en kur til dig.. nr 1

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

551 visninger
0 svar
0 synes godt om
23. maj 2011

lounika

hej piger jeg har en del kur på mine mail jeg har brugt .. jeg har enten købt eller fået dem af ander... vil grene dele dem med jer så laver lige et par stykker som i så selv kan se på..

håber nogle kan få glæde af dem..

____________________________________________________-

Vægttab, velvære og øget energi!!!

Intro s.1

Motivation s.2

Forberedelse inden kuren s.2

Hvad må og skal jeg spise? s.3

Eksempel på hvordan jeg spiste s.4

Gode råd s.8

Intro

Kender I det, man siger til sig selv; "Nu skal det være – nu skal jeg starte på kur" og lige så snart man har sagt disse ord, føler man sult?

Jeg har selv prøvet utallige slankekure, hvor man kæmper sig igennem de første to dage, for derefter at liste ud i køleskabet om natten, fordi man er så sulten, at man kan "æde en halv ko".

Man sulter sig og bliver dermed blot endnu lettere til at fristes af de søde sager.

Man kan på mange kure tabe flere kilo om ugen – men det er ikke optimalt – det optimale og mest holdbare er i gennemsnit at tabe et kilo om ugen.

Jeg har selv tabt 16 kilo uden af føle sult og samtidig drukket sodavand – det lyder for godt til at være sandt – men det er altså sandt!

Jeg satte mig selv det personlige mål, at jeg som start ville tabe 10 kg. Det synes jeg var overskueligt og jeg tænkte på, hvordan min omgangskreds ville reagere, hvis jeg denne gang kunne holde kuren og der ville være synlige resultater at se – hvilket var med til at motivere mig.

Når man starter på kur, er det vigtigt, at man er motiveret og har sat sig selv for, at nu skal det være. Det nytter ikke, at ligge på sofaen, fylde sig med wienerbrød og samtidig forvente et vægttab.

Det er dig der bestemmer, hvad du putter i munden, derfor er det også dig der skal være motiveret – uden motivation går det ikke!

Motivation

Lad os få motivationen skudt i gang og tænke på:

Hvor dejligt der bliver, at gå lange ture og få "luftet" tankerne efter en hård arbejds/skole-dag

Hvor lækkert det bliver, ikke at skulle gemme sig i en "våddragt" til sommer, men kan færdes frit på stranden i bikini/badedragt, uden man føler alle de andre badende gæster snakker om en.

At folk vender sig om og kikker på en – ikke fordi man har et kilo for meget på bagen, men fordi man har en flot krop.

At man ikke ligger på sofaen efter aftensmaden og "slår mave", fordi man har spist alt for meget og nok ikke skulle have taget den sidste portion.

At man under kuren sagtens kan drikke sodavand – uden man synder og får dårlig samvittighed.

Hvor skønt det bliver, at vågne op om morgenen og føle man har mere energi end aldrig før.

Og sidst med ikke mindst, hvor glad man bliver, når man stiller sig på vægten og ser, at kiloene er blevet mindre.

Forberedelse inden kuren

Inden du starter kuren, er det vigtigt, at du har sat dig dit eget personlige mål. Dit mål skal være realistisk, sæt dig eventuelt delmål, men hav hele tiden det endelige mål i sigte.

Undgå at starte kuren en dag hvor du ved, du skal noget så du ikke kan holde den 100% - så hellere vente til dagen efter, hvor du ved du kan holde den. Det er demotiverende, allerede at "synde" den første dag og man føler skyld. Start derfor en dag, hvor du ikke eksempelvis skal ud og spise om aftenen.

Sørg for at forkæle sig selv. Nu skal du ikke længere forkæle dig selv med slik og kager, men er det ikke også federe, at købe en ny bluse, en ansigtsmassage eller et par nye sko, for de penge du før i tiden ville have brugt på slik?

Ryd ud i skabene!!! Tøm skabene for alt det usunde, så de ikke frister og ødelægger vægttabet. Hvis det ikke findes i hjemmet, kan vi ikke spise det.

Det kan være vemodigt at smide alle disse gode (og søde) sager ud, men det er skønt og giver en god fornemmelse bagefter.

Sørg for at handle ind til nogle dage af gangen, så du ikke står i en situation, hvor du har glemt at handle eller tage mad op af fryseren og derfor bliver nødt til at suse ned til det nærmeste pizzaria og købe den største familiepizza – Pizza slanker nemlig ikke!

Hvad må og skal jeg spise?

Når man er på kur, er det vigtigt, at man indtager alle næringsstoffer.

Man skal have rigeligt med protein, fordi det er protein der giver os energi – derfor skal protein indtages hver dag, for ikke at vi kommer til at føle træthed og manglende kræfter.

Protein findes i bl.a. kød, æg, ost og mælkeprodukter.

