Giftemål og kontanthjælp?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.599 visninger
8 svar
0 synes godt om
12. maj 2011

Anonym trådstarter

Jeg er gravid, og på kontanthjælp, og min kæreste er på revalidering, og vi vil rigtig gerne giftes til sommer, men mit spørgsmål er: Tager de min kontanthjælp hvis vi bliver gift? Vi vil gerne giftes inden jeg føder, så vi kan blive en lille kerlefamilie. Men vores økonomi er perfekt lige nu, og hvis de tager min kontanthjælp kniber det altså virkelig. Så er der nogen der ved hvad det indebærer? Knus. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. maj 2011

B&J

nej de tager den ikke men de tager næsten halvdelen tror jeg det er jeg får 9000kr lige nu har barn og er 24 og jeg ryger vist ned på 5000 et eller andet hvis jeg bliver gift sådan ca

Anmeld

12. maj 2011

B&J

her kan du læse lidt om det:

https://www.borger.dk/Emner/arbejde-dagpenge-orlov/dagpenge-og-kontanthjaelp/Sider/kontanthjaelp.aspx?KommuneId=851

Anmeld

12. maj 2011

Princess

mener  at man som gift kontanthjælps modtager max have 24.000kr til sammen før skat, hvis man har mere skære de i ydelserne men ellers prøv at kontakt din kommune de kan helt sikkert forklare dig reglerne.

Anmeld

12. maj 2011

miss freja

Anonym skriver:

Jeg er gravid, og på kontanthjælp, og min kæreste er på revalidering, og vi vil rigtig gerne giftes til sommer, men mit spørgsmål er: Tager de min kontanthjælp hvis vi bliver gift? Vi vil gerne giftes inden jeg føder, så vi kan blive en lille kerlefamilie. Men vores økonomi er perfekt lige nu, og hvis de tager min kontanthjælp kniber det altså virkelig. Så er der nogen der ved hvad det indebærer? Knus. 

Du skal passe rigtig meget på med at blive gift når man er på kontanthjælp, da man som ægtefolk har en forsørgelsesforpligtigelse overfor hinanden.

Jeg kender en , som fik taget kontakthjælpen p.g.a. hun blev gift, og hendes mand tjente for meget. Så sørg for at undersøg det grundigt inden i gifter jer.

Anmeld

12. maj 2011

FrkT

Hvor meget de tager afhænger af hvor meget I får tilsammen om måneden. Det hedder at to voksne der er gift max må have (hvis en er på kontanthjælp) det der svarer til 2 voksnes kontanthjælp (hvis den på kontanthjælp er over 25 over vel og mærke! - ellers er det endnu mindre). Dvs. 10044 pr person FØR skat som ikke forsørger, som forsørger hedder det 13345 + 10044 før skat tilsammen. Hvor meget I så vil få udbetalt afhænger jo af jeres fradrag.

Men er en eller flere på kontanthjælp er det generelt en rigtig skidt idé at gifte sig lige når situationen ser sådan ud (også derfor vi ikke er blevet gift endnu bl.a.), med mindre man kan klare sig for det selvfølgelig.

Så hvis din mand fx tjener 24000 eller mere (ca.) før skat om måneden, så får du SLET INGEN penge i kontanthjælp, da I får forsørgerpligt overfor hinanden når I gifter jer.

Anmeld

12. maj 2011

Anonym trådstarter

miss freja skriver:

Du skal passe rigtig meget på med at blive gift når man er på kontanthjælp, da man som ægtefolk har en forsørgelsesforpligtigelse overfor hinanden.

Jeg kender en , som fik taget kontakthjælpen p.g.a. hun blev gift, og hendes mand tjente for meget. Så sørg for at undersøg det grundigt inden i gifter jer.

Min kæreste er også under kommunens forsøgelse, så tror du de tager dem? jeg ved at jeg har læst at hvis begge har kontanthjælp så gør de intet.

Anmeld

12. maj 2011

JuelZ

jeg fik at vide at min kontant hjælp ville stoppe hvis jeg blev gift med min forlovede, da det så er ham der skal forsørge mig...

Anmeld

12. maj 2011

miss freja

Anonym skriver:

Min kæreste er også under kommunens forsøgelse, så tror du de tager dem? jeg ved at jeg har læst at hvis begge har kontanthjælp så gør de intet.

Jeg ved det faktisk ikke. Nå man er på revalidering, så får man vel fagets mindsteløn, så man skal aldrig sige aldrig. Prøv at snak med din sagsbehandler om det, så du får den rette råd og vejledning

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.