende aldrig at vide hvordan dagen ser ud, når jeg står op om morgenen. Normalt (altså inden barn ikk'?! ) er jeg en tosse-struktureret person, en autist ville være misundelig - eller næsten i hvert fald! For så slemt er det nu ikke!

Men jeg savner simpelthen (eller glæder mig til, er måske mere korrekt?) at kunne lave et aften/putteritaual med Felix. Gentage de samme ting hver aften, så han også ved, at nu er det sengetid. Altså nu får han jo også en tør ble til natten, men det kan være både kl. 20 og kl. 23 han får den, afhængig af hvornår han er vågen... Nattøj bruger vi ikke, da han bare sover i den body han har haft på om dagen, så der er ikke meget ritual der..

Jeg har endnu ikke oplevet at kunne lægge ham, og han så faldt i søvn selv. I stedet bliver han på et splitsekund møgtræt og virkelig ked af det. Jeg kan efterhånden tydeligt se det på ham, han gnider øjne, gaber og fægter med arme og ben. Så snart det sker (uanset tid på døgnet) tager jeg ham ind til mig, gerne svøbt, og vugger hvis han græder. Hvis han ikke græder sidder jeg bare med ham. Så falder han som regel i søvn efter noget tid, og et par omgange små-gråd og jeg forsøger at lægge ham.

Af og til lykkes det, andre gange ikke.. Frustrationen over manglende rytme handler ikke om en hel nattesøvn til mig eller noget, blot lidt forudsigelighed, for både Felix og jeg. Er det mig der er for utålmodig og bare skal give det tid, eller er jeg helt galt på den i løbet af dagen? Gør jeg noget forkert? Lige nu sover barnet sødt i sin lift i køkkenet, hvor opvaskemaskinen kører på fuld skrue. Han ligger i liften og er som regel glad for at være i den - men falder altså ikke i søvn af sig selv.

Han kan snart ikke være i liften længere, så vi har talt om, at rykke tremmesengen ind ved siden af min seng i løbet af weekenden, så han kan være i lift i sengen, inde hos os. Så vil vi prøve os frem med kun seng oh se hvad han siger til det, for så kender han også sengen når han skal ind til sig selv... 

Åh piger - kom med lidt input; jeg er normalt ellers så privilligeret at jeg ikke er i tvivl om, at det jeg gør er det rigtige for Felix og mig (og Jørn) men lige den her er jeg godt nok på bund omkring... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2011

Kit

Altså herhjemme har det sådan været meget på Albertes præmisser mht. søvn og aften/nat. Men næsten fra starten af har vi givet d-dråber og nattøj på efter aftensmad og så ammet hende i søvn, når hun viste tegn på træthed (gab og/eller gnider øjne). Hun blev lagt i sin lift EFTER hun sov.

Det var først da hun var omkring 2½ måned, at der kom lidt rytme ind omkring tidspunktet, hvor hun ville falde i søvn til natten. Det var det sådan mellem 20.30 og 21.30, men så sov hun til mellem kl 3-5, hvor hun blev ammet i dobbeltsengen.

Fra omkring de 3 måneder har tidspunktet rykket sig, så hun nu falder i søvn ved brystet mellem kl 20-20.30 og sover til kl 3-5, hvor hun ammes i dobbeltsengen og sover videre hos os indtil vi står op.

Jeg har kun én enkelt gang oplevet, at hun blev lagt i tremmesengen og faldt i søvn, da jeg sad ved siden af og det var om dagen. Men ellers sker al søvn ved liggende amning eller svøbt i dynen og vugget.

Alberte er et powernap barn (30-45 min ad gangen) i løbet af dagen og vil højst sove 15 min i sin barnevogn. Og al søvn skal hjælpes på vej. Jeg har efterhånden affundet mig med situationen, men misunder da de andre mødre, som kan lægge deres børn i barnevognen, hvor de så sover 1½-3 timer i træk om dagen. Ikke engang en gåtur med barnevognen er garanti for søvn.

Men sålænge hun primært er glad, spiser, laver tunge bleer og tager på, så er jeg tilfreds. Jeg elsker hende meget højt og min gode nattesøvn og et smil kan redde selv den værste dag.

Fik jeg overhovedet svaret på dit spørgsmål eller gik jeg bare i selvsving her

Men altså vi har haft en aftenrutine med Alberte længe, selvom hun måske først faldt i søvn kl 23, så holdt vi fast i d-dråber og nattøj efter aftensmad. Der er intet bedre end en nattøjsbaby og jeg tror det hjælper Alberte til at forstå det er sengetid.

Og mener min SP sagde, at man ikke kunne forvente en rytme før barnet var omkring de 4 mdr. Men altså børn er forskellige!

Knus, Kit (der bare ævler løs i dette indlæg - Sorry!)

