Smider den lige herind også

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

485 visninger
7 svar
0 synes godt om
30. april 2011

TbCp

Måske nogle af jer har gode råd til mig!

Liva blev ble-fri her i påsken og det gik bare SÅ godt... stort set ingen uheld og hun sagde til hver gang hun skulle på wc...

Men nu er hun begyndt både at tisse og lave stort i bukserne... hver gang!!!

Hvorfor nu det????

Nu ved vi jo at hun faktisk godt kan mærke når hun skal og kan holde sig til hun kommer på wc, hvorfor så det her?

Nu siger hun ikke engang til men gør det bare i bukserne og går rundt med det til vi opdager det.

Er ærlig talt rigtig frustreret over det! Hun er 3 år og 8 mdr. og jeg forstår simpelthen ikke hvad der er galt!

Jeg har prøvet at forklare hende at nu skal hun gå på wc for bleen er væk nu, og at hun bare skal sige til så skal vi nok hjælpe hende. Og hvis hun leger med nogen skal hun bare sige at hun lige skal ind på wc, så kommer hun igen bagefter...

Vi spørger hende flere gange om hun skal tisse, vi kan sommetider se det på hende, og hun siger nej... 2 minutter efter kan hun så stå og tisse i bukserne..

----------------------

Vi har besluttet her henover weekenden at sætte hende på wc hver eller hver anden time og så håbe at der kommer en positiv udvikling... det er bare ærgeligt at det skal være med skrig og skrål når hun skal derud!

Dog har hun lavet stort på wc'et her til morgen, jeg sad og læste en bog for hende imens, og det gør situationen lidt mere rolig...

Nå.. men gode råd anyone????

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. april 2011

anna-jonas

Som du sikkert selv ved, er der nogle børn, der får forventnings-stress...............og derfor går tilbage til et gammelt mønster. Der er også nogle børn, der finder ud af, at det er noget de kan "BESTEMME", altså at tisse og lave i bukserne.................og derfor gør de det.

Jeg tror at i skal sætte jer ned med Liva, og spørge hende om, hun vil have ble på igen??? Og at hvis hun bliver ved med at tisse og lave i bukserne, så SKAL hun have en ble på igen...............for det er ikke så let at få det af tøjet, og at i derfor skal vaske hele tiden. Prøv at tal til hende som en ligemand, for hun er jo stor nok til at forstå det.

Jeg kan ikke give dig en forklaring på, hvorfor Liva pludselig regrediere, på renlighedspunktet..................men hun er FTF, og nogle af disse børn, er senere end andre.

Anmeld

30. april 2011

anna-jonas

Fandt lige dette svar, til en far på fem år..................

http://www.barneguiden.dk/default.asp?thdid=200&bid=194

Og denne brevkasse er også interessant i.f.t jeres problem.

http://lolajensen.dk/?p=1230

Anmeld

30. april 2011

TbCp

anna-jonas skriver:

Som du sikkert selv ved, er der nogle børn, der får forventnings-stress...............og derfor går tilbage til et gammelt mønster. Der er også nogle børn, der finder ud af, at det er noget de kan "BESTEMME", altså at tisse og lave i bukserne.................og derfor gør de det.

Jeg tror at i skal sætte jer ned med Liva, og spørge hende om, hun vil have ble på igen??? Og at hvis hun bliver ved med at tisse og lave i bukserne, så SKAL hun have en ble på igen...............for det er ikke så let at få det af tøjet, og at i derfor skal vaske hele tiden. Prøv at tal til hende som en ligemand, for hun er jo stor nok til at forstå det.

Jeg kan ikke give dig en forklaring på, hvorfor Liva pludselig regrediere, på renlighedspunktet..................men hun er FTF, og nogle af disse børn, er senere end andre.

Vi har faktisk snakket om, om det kan være en form for "magtkamp", altså at det her er noget hun kan styre!
Men ved ikke om det kan være sådan noget...

Jeg vil læse de links du har smidt ind.

Anmeld

30. april 2011

JustAnotherName

Jeg har desværre ingen "gyldne korn" at komme med.
Men øv, at hun ligesom har fået "tilbagefald" igen. Nu gik det ellers så flot! Mon ikke det er en overgang - eller ja, som I har været inde på, noget som hun har opdaget at HUN kan styre og "bestemme" over!?!

