fælles forældremyndighed?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.050 visninger
11 svar
0 synes godt om
30. april 2011

Anonym trådstarter

Min kæreste har sin tid foræret modern til hans børn fuldforældre myndighed, fordi han ønkede de havde et godt forhold til hinanden, så de kunne samarbejde om børnene, og han ikke ønskede at skulle igennem retten mv. Han har børnene hver anden weekend, og har haft det siden de gik fra hinanden. Jeg har flere gange sagt at han burde søge fælles, da hun ellers bare kan smutte til den anden ende med børnene, som hun ofte truer med hvis han siger hende imod. Han vil gøre alt for de børn, selv give moderen forældremyndigheden, så de ikke skal føle sig splittet mellem forældre uvenskab.

Hvis han søger fælles forældremyndighed nu, 1½ år efter han opgav det, skal det så igennem retten, eller er det bare statsamtet der træffer beslutningen? Og hvor store chancer tror i han vil have?

Jeg tror på det ikke bliver et problem, iogmed han 100% har levet op til min forældrerolle, men kender ikke nogen der har stået i situtationen... Så ville høre om nogen herinde kender til det? Han er SÅ bange for at miste dem helt, hvis han ikke mere eller mindre er garenteret at vinde den fælles...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. april 2011

Topp

Anonym skriver:

Min kæreste har sin tid foræret modern til hans børn fuldforældre myndighed, fordi han ønkede de havde et godt forhold til hinanden, så de kunne samarbejde om børnene, og han ikke ønskede at skulle igennem retten mv. Han har børnene hver anden weekend, og har haft det siden de gik fra hinanden. Jeg har flere gange sagt at han burde søge fælles, da hun ellers bare kan smutte til den anden ende med børnene, som hun ofte truer med hvis han siger hende imod. Han vil gøre alt for de børn, selv give moderen forældremyndigheden, så de ikke skal føle sig splittet mellem forældre uvenskab.

Hvis han søger fælles forældremyndighed nu, 1½ år efter han opgav det, skal det så igennem retten, eller er det bare statsamtet der træffer beslutningen? Og hvor store chancer tror i han vil have?

Jeg tror på det ikke bliver et problem, iogmed han 100% har levet op til min forældrerolle, men kender ikke nogen der har stået i situtationen... Så ville høre om nogen herinde kender til det? Han er SÅ bange for at miste dem helt, hvis han ikke mere eller mindre er garenteret at vinde den fælles...

det er jo kun disse punkter der vil ændre sig - hun kan flytte som hun vil inden for landets grænser

Forældremyndighedsindehaverne sammen

Bopælsforælderen

Samværsforælderen

Værgemål

Væsentlig medicinsk behandling og væsentlige indgreb

Skolevalg, videreuddannelse

Skolefritidsordning

Risikobetonet fritidsaktivitet

Flytning udenlands, herunder flytning til Grønland og Færøerne

Navnevalg

Religiøse forhold

Ægteskab

Pas

Direkte daglig omsorg

Daginstitution

Fritidsaktiviteter

Flytning indenlands

Skolepsykolog

Børnesagkyndig rådgivning

Afgørelser, der relaterer sig til samvær - direkte omsorg

Fritidsaktiviteter

Anmeld

30. april 2011

A.

hun kan ikke bare sådan smutte som du siger til ham..hvorfor vil du/i ødelægge som det lyder til den gode samarbejde mellem dem med at søge om forældremyndigheden..hvad skal han bruge den til?

forældremyndighed har ikke noget med samvær at gøre..og selvom de haft fælles forældremyndighed og vil flytte lang væk så søger hun om får børnene med og det får hun fordi de har størreste tilknykning til hende det er det jeg har fået af vide fra møde i amtet så vil hun flyte lang væk så behøver hun ikke forældremyndigheden til det..

men det hjælper hende når hun vil vælge skole når børnene er syge og skal træffes en vigtig beslutning ikke andet..

Anmeld

30. april 2011

modesty

Ikke for at male fanden på væggen, men moren kan i princippet gøre hvad hun vil også selvom der er fælles forældremyndighed - også flytte til udlandet. Det kan godt være at hun teoretisk ikke må, men der er ingen konsekvenser for kvinder der vælger at gøre det alligevel.

Det er ikke fordi jeg tror at din kærestes eks vil flytte til udlandet ;-) Men det er så typisk en pressionsmetode for manipulerende mødre, det dér med at flytte. En af mine gode mandlige venner har en fire-årig dreng og fælles forældremyndighed med eksen. Hendes mor er englænder, og hun har i alle fire år truet med at flytte til England så snart der er noget der ikke lige kører efter hendes hoved. Det er efterhånden gået op for ham at det er ren og skær afpresning - hun har ikke tænkt sig at flytte. Men det er selvfølgelig en vildt ubehagelig situation at stå i som far.

Jeg vil dog sige at det ikke behøver at være en katastrofe at hun flytter indenfor landets grænser. Min ven bor i København, hans eks i Viborg, og han har sin dreng fire dage ud af 14 og det funker fint.

Kram!

Anmeld

30. april 2011

Anonym trådstarter

Tak for svar, troede faktisk reglerne var anderledes, med hensyn til at flytte. Han har bare snakket meget om hvor træt han var af han havde frasagt den fælles, men hvis det eneste det hjælper er at hun ikke kan flytte til udlandet, lyder det ikke til det er så nødvendigt. jeg bliver bare så ked af at se han bliver udnyttet mod trusler...

Anmeld

30. april 2011

N&J

Hvis hun vil flytte fra den kommune hun bor i, skal det oplyses til statsamtet og de vil så tage stilling til om bopælsforældren skal blive ved med at have bopælspligten, hvis det er i barnets interesse, så jeg tror ikke han skal bekymre sig synderligt meget om det, ellers så prøv og ring ind til statsamtet og forhør jer om jeres muligheder. 

Anmeld

30. april 2011

Chr-Hei

Altså vi har fået oplyst som bopælsforældre for min stedsøn at vi kan flytte hvorhen vi vil indenfor landets grænser bare hun bliver underrettet 6 uger før... Vi har dog fælles forældre myndighed ... Det samme kan hun...

Anmeld

30. april 2011

Mka

Reglerne var engang sådan at hvis faren gav moren hele forældremyndigheden, så skal moren selv "give" den fælles forældremyndighed til ham hvis hun vil dele. Så altså manden kan ikke søge om fælles når han har "givet" den væk. Han kan dog søge om den hele, hvis det er det han ønsker. I får hende jo nok ikke frivilligt til at give ham den halve.

Sådan var det i hvert fald for fem år siden.

Anmeld

30. april 2011

N&J

Heidi-ra skriver:

Altså vi har fået oplyst som bopælsforældre for min stedsøn at vi kan flytte hvorhen vi vil indenfor landets grænser bare hun bliver underrettet 6 uger før... Vi har dog fælles forældre myndighed ... Det samme kan hun...

Ja, men den modsatte part har så ret til at søge om bopælspligten hvis I vælger at flytte med det argument at det er i barnets bedste interesse at blive boende hos den anden forældre, og derved kan samværet samt bopælen ændres, så det er ikke kun en underretning. 

Anmeld

1. maj 2011

Chr-Hei

N&J skriver:

Ja, men den modsatte part har så ret til at søge om bopælspligten hvis I vælger at flytte med det argument at det er i barnets bedste interesse at blive boende hos den anden forældre, og derved kan samværet samt bopælen ændres, så det er ikke kun en underretning. 

Nåår jojo men hun kan jo sådan set altid søge om bopælen uanset om man flytter eller ej..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.