Dårlig samvittighed efter familieforøgelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

545 visninger
2 svar
0 synes godt om
13. maj 2011

Fabienne

Jeg blev mor for 2 gang for 4 uger siden og har i forvejen en bandit på 21 mdr. Men jeg har simpelthen bare den dårligste samvittighed overfor begge børn, al logik siger mig at det skal jeg ikke have og det går fint uden komplikationer eller noget. Storebror er helt og aldeles vild med lillesøster, og lillesøster er enormt nem, så hverdagen er faktisk næsten helt som før.

Min dårlige samvittighed går på at den store har haft vores udelte opmærksomhed og kærlighed i hele hans levetid, og nu skal han allerede dele den som så lille uden at forstå det. Overfor den lille er min dårlige samvittighed at hun er "nr 2", forstået på den måde at hun aldrig har prøvet at have os alene og heller ikke kommer til det, altså som storebror, hun vil altid skulle dele os..

Al logik siger mig jo at der ingen skade er i at dele, og lillesøster har aldrig prøvet andet, og storebror kan sikkert ikke engang huske tiden før lillesøster nu. 

Er jeg helt tosset? Det er heldigvis aftaget meget, men engang imellem så får jeg stadig det der stik i hjertet af den dårlige samvittighed.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2011

Kildebakken

Fabienne skriver:

Jeg blev mor for 2 gang for 4 uger siden og har i forvejen en bandit på 21 mdr. Men jeg har simpelthen bare den dårligste samvittighed overfor begge børn, al logik siger mig at det skal jeg ikke have og det går fint uden komplikationer eller noget. Storebror er helt og aldeles vild med lillesøster, og lillesøster er enormt nem, så hverdagen er faktisk næsten helt som før.

Min dårlige samvittighed går på at den store har haft vores udelte opmærksomhed og kærlighed i hele hans levetid, og nu skal han allerede dele den som så lille uden at forstå det. Overfor den lille er min dårlige samvittighed at hun er "nr 2", forstået på den måde at hun aldrig har prøvet at have os alene og heller ikke kommer til det, altså som storebror, hun vil altid skulle dele os..

Al logik siger mig jo at der ingen skade er i at dele, og lillesøster har aldrig prøvet andet, og storebror kan sikkert ikke engang huske tiden før lillesøster nu. 

Er jeg helt tosset? Det er heldigvis aftaget meget, men engang imellem så får jeg stadig det der stik i hjertet af den dårlige samvittighed.

Jeg tror du har givet dem en dejlig gave ved at de er så tæt på hinanden. De kan jo give hinanden kærlighed og din bliver ikke mindre af at der er to. Selvom du ikke giver dem præcis den samme intense opmærksomhed, som hvis der var et barn, stiller du helt sikkert stadig alle behov for tryghed og opmærksomhed. Den dårlige samvittighed er et tegn på at du elsker dem, men jeg tror ikke du skal bekymre dig.

KH

Anmeld

13. maj 2011

motterhea

Jeg kender det alt for godt! Har du andre til at 'låne' den ene engang imellem? det kan være rigtig godt, at være sammen med den ene i et par timer..

Men jeg vil gerne trøste dig og sige at nu når deres aldersforskel er så lille kommer der et punkt, hvor det er SÅ let, og man mister den der dårlige samvittighed. Og de store bliver hurtigt tilpasset den lille ny. Min erfaring er dog at man ikke skal 'presse' den lille ned over hovedet på dem, men selv lade dem komme naturligt til den lille.

Jeg tror helt bestemt også at det har noget at gøre med at de skal stimuleres på vidt forskellige måder, hvorpå måden til babyen er mere intens, så man kan rigtig hurtig komme til at føle den ældste ikke får nok..

Håber du kan følge mig  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.