Erfaringer med for tidlig fødsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.887 visninger
15 svar
0 synes godt om
22. maj 2011

MieMali

Hej kære kvinder,

Hvad er jeres erfaring med tvillingefødsler? Gik I til efter uge 37, eller gik fødslen igang inden?

Hvad er jeres erfaringer med "for tidligt fødte?" var der mange mén hos de små?

Jeg er i uge 26 af en ganske ukompliceret graviditet, med enæggede tvillingepiger. Vi bliver fuldt tæt på roskilde sygehus, og det hele er meget betryggende, men undtagelse af én ting - For tidlig fødsel. 

Folks historier og sundhedspersonalet har sat en skræk i min mand og mig. Vi har efterhånden fået opfattelsen af, at det er mere reglen end undtagelsen at enæggede tvillinger kommer for tidligt til verden.

Det er helt fastlagt at de bliver taget ved PK i uge 37, men det lyder på vores fødselslæge som om, at vi skal være meget heldige for at kunne gå så længe, uden fødslen går igang.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. maj 2011

Faith

Hejsa!

Tillykke med graviditeten!

Jeg har 11 måneder gamle, enæggede tvillingedrenge født i uge 33+3. De vejede henholdsvis 2044 g og 2144 g. Så et par store drenge.

Jeg fik veer i uge 26+4 og røg babu babu til Skejby hvor de fik stoppet veerne. Jeg lå der i 1 uge og kom så hjem med besked om at holde mig meget i ro. Jeg holdt så på dem til uge 33+3 hvor jeg gik spontant i fødsel og de kom til verden.

Kan sagtens forstå dine bekymringer. Jeg husker dem tydeligt! Men som du skriver så følger de dig tæt og er sikker på de nok skal reagere hvis noget begynder at gå skævt. Måler de din livmoderhals regelmæssigt? Jo længere den er, jo bedre.

Skulle du gå i fødsel for tidligt, kan de altså gøre rigtig mange ting i dag! De er super dygtige.

Med hensyn til senfølger, så har vores Emil hul i hjertet. Det skyldes den for tidlige fødsel. Hjertet har ikke nået at blive 100% færdigt. Det er dog ikke noget han som sådan er mærket af, men han bliver fulgt på Skejby sygehus.

Ønsker dig alt mulig held og lykke med resten af din graviditet!

Anmeld

22. maj 2011

Vial

En tvillingegraviditet er aldrig lige så romantisk som en enkeltgraviditet kan være. Man har jo en risikograviditet. Man bliver fulgt tæt, og kommer til at få en masse oplysninger, som man normalt ikke ville have fået.

Man bliver scannet tit og ofte. Livmoderhals, fostervandsmængde og fostrenes størrelse bliver målt. Man finder hurtig ud af, at det er nogle variable størrelser. Nogle gange ser det bedre ud end andre gange.

Jeg gik som regel altid grædende ud til min bil. Der var ALTID noget at være bekymret for, synes jeg.

Jeg fødte mine tveæggede tvillinger i 36+3. Fik første gang konstateret afkortet livmoderhals i 23+. Den var dog godt lukket og blev længere igen.

Min datter er lidt sensitiv. Det er jo risikoen ved tidlig fødsel - trods det kun er 3½ uge før tid! Regner dog med at hun vokser fra det. Pt. virker hun mere robust end sin bror.

De fleste tvillingegravide føder i uge 36+, så kan godt forstå, at lægen forventer, at de kommer før tid.

Pøj pøj, og håber at du også kan nyde graviditeten lidt.

Anmeld

22. maj 2011

Stiner

Har ikke tvillinger, men min datter er født 33+0. Jeg har brugt meget tid på at bekymre mig også selv om alt så fint ud. Slap først bekymringerne da hun var ca. 2 år. Hun er i dag 3½ år og fejler intet! Er en robust pige, som sjældent er syg. Det kan altså SAGTENS gå godt.

Held og lykke med graviditeten - håber de bliver derinde læææænge endnu!

Anmeld

23. maj 2011

Mi

Jeg fødte tveæggede tvillingepiger  i uge 31+2. Jeg havde en helt ukompliceret graviditet, men set i bakspejlet havde jeg da alt for mange plukveer, og slappede overhovedet ikke nok af

Mine piger og vi var indlagt i en måned og da de kom hjem vejede de lige 2 kg. Det har været et helt ukompliceret forløb og de har aldrig haft nogle meen efter det. De havde indhentet alt motorisk i løbet af fire måneder. I dag er de 7 år og klarer sig upåklagelig på alle punkter. Faktisk er de HELT VILD dygtige i skolen, så der kom altså bestemt ingen indlæringsvanskeligheder, som en af mine veninder eller tudede mig ørene fuld af.