Anmeld

24. maj 2011

piadas

Jeg vil ikke sige så meget ud over, at vi heller ingen rytme har herhjemme endnu, og Ida er tæt på 3½ måned.

Jeg har så heller ikke gjort noget, for at hun skulle få det, selv om jeg godt kan begynde at mærke, at det ville være rart at vide nogenlunde, hvornå man kan regne med, at hun sover! Men hun sover som vinden blæser. Nogle dage, som jeg skrev i det indlæg, jeg lavede den anden dag, sover hun kun 3x30-45 minutter. Andre dage, som idag, sover hun 3-4 timer i streg omkring middagstid og så en powernap på max. en halv time omkring spisetid. 

Det eneste, man nogenlunde kan regne med, er, at hun falder i søvn et sted mellem kl. 20 og 21....og det kan man så egentlig ikke alligevel, for igår blev klokken næsten 22.

For en uges tid siden faldt hun også i søvn kl. 17 og sov indtil kl. 21.45, hvor jeg vækkede hende. Hun var så vågen i max. 45 minutter, hvorefter vi begge faldt i søvn inde i dobbeltsengen - mærkelig dag!

Så vi har overhovedet ingen rytme, men jeg synes måske også det er svært, for hvis man lige har haft et par dage i træk, hvor hun har gjort det samme, skal man måske noget den næste dag, og så går der koks i det, fordi hun falder i søvn, mens man kører!

Det generer heldigvis ikke mig voldsomt, for hun er nem at have med, hurtig at amme osv. og kan sagtens sidde/ligge i vippestolen/på legetæppet i lidt tid, mens jeg lige bliver færdig med det, jeg var ved. Hvis det kan trøste lidt, kan de jo også ligge der i længere og længere tid uden at blive sure, jo ældre de bliver. Ikke at jeg udnytter det særlig tit, for jeg får dårlig samvittighed, hvis hun ligger der alene i over 5 minutter!

Jeg ammer hende tit i søvn, men nogle gange falder hun også i søvn med sutten, så her fungere begge dele, men igen det bliver nemmere, synes jeg! Det med sutten gik heller ikke her for en måned siden, så mon ikke det kommer, når Felix er blevet lidt større?

Jeg ved ikke, om du kan bruge mit svar til noget - nu ævler jeg vist også lige som Kit!

Anmeld

24. maj 2011

Malonde1985

Her får Mathias også mere el mindre lov til at styre det selv, men som regel sover han til nat fra kl 19/20.00. Så får han en flaske igen ved 3-4 tiden om natten og sover så videre til ved 8- tiden (ja vi klager ikke). Han får ny ble og bliver puttet i liften inde i tremmesengen og han kan da godt brokke sig lidt indimellem, men efter et par ture frem og tilbage for at give sut, falder han til ro. Han har sådan en blød "klud" med giraf (ved ik lige hvad de hedder) og den elsker han at gemme sig lidt i nusse :-).. Så falder han til ro.Når han vågner der ved 8 tiden får han flaske osv og er som regel vågen 1-2 timer og sover derefter igen 1-3 timer (lidt forskelligt). Får flaske ved 12-13 tiden og sådan gentager det sig. Prøver at få ham i rytme ved at gøre det samme hver aften og det har vi faktisk gjort siden han var 1-2 mdr gammel. Han har fra start sovet fantastisk godt om natten og også om dagen.Men hvis du spørger sp er det jo for tidligt at køre dem ind i en rytme - mener jeg nu ikke. De har jo også så mange meninger om hvad man skal og ikke skal..

Anmeld

24. maj 2011

AnneBJ

Det lyder som om jeg sagtens kan tage det roligt noget tid endnu, og lade ham styre showet. han er jo glad og tilfreds, spiser og sover - han får de timer han skal have

Jeg er nok bare enormt bange for, at ende op med et af de børn der ligger i dobbeltsengen til de er 6 år, skal ammes i søvn ALTID, og generelt styrer hele familien... Ja ja, skrækscenarie og meget sort/hvidt og alting, i know!

I dag har vi, efter amning kl. 20, leget lidt, så skiftet ble og body og derefter hyggeammet lidt. Så svøbte jeg ham, og vuggede ham til ro. Han blev lagt i liften og vågnede et kort øjeblik. Da han blev ked, tog jeg ham op og vuggede videre og han faldt hurtigt i søvn og blev lagt.

Så jeg tror jeg fremover vil tilstræbe at følge dén rutine, uanset om det bliver kl. 19 eller 21 jeg kan starte den - om ikke andet så er det genkendeligt for ham, og kommer os måske til gode om et par måneder!

Og Pia, hvor har du ret! Nogle dage sover Felix kanon, fordi jeg er i Storcentret og jo bare vader rundt med vognen, andre dage powernapper han sig gennem dagen, med max 10 minutter af gangen.. 

