Hjælp..!! Tidlig pubertet..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.546 visninger
10 svar
0 synes godt om
6. maj 2011

Anonym trådstarter

Hej.

Min datter på snart 10 ½ år kom igår og fortalte mig at hun havde fået lidt hår "dernede"

Synes det er tidligt.. Kan dog ikke huske hvornår jeg selv fik kønsbehåring men kan huske at jeg var 11 ½ da jeg fik menstruation første gang..

Hænger det sammen?? Kan jeg forvente at min datter snart får sin første menstruation??

Hvordan taklede i det?? Hun ved godt hvad det er men det kommer alligevel nok som et chok for hende..

Hjææælp..!!!!!!!!!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2011

Becks

Anonym skriver:

Hej.

Min datter på snart 10 ½ år kom igår og fortalte mig at hun havde fået lidt hår "dernede"

Synes det er tidligt.. Kan dog ikke huske hvornår jeg selv fik kønsbehåring men kan huske at jeg var 11 ½ da jeg fik menstruation første gang..

Hænger det sammen?? Kan jeg forvente at min datter snart får sin første menstruation??

Hvordan taklede i det?? Hun ved godt hvad det er men det kommer alligevel nok som et chok for hende..

Hjææælp..!!!!!!!!!!!

Jeg var selv relativt sent udviklet..

Men jeg har passet et søskende par i 10½ år de er nu 15½ og 10½..

Hende på 15 var lige blevet 10, da hun fik sin mens første gang, og var allerede udviklet med bryster og kønsbehåring da hun var 9..

Hendes lillesøster på 10 har ikke fået mens endnu, men har været udviklet med bryster og kønsbehåring i et års tid nu..

I kan låne nogle bøger om det, det gjorde min veninde med hendes den ældste ellers snakke med hende om de følelser der kommer, når man i en tidlig alder udvikler sig..

Anmeld

24. juni 2011

Ludo

Min datter kom og sagde at hun havde ondt i brysterne da hun var 8 år gammel. Jeg mærkede lidt på dem og kunne mærke en bule derinde, jeg kontaktede lægen der sendte os videre til hospitalet der tog nogle prøver og undersøgte hende, de sendte hende så videre til rigshospitalet der scannede hendes hjerne og tog en masse prøver og test. Det viste sig så at hendes hypofyse var i gang med at snakke med hendes æggestokke og vi fik at vide hun var fortidelig i pubertet og det skulle bremses da hun ikke var så høj og meget spinkel ville hun ikke blive så høj, da en pige som regel kun vokser 8-10 cm efter de har fået deres mens. Hun startede på hormon behandling der stoppede hendes udvikling og den sprøjte fik hun så hver 21 dag ligsom en cyklus. Samtidig gik vi til kontrol på riget hver 3 mdr.  hun var igennem dette i 4 år til hun blev 12 år. Hun er vokset og er i dag 13 år og har stadig ikke fået sin mens men hår for neden og brysterne er så småt i gang med at udvikle sig. Jeg er utrolig glad for at vi opdagede det og fik det stoppet for ellers ville hun kun blive mellem 130-140 cm høj hvor hun idag har mulighed for at blive 158-167 cm høj.

Få hende undersøgt det er syndt for piger hvis de udvikler sig længe før de andre piger i klassen.

Anmeld

24. juni 2011

Ox.

Jeg var 9 da jeg fik min første mens  Det kan altså godt ske, alt undtagen bryster kom relativt tisligt ved mig, da jeg så kom i 7 skal jeg lige love for brysterne tog fat, og jeg har idag en E skål  hehe

Anmeld

24. juni 2011

Frk.S

Jeg tror det er meget normalt.

Jeg fik selv min mens da jeg lige var blevet 12 - og jeg mener da at huske at bryster og hår forneden kom noget før det.

Jeg var desuden i går i svømmehallen, hvor der var en flok 4. klasses piger (de er vel også i den alder).
Uden at komme til at lyde som en creep, der stod og gloede på dem, men jeg kunne altså ikke lade være med at lægge mærke til at flere havde bryster og hår "dernede" - så jeg tror på det er meget normalt!

Anmeld

24. juni 2011

modesty

Start på hår dernede som 10 1/2 lyder helt normalt. Det kan godt være at hun bliver en af de tidlige til at få menstruation, men det lyder slet ikke unormalt. Jeg begyndte at få hår og minibryster da jeg var omkring 10, men fik først min menstruation lidt over et år senere.

Anmeld

24. juni 2011

prettybutterfly

Nu kan jeg kun tale ud fra mig selv og de piger jeg gik i skole med dengang. Jeg var selv lige blevet 13 da jeg fik mens, og tror hår dernede dukkede op et lille års tid inden. Vi var kun 5 piger i min klasse, men to af dem havde allerede haft mens i over et år før mig, så jeg tror altså ikke det er helt unormalt. Syntes også tit børnene kommer i puperteten lidt tidligere end moren(så vidt vi spurgte os frem til dengang). Og min "teori" om at hår kom ca et år før mens lyder til at passe fint overens med din historie!

Anmeld

24. juni 2011

Millesmammi

jeg var 11 eller 12, men havde ventet på det i lang tid, da jeg havde en veninde der fik det da vi var 9 år :-(

Anmeld

24. juni 2011

B&J

det bliver mere og mere alm at piger på 10år kommer i puberteten (staves)

for min krop kom først i puberteten da jeg var 14 og ca da jeg var 13 fik jeg vist hår der ned sådan hvad jeg husker... og jeg er nu 24 og det er helt vildt som der sker forandringer

Anmeld

24. juni 2011

Isabella_mor

de siger jo at piger kommer i puberteten nu mellem de er 8 og 12 år.!!!!  

8 ÅR...!! det er bare SÅ TIDLIGT...!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.