svangerskabsdiabetes

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.670 visninger
2 svar
0 synes godt om
14. november 2008

morLinda

Hej.. Er der nogen der har erfaring i svangerskabsdiabetes... (Jeg syns selv jeg havde god viden omkring DM, men kan godt mærke, at når man selv bliver ramt af "sygdommen" mangler der noget viden hist og her...)
Jeg fandt ud af at jeg havde svangerskabsdiabetes, efter at have gennemgået en glukosetolerencetest. Hold op hvilke følelser der går gennem en, når man får at vide man skader sit "barn"

Jeg havde ikke før mærket noget til at jeg skulle havde diabetes. Nu er jeg så begyndt at kostregulere, hvilket også har virket rimelig godt,.. bs lå for det meste under 8. Alligevel blev jeg så ringet op af en sygeplejerske igår, om at mine værdier ligger for højt.. og jeg måske skal i insulinbehandling...

Ved godt at insulinbehandling vil være godt for "barnet", men syns alligevel at jeg selv burde kunne styre det f.... blodsukker ved diæt...

VIl bare høre lidt erfaringer, og om mine følelser er helt hen i vejret...

Knuzz Linda

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. november 2008

Anja

Hej Linda

Jeg havde graviditetsukkersyge, da jeg ventede min datter som nu er 1 mdr gammel.

Jeg fik det konstateret i uge 28 og fik så rådgivning fra en diætist på sygehuset i, hvordan jeg kunne kostregulere det. Det lykkedes fint. Jeg målte blodsukker 6 gange om dagen 2 dage om ugen for at kontrollere det og mit blodsukker lå kun ganske få gange over 6,0 - og det var de tilfælde, hvor jeg vidste, at jeg havde spist lidt ved siden af anvisningerne.

Jeg blev scannet hver 3.-4. uge af en overlæge på gyn amb, hvor de tjekkede babys størrelse. De så på mine blodsukkermålinger og spurgte generelt til, hvordan det gik.

Jeg fik at vide af overlægen, at eneste risiko for barnet var, at det spiste sig for tykt af alt det overskydende blodsukker, der kunne være i mit blod. Min datter blev dog hver gang scannet og vurderet til at være under gennemsnittet hver gang. Da hun blev født var hun 3600g - så ganske gennemsnitlig .

Jeg fik også at vide, at den største risiko, der var i forbindelse med det , var, at jeg ville ende med at have sukkersyge efter graviditeten også, men at det skete sjældent. Dernæst vil man for altid være i højere risiko for at udvikle både sukkersyge og for højt blodtryk.

Min datter har således ikke været påvirket af det og pt regner de med at min sukkersyge er væk. Jeg tjekkede blodsukker den anden dag for at se, hvordan det stod til og 1 time efter jeg havde spist 1½ lys bolle med ost og marmelade og drukket et glas mælk og efterfølgende en kop kaffe med mælk, var mit blodsukker 4,8. Jeg skal have lave glukosebelastnings igen iforbindelse med 8 ugersundersøgelsen hos lægen, hvor det så endelig vil vise sig, hvordan det ser ud. Krydser fingre for at jeg går fri

Har du fået andre oplysninger end de jeg fik ??

Anja

Anmeld

16. november 2008

morLinda

Hej... tak for svaret... Nej jeg har ikke fået andre anvisninger end dem du har modtaget.. Det er sikkert også bare mig der tager formeget på vej.. Jeg kan se at mine målinger ligger en anelse højere end dine, så det er jo nok derfor jeg blev ringet op.. nu får vi se på onsdag, hvor jeg skal scannes igen, hvordan det hele ser ud...

knuzz Linda

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.