Tak for Jeres svar, det bekræftede mig i, at det er okay jeg bare følger hans rytme, men at rutinen nok skal komme med tiden!

Anmeld

25. maj 2011

Mettemus

Jeg har ved hvert eneste SP-besøg længselsfuldt spurgt ind til hvornår vi kan forsøge at skabe en rytme - svaret har indtil nu været det samme: lad vær med at prøve! Baby er stadig så lille at et forsøg ¨på at skabe rytme bare vil skabe frustationer. Det kan være der viser sig en rytme af sig selv, det kan også være der ikke gør. Her har Laurits lavet sin egen aftenrytme fra ca. to måneder, men han er lige pt ved at lave den om igen. Dagen er fuldstændig rytmeløs, bortset fra en formiddagslur som jeg nogenlunde kan regne ud hvornår starter, men som kan være alt fra 30 min til 3 timer lang.

Så jeg tror ikke du skaæl være nervøs over manglende rytme, men samtidig kan jeg udemærket godt forstå, at du savner den. Det gør jeg i den grad også! Det er til tider en smule irriterende ikke at kunne gennemskue hvornår ungen har tænkt sig at sove. Derfor har jeg bl.a. stået med stiktosset baby som bare NÆGTER at ligge mere i sin barnevogn fordi han i hvert fald ikke er mere træt ca. en times gang fra lejligheden... så er der altså langt hjem!

Anmeld

25. maj 2011

AnneBJ

Mettemus skriver:

Jeg har ved hvert eneste SP-besøg længselsfuldt spurgt ind til hvornår vi kan forsøge at skabe en rytme - svaret har indtil nu været det samme: lad vær med at prøve! Baby er stadig så lille at et forsøg ¨på at skabe rytme bare vil skabe frustationer. Det kan være der viser sig en rytme af sig selv, det kan også være der ikke gør. Her har Laurits lavet sin egen aftenrytme fra ca. to måneder, men han er lige pt ved at lave den om igen. Dagen er fuldstændig rytmeløs, bortset fra en formiddagslur som jeg nogenlunde kan regne ud hvornår starter, men som kan være alt fra 30 min til 3 timer lang.

Så jeg tror ikke du skaæl være nervøs over manglende rytme, men samtidig kan jeg udemærket godt forstå, at du savner den. Det gør jeg i den grad også! Det er til tider en smule irriterende ikke at kunne gennemskue hvornår ungen har tænkt sig at sove. Derfor har jeg bl.a. stået med stiktosset baby som bare NÆGTER at ligge mere i sin barnevogn fordi han i hvert fald ikke er mere træt ca. en times gang fra lejligheden... så er der altså langt hjem!

Tak Mette! Hvor er det rart der er andre der higer efter noget rytme!!

Jeg kan så se i vores babykalender at han faktisk har sove fra 21-02 de sidste par dage, fået mad, faldet i søvn i vores seng og fået mad igen kl 06... Så ehh, lidt rytme er der åbenbart! Men fordi han sover er det jo ikke ensbetydende med at jeg har armene fri og fx kan gå i bad

Tænkte nok at SP siger det for tidligt - vores kommer på fredag, men dels er jeg jo ikke super begejstret for hende, dels vil jeg hellere høre Jeres erfaringer end hendes "fakta"-råd! Så tak for erfaringen!

Anmeld

25. maj 2011

DK

OMG jeg er alt for tabt i Disney channels verden for det eneste der kører gennem mit hoved igen og igen er en sang fra "Phineas og Ferb" der hedder "jeg har ingen rytme, jeg har ingen rytme"...

http://www.youtube.com/watch?v=BRuOgY8ql0c

Og så til dit spørgsmål:

Her ligger jeg Richard ud og sove INDEN han bliver så træt at han græder lidt og kløer sig i øjene. Så kan han nemlig selv og hurtigt falde i søvn. Det er så træls når jeg misser de der gyldne 5-10 min for så grææææder han i barnevognen og er meget sværere at få til at sove! Så prøv om du kan regne ud/gætte dig til lige inden han bliver for træt og så put ham der!