Mange tror, at når man er på kur, må man ikke indtage fedt – det er ukorrekt.

Fedt har den "fidus", at når man indtager fedt, føler man mæthed. Man skal selvfølgelig ikke indtage fedt i store mængder – men man må aldrig skære alt fedt væk (fedt hjælper nemlig med, at kroppen kan optage de vitaminer, vi spiser).

Fedt findes bl.a. i kød, smør, æg, ost, mayonnaise, dressinger og olier.

Normalt er kulhydrat den største energikilde i vores kost, men når vi er på kur, må vi skære ned på kulhydraterne. Vi må dog ikke undlade dem helt, fordi de giver energi til kroppen og hjernen (og vi skal jo stadig kunne tænke og arbejde, selvom vi er på kur).

Men der skal "spares" på dem, fordi de er lang til om af blive forbrændt. Hvis vi spiser for mange kulhydrater, vil kroppen arbejde på at forbrænde kulhydraterne og "kommer derfor ikke ind til fedtdepoterne og forbrænder det fedt, vi gerne vil af med".

Kulhydrater findes bl.a. i pasta, brød, cornflakes, ris og kartofler – derfor er det primært det, der skal skæres ned på, mens kuren er i gang.

Det anbefales at spise over et halvt kilo frugt og grønt om dagen – det lyder af meget, men når man først har fundet fiduser på, hvordan disse kan indgå i den daglige kost, er det ikke så meget endda – så fald ikke ned af stolen – men læs videre, hvis du stadig har motivationen og vil ned i vægt….

De første dage jeg selv var på kur, følte jeg, at jeg sad hver aften og spiste et halvt Mount Everest bjerg af grønsager, så jeg begyndte at fordele det over hele dagen – så føles det ikke af så meget og man kan tage en "hapser", hvis man kommer til at føle sult.

Udgangspunktet er derfor, at man skal sørge for at spise meget frugt og grønt (mest grønt), fordi det mætter og samtidig har et stort vandindhold og et lavt energiindhold. Juice kan godt indgå som et stykke frugt, men drik ikke for meget, for det indeholder MEGET sukker, faktisk kan et glas juice indeholde ligeså meget sukker som sodavand!!!

Så de primære retningslinjer i denne kur er, spis meget protein og hold igen med fedt og kulhydrat – så simpelt er det!

Men for at sætte startskuddet i gang, vil jeg give eksempler på, hvordan min kost kunne være sammensat.

Eksempel på hvordan jeg spiste

Eksempel 1

Morgen:

Tænd vægten og vej dig (mål dig evt. rundt om barmen, livet og hofterne – nogle gange kan det ske, at man ikke har tabt i vægt, men i stedet har tabt centimeter og det er jo også dejligt;o))

Skriv din vægt og evt. forskellige mål ned.

Sæt dig et realistisk mål for, hvor meget det er, du vil tabe.

Drik et stort glas vand.

Spis et stykke toastbrød med et stykke mager ost eller en ostehaps.

Drik et lille glas appelsinjuice.

Formiddag:

Spis agurk og gulerod skåret i stave – hvis du føler sult. Sørg for altid at have grønt i tasken – fra nu af, er det lige så vigtigt som mobiltelefon og pung!

Middag:

1 stykke skiveskåret rugbrød med en dåse makrel og en "streg" mayonnaise. Spis hertil 2 tomater og 3 store gulerødder.

Drik vand

Eftermiddag:

½ liter kærnemælk/letmælk

Aften:

Spis så mange grønsager du kan spise – rå eller kogt. Spar på majs og ærter, de indeholder nemlig meget kulhydrat og det er jo dem vi skal spare på!

Spis en stegt bøf til på ca.160g.

(For det ikke skulle blive alt for tørt og kedeligt, spiste jeg en lille skefuld bearnaise til (Knorr´s bearnaise, hvor jeg ikke brugte fedtstof, men i stedet hældte pulveret i en meljævner sammen med letmælk og rystede det, for derefter at koge det som vanligt i gryden)

Foran fjernsynet:

Nu er den først dag næsten fuldført, men nu kommer det svære tidspunkt, hvor man måske sidder i sofaen og har trang "til at putte noget i munden" – en dum vane, som mange kender.

I stedet for desperat at kikke i "slikskabet", (som jo er tomt), så skær i stedet et æble og en pære i "både" og hyg dig med det!

Hvis du i løbet af dagen føler trang til noget sødt, så drik en ½ liter sukkerfri sodavand. Under min kur, drak jeg en halv liter næsten hver dag og tabte mig alligevel!

Gennem hele dagen er det selvfølgelig tilladt at drikke the og kaffe, selvfølgelig uden sukker – skal du have sukker i, så brug sødemiddel!

Eksempel 2

Morgen:

I dag skal du ikke vejes – vej dig kun en gang om ugen, for vægten kan svinge fra dag til dag!

