Danske hjælp nogen der gider?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

997 visninger
9 svar
0 synes godt om
3. maj 2011

Anonym trådstarter

Jeg sidder fast med denne opgave og vil bare gern have den løst

Nogen der vil hjælpe med at løse den.

Opgaverne er :

1. Nævn eksempler på, hvor du har bemærket, at der i både noget skrevet og noget talt er forskellig sproglig stil/forskellig måde at udtrykke sig på.

2. Find på nettet 3 eksempler på forskellig sproglig stil. Kopier teksterne eller dele af teksterne i et word-dokument. Husk, altid at kildeangive, det vil sige at skrive, hvor du har teksten fra.

3. Marker i teksten de steder, som viser den sproglige stils træk/karakteristika. Du kan markere med Tekstfremhævningsfarve og i ´Gennemse´ kan du klikke på ´Registrer ændringer´/´Ny kommentar´, og der skrive hvilke træk.

4. Find en udsendelse på fx P1 eller P4 på Danmarks Radio. Lyt til den sproglige stil. Skriv, hvad du lyttede til og beskriv den sproglige stil.

Vil virkelig være glad for hjælp!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. maj 2011

SD21

Anonym skriver:

Jeg sidder fast med denne opgave og vil bare gern have den løst

Nogen der vil hjælpe med at løse den.

Opgaverne er :

1. Nævn eksempler på, hvor du har bemærket, at der i både noget skrevet og noget talt er forskellig sproglig stil/forskellig måde at udtrykke sig på.

2. Find på nettet 3 eksempler på forskellig sproglig stil. Kopier teksterne eller dele af teksterne i et word-dokument. Husk, altid at kildeangive, det vil sige at skrive, hvor du har teksten fra.

3. Marker i teksten de steder, som viser den sproglige stils træk/karakteristika. Du kan markere med Tekstfremhævningsfarve og i ´Gennemse´ kan du klikke på ´Registrer ændringer´/´Ny kommentar´, og der skrive hvilke træk.

4. Find en udsendelse på fx P1 eller P4 på Danmarks Radio. Lyt til den sproglige stil. Skriv, hvad du lyttede til og beskriv den sproglige stil.

Vil virkelig være glad for hjælp!

Du må have fået en tekst også, hvor man skulle give eksempler udfra?

Anmeld

4. maj 2011

Anonym trådstarter

SD21 skriver:

Du må have fået en tekst også, hvor man skulle give eksempler udfra?

Det eneste jeg har fået med mere er to links

1: www.jp.dk søg under meninger

2: www.dr.dk søg under postkort.

Og ellers har jeg fået beskeden at jeg bare skal finde en på nettet.

Anmeld

4. maj 2011

Gyllibik

Er det ikke noget med at finde nogle eksempler på nutidens slangsprog osv. Feks som de selv nævner p4 har jo programmer hvor det sprog de bruger, nok ikke ville falde i smag hos en 60 årig. Det samme med forskellige blade osv. De unge har jo et helt andet sprog, bruger mange forkortelser og engelske ord.

Anmeld

4. maj 2011

Rikke, Liam & Linus

Sådan lige umiddelbart ville jeg tro at du skal finde forskellige eksempler på sprogbrug. F.eks. et digt, en artikel, et læserbrev etc.

Men jeg er ikke sikker, det er bare et forslag. Mon ikke i har fået et oplæg af jeres lærer??

Anmeld

4. maj 2011

Anonym trådstarter

Gyllibik skriver:

Er det ikke noget med at finde nogle eksempler på nutidens slangsprog osv. Feks som de selv nævner p4 har jo programmer hvor det sprog de bruger, nok ikke ville falde i smag hos en 60 årig. Det samme med forskellige blade osv. De unge har jo et helt andet sprog, bruger mange forkortelser og engelske ord.

Jo det er det nok. Men syns ikk at jeg kan finde 3 eksempler som de vil på nettet.

Jeg har generealt MEGET svært ved at få løst til opgaver jeg sidder med så de virker nok nemme for nogle men slet ikk for mig.

Anmeld

4. maj 2011

Anonym trådstarter

Rikke&Liam skriver:

Sådan lige umiddelbart ville jeg tro at du skal finde forskellige eksempler på sprogbrug. F.eks. et digt, en artikel, et læserbrev etc.

Men jeg er ikke sikker, det er bare et forslag. Mon ikke i har fået et oplæg af jeres lærer??

Har ikk fået andet ind det jeg har nævnt her i indlægget.

Jeg går på fjernundersvisning så det er begrænset for meget materiale vi får i opgaverne.

Anmeld

4. maj 2011

Gyllibik

http://www.kommunikationskompasset.dk/sw60154.asp#

Måske du kan bruge dette link, det beskriver lidt om sprog stile.

Anmeld

4. maj 2011

Gyllibik

Når du læser en tekst, kan du undersøge om stilen er:

• hverdagsagtig (fx han huskede tydeligt, hvad der var sket)
  • lav (fx kan du da for satan ikke ruske op i den kyllingehjerne)
  • højtidelig (fx Nu randt det ham i sinde, det var den søde stund)
  • panoramisk, dvs. meget kortfattet stil. Fx han lavede intet i et helt år
  • sekundstil, dvs. et meget beskrivende sprog. Man føler at hvert sekund beskrives. Fx: Og så lagde han den lille radise på sit halve stykke rugbrød med fedtfattig lammerullepølse efter omhyggeligt at have skåret den i papirstynde skiver.

Anmeld

4. maj 2011

Anonym trådstarter

Tak piger jeg prøver mig frem

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.