Ammenedtrapning og kur

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

817 visninger
3 svar
0 synes godt om
29. oktober 2008

Liva

Hej...

Melder mig lige under slankefanerne.

Min søn bliver snart 7 mdr. og jeg ammer derfor stadigvæk. For mit vedkommende gør det bare nada ved de mange overflødige kg fra graviditeten. Der skal altså mere til. Så jeg ville gerne høre om der er nogle der har erfaringer med at gå på kur/kostomlægning mens man er ved at nedtrappe amningen - ved man skal passe på med at spise rigtigt når man ammer, men hvordan gør man lige det.

Min vægthistorie taler om elevatorvægt. Vejede på toppen 96 gyselige kg, tabte mig 38 (på 1 år), tog et par stykker på og fik vægten stabiliseret på 60-62 kg (er 162 cm høj), blev så gravid første gang - tog 23 kg på (arghh..), tabte mig de 12 efter fødslen, blev gravid igen - tog 12 kg på og fødte min dejlige søn. Har så på forunderlig vis taget et par kg på mens jeg har ammet. Samlet resultat + 18-20 kg (vejer ca. 80), som gerne skulle af inden for overskuelig fremtid... (= inden bikinitid)

Jeg har altså tidligere prøvet, at lægge min livsstil om, men det skete på en måde, der nok ikke harmonerer med amning. Jeg er typen der har behov for rimelig faste rammer for en diæt, så er der nogen der har ideer til hvordan det kan komme til at harmonere???

Kh Liva

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2008

Honningblomst

Liva skriver:

Hej...

Melder mig lige under slankefanerne.

Min søn bliver snart 7 mdr. og jeg ammer derfor stadigvæk. For mit vedkommende gør det bare nada ved de mange overflødige kg fra graviditeten. Der skal altså mere til. Så jeg ville gerne høre om der er nogle der har erfaringer med at gå på kur/kostomlægning mens man er ved at nedtrappe amningen - ved man skal passe på med at spise rigtigt når man ammer, men hvordan gør man lige det.

Min vægthistorie taler om elevatorvægt. Vejede på toppen 96 gyselige kg, tabte mig 38 (på 1 år), tog et par stykker på og fik vægten stabiliseret på 60-62 kg (er 162 cm høj), blev så gravid første gang - tog 23 kg på (arghh..), tabte mig de 12 efter fødslen, blev gravid igen - tog 12 kg på og fødte min dejlige søn. Har så på forunderlig vis taget et par kg på mens jeg har ammet. Samlet resultat + 18-20 kg (vejer ca. 80), som gerne skulle af inden for overskuelig fremtid... (= inden bikinitid)

Jeg har altså tidligere prøvet, at lægge min livsstil om, men det skete på en måde, der nok ikke harmonerer med amning. Jeg er typen der har behov for rimelig faste rammer for en diæt, så er der nogen der har ideer til hvordan det kan komme til at harmonere???

Kh Liva

Velkommen til....
Kan fortælle dig at jeg heller aldrig har tabt mig ved bare at amme, der skulle mere til...ved de to første startede jeg først den virkelig sunde kost helt uden guf, sodavand og kager osv, da de var ½ år...vejede begge gange tæt på 90 kg og tabte mig færste gang ned til 68kg og anden gang til 59kg.
Sidste gang jeg var gravid gik jeg igang med det samme...var igen tæt på 90kg da jeg fødste og et halvt år efter var jeg godt derned af...65 kg...min søn gad så ikke ammes mere da han var 5 mdr. og så har jeg ellers ligget på en vægt mellem 62 og 66 kg...den vægt der klæder mig bedst, tror jeg...synes det er svært, er 61 kg, det passer ok til min 165cm (er blevet målt i dag og var sørme 1 cm højere end jeg regnede med...dejligt den vej...-griner-
Så du skal "bare" spise det rigtige og rigeligt af det, så skal du nok tabe dig...tror på det er måden for alle...
Knus Eva.

Anmeld

29. oktober 2008

Lise

Hej Liva,

Jeg tænker på om det er så vigtigt med hensyn til amningen om du er på kur. Du skriver at din søn er knap 7 måneder - spiser han ikke et par måltider mad hver dag ved siden af amningen? Jeg mener, han får vel ikke hovedparten af sin næring igennem din mælk længere?

Uanset så gælder det jo bare om at spise sundt, varieret, fiberrigt, groft og en masse grønt. Nemmere sagt end gjort - I know - men hvis det er sådan en kostomlægning du taler om, så vil det jo også bare gavne din søn. Hvis du tænker på at kvitte pasta, kartofler, ris og hvidt brød, så vil jeg vende tilbage til det jeg skrev før at mælken jo ikke er den primære næringskilde for din søn længere..

Held og lykke!

Kh Lise - som heller ikke tabte sig af at amme (tværtimod), og som stadig efter 15 mdr ikke har fået de gamle bukser på endnu.

Anmeld

31. oktober 2008

Liva

Hej..

Tak for svar. Ja, jeg ved godt at min søn måske ikke har så meget brug for min mælk længere, men han bliver stadig ammet 3-4 gange i døgnet, og jeg håber da på at fortsætte med at amme nogle måneder endnu. Er der nogen der ved om, det er for ens egen skyld man ikke må gå på kur under amning, eller det er fordi det bremser mælkeproduktionen?

Ja, så er jeg jo ikke den eneste der ikke bare taber sig af at amme - en i min tidligere mødregruppe måtte stoppe med at amme ved 6 mdr. da hun simpelthen tabte sig for meget!!! Nå ja, jeg har måske heller ikke været alt for sund i ammeperioden - jeg kan virkelig mærke min appetit er forøget...

Men den første lille uge på kur er nu gået meget fint - der er allerede røget lidt af og jeg er ikke faldet i endnu, så jeg må hellere være stædig og holde fast. Her i starten er jeg dog frygtelig sulten hele tiden - ikke af mangel på mad, hvis man spiser rigtigt får man nok også på kur, men simpelthen fordi jeg hele tiden tænker på, at jeg skal lade være...

Til Eva, nu kan man jo ikke altid bestemme vægten ud fra sin højde - for mig gælder det om at få den til at ligge på et niveau, hvor jeg ikke skal kæmpe for den hele tiden - tidligere var det 60-62 kg, så det er også det jeg satser på at komme ned på nu, selvom min højde måske mener den skulle ligge lidt lavere...

Kh Liva

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.