Start igen dagen med et stort glas vand

En skive toastbrød, et blødkogt æg og et lille glas appelsinjuice.

Formiddag:

Hvis du føler sult, så spis gulerødder/agurk, som mandag.

Middag:

1 skive toastbrød med æggesalat. (skær to hårdkogte æg i tern og bland med salt, peber, karry og ca. 1½ spsk. Mayonnaise.

Spis hertil en peberfrugt skåret i strimler og 3 store gulerødder.

Eftermiddag:

½ frisk ananas

Middag:

Blandet salat (spar på ærter og majs), 1 dåse tun i vand, ca. 2 dl. Kogt kold pasta, en skefuld "light"-dressing efter eget valg. (Lav gerne en ekstra portion og spise den til frokost i morgen onsdag)

½ liter sukkerfri sodavand

Aften:

½ liter letmælk. (Jeg lavede thai-the af mælken. Varme mælken og lad den trække med thai-the, drys kanel og kardemomme udover som pynt)

Eksempel 3

Morgen:

½ skive skiveskåret rugbrød med en tsk. Syltetøj (gerne sukkerfri)

1 ostehaps

1 lille glas appelsinjuice

Formiddag:

En lille bakke cherrytomater som snack

Frokost:

Blandet salat med 1 dåse tun i vand, hertil et stykke ristet toastbrød og ½ liter sukkerfri sodavand.

Eftermiddag:

Drik en kop the eller kaffe

Middag:

1½ stykke stegt kyllingebryst. Steg dem i ovnen med en masse grønsager (porrer, gulerødder, løg og peberfrugt smager godt. Tilsæt krydderier efter smag og behag).

Aften:

Milkshake (blend en ½ liter letmælk med frosne frugter (eks. jordbær, hindbær m.m.) og smag den til med vanilje og sødemiddel)

Eksempel 4

Morgen:

1 lille glas appelsin juice

ca. 2½ dl minimælk og 2 dl cornflakes (ingen sukker ovenpå)

Formiddag:

1 peberfrugt skåret i strimler

Frokost:

2 skiver toastbrød smurt med en skefuld mayonnaise (bland den evt. op med salt, peber og karry). Læg salatblade, tomat og agurk i og en lille pakke kyllingebryst (jeg købte en lille aflang pakke i Netto til 6 kr).

spis hertil 3 store gulerødder og 10 cherrytomater.

Eftermiddag:

½ liter sukkerfri sodavand

Middag:

2½ stegt pølse med ketchup og sennep og et lille pølsebrød. Spis hertil kogte grønsager efter eget valg til du er mæt.

Aften:

Skær 1 æble og en pære i både og hyg dig med dem.

Eksempel 5

Morgen:

1 ostehaps og et lille glas juice

Formiddag:

1 lille bakke cherrytomater

Frokost:

1 skive skiveskåret rugbrød med en dåse makrel og en "streg" mayonnaise. Spis hertil tomater, gulerødder og blomkål til du er mæt.

Eftermiddag:

½ liter sodavand

Middag:

2 gode skiver flæskesteg (uden svær), 2 små kartofler og ca. 4 dl. Rødkål. Lav evt. sovs af kartoffelvandet og jævn det med meljævning).

Aften:

Frugtsalat med ½ frisk ananas, 1 æble og en pære. Vend frugtstykkerne i ½ liter yoghurt med vaniljesmag og evt. sødemiddel.

Gode råd

Jeg håber, at dette har givet dig mod på at tage kampen op og komme af med de overflødige kilo og

husk: Hvis du ikke selv tror på det – så tror din omgangskreds heller ikke på, at du kan tabe dig!

Jeg er glad for mit vægttab – du bliver også glad for det…..og lad os så komme i gang ;o)

Rigtig god fornøjelse

Sørg for at drikke meget vand i løbet af dagen (tilsæt evt. citron eller agurkskiver).

Erstat sukker i kaffe/the med sødemiddel.

Børst tænder, hvis du får trang til slik (smagen af tandpasta dominerer, så trangen ofte forsvinder).

Hav altid agurk/gulerod skåret i stave i tasken – hvis du bliver sulten.

Hvis sliktrangen er umulig, så tag et lille stykke mørk chokolade med højt kakaoindhold og lad det smelte på tungen.

Sørg for at variere din kost.

Hvis du føler dig træt og uoplagt, så gå en tur og få frisk luft.

Hvis du skal "synde" og hygge med slik, så køb ikke mere, end du kan spise og smid eventuelt rester ud, så de ikke lægger i skabet og frister.

Spis sukkerfrit tyggegummi, hvis du mangler noget at tygge på (jeg spiste selv ½ pakke om dagen). Kan tyggegummiet ikke gøre det, så køb en pakke sukkerfri pastiller (Läkerol)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.