Richard sover en lille halv time fra kl 8.30-9 og så er han oppe og lege og få mælk/bad osv. Så får han grød og direkte derefter sover han igen fra ca. 10.15 og til kl. 13.30. Så er han oppe i et par timer og får til sidst grød omkring kl. 15.15 og så direkte ud og sove igen (det der grød er VERDENS bedste sovemiddel, plus at nu ved han at grød=mæt=sove!) Så vågner han omkring kl. 18-18.30 (ALTID når vi skal spise) og så er han vågen og glad og leger til kl. 20 hvor han kommer i seng samtidigt med Kirstine. Her sover han igen i barnevognen. Hvis det er dårligt vejr/det bliver mørkt kører vi den indenfor! Og så sover han faktisk til vi skal i seng omkring kl. 22.30, eller han selv vågner kl. ca 23.30 hvor vi så også gå i seng. Så er putte ritualet at vi giver ham tør ble og nattøj på. Mikkel og Richard leger som regel lidt imens de ligger i vores seng, mens jeg lige vasker mit ansigt, henter vand, dyne/andre mor ting. Så kommer jeg og han bliver STRAKS sulten. Han bliver ammet og kommer derefter direkte i seng hvor han selv falder i søvn på max 3-4 min. og praktisk talt altid uden gråd.

Vi har netop indført sovebamse (de der pingviner jeg havde købt så mange af) og den ligger han så og putter hovedet ind til (både i barnevognen og i sengen).

Tja... jeg ved ikke om du kan bruge det her til noget? Det er ikke en rytme jeg har indført, men en som Richard har indført. Det passer rigtig fint og er rart at han tager de lange lure om dagen.

Om natten der fra kl 23.30 af, der sover han til i øjeblikket kl. 8, og så er han vågen alt mellem 1 og 4 gange derimellem og er sulten... PT vågner han SUPER frisk kl. 6, jeg tror det er fuglepip og sollys der vækker ham, jeg skal lige finde en måde at få mørklagt henne ved puslebordet... Men han kommer ikke op, blot over til mig og så kan han godt småsove i en 1,5-2 timer mere hvis han bare får en babs i munden imens

Anmeld

25. maj 2011

AnneBJ

DK skriver:

Her ligger jeg Richard ud og sove INDEN han bliver så træt at han græder lidt og kløer sig i øjene. Så kan han nemlig selv og hurtigt falde i søvn. Det er så træls når jeg misser de der gyldne 5-10 min for så grææææder han i barnevognen og er meget sværere at få til at sove! Så prøv om du kan regne ud/gætte dig til lige inden han bliver for træt og så put ham der!

Det er jo VISE ord Ditte! I dag lykkedes det mig, uden at jeg havde nået at læse dit indlæg. Han vågnede kl. 11.30 og var sulten. Fik babs, tør ble og lege/hygge. Kl. 12.45 tænkte jeg "det er mærkeligt han ikke er træt endnu" og så slog det mig - måske skal knægten have en chance for ikke at blive overtræt?!

Kl. 12.55 puttede jeg en svøbt, tungt sovende baby i krybben på altanen og han har ikke været vågen endnu (det er succeskriterie at han ikke vågner når han blvier lagt) Så jeg vil helt sikkert til at være opmærksom på, at han ikke skal nå at blive træt, groft sagt!

Bortset fra det, så har du inspireret mig! Jeg er igang med at lægge billeder fra Felix' første år i en seperat mappe - altså dem jeg vil bruge i en fotobog. På den måde skal jeg ikke gennem 6000 billeder ved denne tid næste år, når jeg gerne vil lave en bog til ham! OVervejer sågår, om man ikke kan lave den løbende et sted - altså have den liggende i sin indkøbskurv og så tilføje nye sidernår man føler for det? Det må jeg undersøge!

Tak for dit svar!  

Anmeld

27. maj 2011

CA

Indtil i går har Johannes styret showet fuldstændig. Hans rytme har for det mest været rimelig præcis, men ikke om aftenen. De sidste uger har han dog haft fast aftenrytme, men den har bare slet slet ikke givet tid til aftensmad og voksentid. Jeg er også virkelig bange for at gå for sent i gang med at køre rytme ind, så jeg lige pludselig går og vugger min 13 årige søn i søvn mens det stille og rolig går op for mig, at løbet er kørt. 

Men sp har hver gang sagt, at det er for tidligt til at kunne lykkes. Men i tirsdags sagde hun at vi så småt skulle prøve! 

Så i går fik han grød kl. 18, leg, nattøj og flaske kl. 19. (Ja flaske! Han har droppet brysterne om aftenen. Men han lir ved med at få tilbudet i håb om, at han en dag får lyst. Det går jo mere end fint om dagen)

Kl. 19.30 puttede jeg ham, sang og gik. Gav sutten nogle gange. Tilsidst stod jeg, som sp anbefalede, nærmest nede i vuggen og trøstede ham uden at tage ham op. Efter 70 min lykkes det! Og han sov til kl. 5, hvor han blev ammet og vi sov videre til kl. 7. Mor var lidt træt, men synes at aftenen sammen med Martin var det hele værd! Så jeg tror, det er sådan her vi skal prøve at få det til at lykkes. 

Men forstår virkelig godt din frustration! Hvis det stod til mig, så kørte vi alle efter skemaer, så jeg kunne forudse alt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.