Barselsdagpenge som selvstændig???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

863 visninger
4 svar
0 synes godt om
22. maj 2011

MissBee

Jeg prøver at finde rundt i reglerne for barselsdagpenge til selvstændige.

men denne sætning forvirre mig..

Som selvstændig erhvervsdrivende har du ret til barselsdagpenge, hvis du har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed inden for de seneste 12 måneder. Den seneste måned inden orloven og mindst fem andre måneder skal arbejdet have haft ”et væsentligt omfang”.

skal man så have både været selvstændig og have haft lønnet arbejde i 5 måneder? og arbejde den sidste måned om til fødslen?

Nogen der ved hvad der så sker hvis graviliteten gør en syg? (bækkenløsning eks.) 

Jeg har arbejdet fra jan-til nu men vil gerne starte eget firma. Vi prøver at blive gravide men jeg ved jo så ikke hvornår jeg blir det... (2 forsøg)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. maj 2011

Nynne88

MissBee skriver:

Jeg prøver at finde rundt i reglerne for barselsdagpenge til selvstændige.

men denne sætning forvirre mig..

Som selvstændig erhvervsdrivende har du ret til barselsdagpenge, hvis du har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed inden for de seneste 12 måneder. Den seneste måned inden orloven og mindst fem andre måneder skal arbejdet have haft ”et væsentligt omfang”.

skal man så have både været selvstændig og have haft lønnet arbejde i 5 måneder? og arbejde den sidste måned om til fødslen?

Nogen der ved hvad der så sker hvis graviliteten gør en syg? (bækkenløsning eks.) 

Jeg har arbejdet fra jan-til nu men vil gerne starte eget firma. Vi prøver at blive gravide men jeg ved jo så ikke hvornår jeg blir det... (2 forsøg)

Jeg forstår det som at du skal have haft en drevet virksomhed i mindst ét år, som mindst fem måneder før din orlov skal have været drevet som den ville uden du var gravid + at du arbejder indtil du skal på orlov. Man går vel ikke først på orlov når man føder ?  - de fleste går jo fra et par uger før. Men jeg ved ikke om det gælder når man er selvstændig  

Anmeld

22. maj 2011

MissBee

Nynne88 skriver:

Jeg forstår det som at du skal have haft en drevet virksomhed i mindst ét år, som mindst fem måneder før din orlov skal have været drevet som den ville uden du var gravid + at du arbejder indtil du skal på orlov. Man går vel ikke først på orlov når man føder ?  - de fleste går jo fra et par uger før. Men jeg ved ikke om det gælder når man er selvstændig  

så at man ikke er berrettiget hvis man de de seneste 12 måneder både har arbejdet og været selvstændig?

Anmeld

22. maj 2011

Mi

Du skal have drevet virksomhed i et år og de sidste fem måneder skal du have haft meget arbejde med dit firma (derfor at de skriver "væsentligt omfang"). Du skal kontakte din a-kasse for at få at vide hvor meget der skal til for at det er "væsentligt omfang". Jeg undersøgte det i forhold til min ret til at få alm dagpenge, og mener at det er noget med at de laver en vurdering af hvor mange timer man har brugt på virksomheden.

Anmeld

22. maj 2011

Nynne88

MissBee skriver:

så at man ikke er berrettiget hvis man de de seneste 12 måneder både har arbejdet og været selvstændig?

Det vil jeg ikke mene. Tror du skal have haft virksomheden mindst ét år. Men som den anden bruger også skriver - så ville jeg lige snakke med min a-kasse

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.