Natten med 3 ugers baby - hvad gjorde i?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

493 visninger
5 svar
0 synes godt om
21. maj 2011

Line Højdal

Hej vidunderlige mødre i 1. kvartalsgruppen...
Jeg tillader mig lige at søge råd hos jer erfarne damer

Jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvordan i får/fik mest mulig søvn ud af natten - hvordan sover/sov jeres guldklump (i jeres eller egen seng), hvordan ammer i, skifter i ble i løbet af natten og hvordan får i lettest jeres lille dreng/pige til at falde i søvn igen?

Her går vi i seng mellem kl. 22.00 og 00.00 - alt efter hvornår Aske vågner fra sin aftenlur. Når han så er mæt og puslet, putter vi ham i liften og når han sover går vi alle tre i seng (vi stiller liften i tremmesengen, der står ved siden af vores seng). Aske sover så alt mellem 2½-4 timer og vågner så... Jeg ammer ham og skifter ble hvis der er afføring, -hvilket der som regel er! Herefter sover han i vores seng.

Jeg ammer ham liggende i sengen, da jeg selv er træt og da jeg håber at han kan drætte om ved mit bryst som han gjorde den første uges tid. Efterhånden sker det bare aldrig mere og lillemanden er oftest op til en time om at falde i søvn - hvor jeg sidder med ham og rokker/vugger ham i søvn!

Som regel vågner han så igen efter 2-2½ time, hvor vi gentager historien... herefter er han som regel endnu sværere at få til at falde i søvn og når han falder i søvn - så sover han meget urolig og vågner ligesom flere gange og skal nusses for at falde til ro igen! Jeg er ret sikker på at det er maven der giver uro...

Hvordan gjorde i da jeres lille var omkring de 3 uger?? Har i nogle gode fif til at få natten til at glide så nemt som muligt, så mor og far kan få den tiltrængte nattesøvn!?

På forhånd tak for svar
Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2011

AnneBJ

Søde Line!

Jeg gætter på din lille Aske er midt i 5 ugers tigerspringet! Han er jo født på præcis samme dag som Felix (altså 41+4) og da Felix var 3 uger var historien helt den samme!

Vi gjorde ca. ligesom Jer, skifter kun ved afføring, ammer i sengen og lader ham blive der resten af natten, for så falder vi bare i søvn sammen. 

Man ER bare træt, og det ER frustrende af guldklumperne ikke bare sover, men lige om lidt bliver det bedre! Felix er nu næsten færdig med næste spring, og har i nat sovet 5 timer i streg, og har gjort det igen i eftermiddag. Fortvivl ej! Sov mens Aske sover i løbet af dagen også, det kan altså redde mig, selvom det aldrig kan gøre det ud for en nattesøvn uden afbrydelser!

Hvis du tror der er noget med maven, så overvej at cykle ben og massere mave når han er glad og vågen og i leger. Overvej desuden kiropraktor - evt. zoneterapi - og tænk over om der er mønster i mavepinen og dine madvaner. Felix falder helt til ro trods mavepinen, hvis vi bærer ham på armen, med hovedet ved vores albue, og arme og ben ned på hver side af armen - gav det mening?

Håber I får lidt mere søvn i nat!
Knus Anne 

Anmeld

23. maj 2011

PeruBaby

Hej Line

Jeg kommer nok ikke lige med det svar du håbede på men den første måned vågnede min lille Sofia og ville ammes ca. hver anden time, så det var en meget afbrudt nattesøvn vi fik. Jeg var til tider HELT smadret, men var glad for at min mand også syntes det var hans ansvar om natten, så han stod op når den lille pev, gav hende til mig, og bøvsede og puttede hende i sengen igen når hun var færdig. Så det "eneste" jeg skulle var at være klar med babsedutterne.Nu har min mand også et enormt godt sovehjerte, så han faldt gerne i søvn igen mens jeg ammede, da det gerne tog 30-45min i starten.

Så hvis I kan få sådan en turnus op at køre, tror jeg det ville hjælpe meget på din søvn. Så det ikke altid er dig der står med lortebleen og skal vugge i søvn. Det kunne din kæreste/mand jo lige så godt gøre... hvis han ellers vågner om natten når lillebebs skal have mad?!?

Men som Anne siger, så er det en periode. Inden du får set dig omkring (altså ca. om én måned), sover Aske måske allerede igennem eller vågner knu en enkelt gang om natten

Anmeld

23. maj 2011

Line Højdal

Uha - hver 2. time, så skal jeg jo slet ikke beklage mig... Jeg skal kun amme 2-3 gange på en nat! Men her er det også putningen efter amningen der trækker tænder ud... Lillemanden bliver lige lidt for vågen, selvom jeg undlader at tænde lys og snakke til ham, så tager det over ½ time at få ham til at falde i søvn igen!

Men vi har faktisk nogenlunde samme turnus, som jeg kan forstå i havde... Min mand falder i søvn lige så snart hovedet rammer puden, så jeg benytter mig gerne af at få ham til at klare lortebleen, mens vi skiftes om putningen! Nu hvor min mand er startet på arbejde klarer jeg dog det meste selv - vi har så bare en aftale om at jeg vækker ham hvis jeg har brug for at han tager sig af putningen!

Men tak for svaret... jeg glæder mig til at kunne få lidt mere end 2-3 timers sammenhængende søvn! Lille Aske er dog allerede 3 uger, så tiden går faktisk rigtig hurtigt synes jeg

Anmeld

24. maj 2011

IAH

Den første måneds tid syntes jeg det var rigtig hårdt, men det vender! Mit bedste råd er at sove når bebsen sover i løbet af dagen. Så må vasketøj og opvask flyde. (: Iben

Anmeld

25. maj 2011

Angelspot

Ja det var nogenlunde sådan det også var her. Følte en konstant træthed og øjnene slæbte hen af gulvet. Intet har været mere hårdt en sådan en måned med en helt lille nyfødt! Men GUD hvor er den første rigtige lur bare velkommen, og den KOMMER!! Lige pludselig så vågner du efter 5-6 timer med et sæt og tror det hele er galt, men du føler dig utrolig veludhvilet og opdager at prinsen stadig sover!

Oliver sov i liften, ligesom du skriver Aske gør. Det gjorde han til han var 2½ mdr, så kom han direkte i vuggen. Jeg ammede aldrig liggende i starten, da jeg havde sår og revner og det gjorde ondt. Så jeg satte mig op og ammede og han sov roligt videre med det samme. I starten puslede jeg om natten, men det holdt jeg op med ret hurtigt, da han vågnede helt og det samme gjorde jeg.

De første to mdr sov jeg i et andet rum end min kæreste og min søn. Grunden var at jeg vågnede ved det mindste kny og så tog det en evighed før jeg kunne falde i søvn igen. Min kæreste vækkede mig så (ved at ringe til min tlf) og jeg kom ind og ammede og bøvsede af og gik ind og sov igen i det andet rum. Jeg sov MEGET bedre da jeg vidste at min kæreste havde fuld kontrol over situationen i soveværelset.

Om ikke så lang tid, så kan du få sovet lidt mere. Og som andre skriver, så husk endelig at få sovet når du kan!

Og så må du jo ellers bare nyde dit lille vidunder

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.