Jeg er ikke i tvivl om, at det fyldte utrooolig meget i Bianca's bevidsthed, mens hun var på nippet til at være helt renlig. Ofte spurgte hun " Har jeg en ble på?"....Hun blev sådan lidt usikker, og havde tankerne meget omkring det. Nu spørger hun ikke mere, nu konstaterer hun bare, at hun kun skal have en ble på, når hun skal sove om natten. I stedet spørger hun nu om CELINA har en ble på. Jeg tror lidt hun vokser af, at vi kan svare ja, at Celina bruger ble, men at Bianca jo er stor og dygtig og ikke bruger ble mere 

Men som du ved så var det også en laaaang proces herhjemme, før Bianca blev renlig. Nu kører det bare. Lige dele potte og wc, og både stort og småt. Men for at komme dertil, måtte vi tage det i meeeget SMÅ skridt af gangen ....først kun få ble på når man "skulle noget" og så af igen bagefter. Så kun ble på, mens hun sad på potten! Så kun åben ble i potten. Og en dag trak vi bleen væk uden hun nåede at opdage det. Så tissede hun på et stykke papir. Til sidst ingenting

Måske I skal tilbage til at bruge potten, hvis det er wc'et der er problemet for hende? Eller måske belønne hende med en vingummi eller sådan noget, for at hun får succeser igen?

Bianca fik en lille ting (snack eller slik) i starten, når det lykkedes.
Og det var slet intet problem at fjerne belønningen igen efter en tid.

Anmeld

30. april 2011

TbCp

JustAnotherName skriver:

Jeg har desværre ingen "gyldne korn" at komme med.
Men øv, at hun ligesom har fået "tilbagefald" igen. Nu gik det ellers så flot! Mon ikke det er en overgang - eller ja, som I har været inde på, noget som hun har opdaget at HUN kan styre og "bestemme" over!?!

Jeg er ikke i tvivl om, at det fyldte utrooolig meget i Bianca's bevidsthed, mens hun var på nippet til at være helt renlig. Ofte spurgte hun " Har jeg en ble på?"....Hun blev sådan lidt usikker, og havde tankerne meget omkring det. Nu spørger hun ikke mere, nu konstaterer hun bare, at hun kun skal have en ble på, når hun skal sove om natten. I stedet spørger hun nu om CELINA har en ble på. Jeg tror lidt hun vokser af, at vi kan svare ja, at Celina bruger ble, men at Bianca jo er stor og dygtig og ikke bruger ble mere 

Men som du ved så var det også en laaaang proces herhjemme, før Bianca blev renlig. Nu kører det bare. Lige dele potte og wc, og både stort og småt. Men for at komme dertil, måtte vi tage det i meeeget SMÅ skridt af gangen ....først kun få ble på når man "skulle noget" og så af igen bagefter. Så kun ble på, mens hun sad på potten! Så kun åben ble i potten. Og en dag trak vi bleen væk uden hun nåede at opdage det. Så tissede hun på et stykke papir. Til sidst ingenting

Måske I skal tilbage til at bruge potten, hvis det er wc'et der er problemet for hende? Eller måske belønne hende med en vingummi eller sådan noget, for at hun får succeser igen?

Bianca fik en lille ting (snack eller slik) i starten, når det lykkedes.
Og det var slet intet problem at fjerne belønningen igen efter en tid.

Jeg tror ikke det er fordi hun er bange for wc'et, for gør jeg det til en "hyggestund", f.eks. læser en bog imens, så går det sådan set fint... men det er bare ikke os der skal bestemme at hun skal på toilet...

Det kan godt være at vi skal have belønningssystemet frem igen... vi ved jo at hun kan nu! Så måske det kan hjælpe...

Hun spørger ikke efter bleen og beder heller ikke om at få en på, så jeg tror virkelig vi er ude i de der "magtkampe"...

Men ja, tror vi må forsøge os med belønninger igen...

Anmeld

30. april 2011

KWL

Jeg tænker også en slags belønning men måske ikke noget slik. Jeg ville nok sætte et kryds på et stykke papir på køleskabet hvergang der ikke var sket uheld en dag og når hun så har fået f.eks. 10 krydser så må hun bestemme en ting i skal lave sammen. En bio tur. Et spil. Eller andet.

Anmeld

2. maj 2011

<3

tid! Det er helt normalt at der kommer et tilbagefald. og der må man vaske lidt mere end før og pludselig er rodalon igen ens bedste ven

Bare lad hende selv bestemme og pludselig går det over.

Du må gerne fortælle hende om dine forventninger men uden bebrejninger selvom det kan være svært når det er tredje tissebuks indenfor en time

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.