Vi havde en rigtig god måned inde på sygehuset på neonatalafdelingen. Det var bare den bedste start på familielivet, og vi skylder de sygeplejersker så megen tak

Forresten var jeg i mødregruppe med to andre tvillingemødre, som havde født til tiden.

I må jo bare tage det som det kommer, og huske at en for tidlig fødsel ikke nødvendigvis bærer noget ondt med sig

Held og lykke

www.stjerneleg.dk

Anmeld

23. maj 2011

Karina

Jeg gik i fødsel i uge 37+1 (skulle have haft planlagt kejsersnit 2 dage senere) Pigerne var pænt store 50 og 51 cm og 2960 g og 3440 g.

Anmeld

23. maj 2011

Halløjsa

Hej

Jeg har tvillinger der bliver 6 mdr lige idag, jeg fødte ved alm fødsel i ude 33+2, de vejede 1905 og 2080 gram

Man bliver jo tjekket i hoved og røv under sådan en gravidietet, min var alm, men kunne godt mæske det var hårde ved kroppen end den tidlige graviditet med vores datter, men alt gik fik, ved 32 ugers scanning fik jeg lægen til at tjekke min livmoderhals, hvad de normalt ikke skulle, men syntes mine plukkeveer trak godt ned i underliver, og ja, min livmoderhals var kun 0.8 mm og lidt åben, blev indlagt med det sammen og fik lunge modning. min fødsel gik igang om aftenen, men med de dygtige læger fik de det stoppet igen, ved v-hæmmende og fik igen lungemodning, skulle ligge på sygehuset indtil uge 34 fik jeg afvide, men hvis fødsel gik igang igen ville de ikke stoppe igen, da tvillingerne var så store.

Præcis uge efter gik det igang om morgen, havde bare lidt ondt i skridtet, men blev kørt på fødegangn for at få kørt en ct scanning, men viste ingenting, hun viste ikke lige helt om de ville undersøge gynokologisk det provokerer nemlig fødsel, men det gjorde de alligevel, og var 6 cm åben, så det var nu, det hele gik stærkt. Min mand var ude på en platform så fik hurtigt fat i min mor og søster, og wupty 3 timer efter var vi forældre til den dejlig dreng og pige.

Anmeld

29. maj 2011

TwinsQ

Hejsa

Jeg har tveægget tvillinge drenge som bliver 8 mdr. i dag efter fødsels dato. De er født i uge 26+0, hvilket er 3½ mdr for tidlig, ved akut kejsersnit. 

Jeg var til scanning om mandagen, hvor jeg fik af vide at min livmoderhals var rigtig kort og skulle tage hjem og holde mig i ro!! Men onsdag fik jeg veer sidst på dagen, og kunne desværre ikke stoppe dem. Jason vejede 906 og 34,5 cm og Justin vejede 1066 og 34 cm... Vi blev overført til Skejby, hvor vi var på børneintensiv afsnit en mdr. da de var meget små og tabte sig yderliger 300g hver... Men de kom sig hurtig og vi blev flyttet til Herning, hvor vi var i 2 mdr.

I dag klare de sig rigtig godt begge 2

Justin har ikke haft nogle senefølgere... Dem har Jason så tilgengæld haft...

Jeg kan udemærket forstå dine bekymringer!! Men heldigvis er de så super dygtige i dag Så det skal nok gå... 

Anmeld

29. maj 2011

Tvillingemor80

Jeg var gravid med enæggede, og gik selv i fødsel 37+2.. Havde desværre bare et slemt tilfælde af svangerskabsforgiftning..

Men begge mine piger er sunde og raske.. De vejede 2.8 og 2.9 kg ved fødslen og vejer nu lidt over 10 kg.. Og de bliver 1 år på onsdag

Held og lykke med det hele ..

Anmeld

29. maj 2011

Martine

Synes også jeg mindes min gravidtet som een stor bekymring. Fik dog hele tiden at vide at alt så godt ud, meeen.. så kunne jeg jo altid læse skrækhistorierne på nettet! Jeg fødte ved semiakut kejsersnit i 36+3. De fulgtes vægtmæssigt og voksede normalt indtil et par uger før. Så stoppede min dreng med at vokse, mens min datter nærmest tog eksponentielt på. De valgte så, at tage dem ved KS. Min dreng vejede 2100g og min datter 3200g. Min dreng scorede 10-10 ved apgar men mine datter havde nogle vejrtrækningsproblemer og var et par dage på neo.

Nu er de 8½ måned og vejer henholdsvis 9kg og 10,5kg og er vist som børn på den alder. Min datter er lidt stærkere motorisk end min dreng. Han er tilgengæld meget bedre til at snakke og spise. Altså, spise pænt og alt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.