Gravid og Diabetes

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15.362 visninger
3 svar
0 synes godt om
3. januar 2008

Camilla

Hejsa.

Jeg ville lige høre om der har været nogle der har været/er gravid og har sukkersyge. Høre om hvordan de finder rundt i deres tanker, om alle de sansynligheder der er for at barnet kan være misdannet.

Håber der er nogle der (også selvom de ikke har diabetes) vil snakke om det.

Mvh. Camilla:)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2008

Nan

Da jeg var gravid havde jeg svangerskabsdiabetes - men der er ikke større chancer for at få et misdannet barn i det tilfælde. Dog tror jeg at man uanset om man har sukkersyge permanent, mund og klovsyge, fugleinfluenza eller er helt rask når at tænke på om ens foster nu også udvikler sig som det skal.

Man kan tænke sig helt ud i tovene men egentlig ikke gøre så meget ved det andet end at følge lægens, jordmoderens og obstetrisk afdelings råd og sørge for at komme til sine screeninger, hjertelydsmålinger og scanninger. At passe sin graviditet, spise vitaminer og selvfølgelig passe sin sukkersyge er jo allesammen faktorer der væsentligt nedsætter risici.

Du kan læse artiklen om vitaminer og risiko nedsættelsen her: http://www.netbaby.dk/show.asp?ID=1344

Anmeld

3. januar 2008

Camilla

Hejsa Nan.

Tusind tak skal du have. Jeg vil meget gerne prøve at se hvad det er for en side. Så det vil jeg gøre lige så snart tiden er der til det.

Mvh. Camilla:)

Anmeld

5. februar 2008

June

Hejsa Camilla :)

Ja jeg har selv diabetes, fik det da jeg var 16år, så det er nu 10år siden.. Nå men jeg har selv fået to prinsesser. Mathilde fra okt. 2005 og Caroline fra juli. 2007. Begge helt som de skal være :D
Mht bekymringer etc. Ja så har der da været lidt tanker om det hele var som det sku være osv. Men da jeg har sukkersyge, blev jeg tjekket flere gange gennem forløbet. Skal sige dig at det er blevet til 16 tjek, og 14 scanninger igennem min graviditet ca. :) Så der er billeder kan jg love dig for ;) Jeg har været velreguleret lige fra starten af min diabetes, og tjekker også tit mit blodsukker etc. så jeg selv kan kontrollere om alt går vel.. Mht misdannede børn af diabetespatienter er bare skrækhistorier.. Vi er ikke anderledes end andre, selvfølgelig skal vi passe mere på os selv, tænker på helbredet.. Og skal tjekkes lidt mere i hoved og mås på sygehuset.. Men så er den altså heller ikke længere!! Jeg vil også undertrege at jeg ikke var et split sekund i tvivl om jeg ville ha børn, og det skulle min sygdom ikke forhindre heller!! Jeg har begge gange fået kejsersnit, da diabetes-børn blir noget størrere end andre børn, så vi kan ha svært ved at føde dem. Det siges at de lever på Yankie-bar inde i os diabetes-mødre :)) -Noget med kulhyldrater osv. Nå men forestil dig en "normal-fødsel" af en "rask" person, her er barnet størst ved hovedet, så det baner vej til resten af kroppen. En baby båret af en diabetes-kvinde er tit størst ved skuldrene. Så kan du godt se hvad der kan ske når først hoved kommer og dernæst skuldrene.. En stop-klods :( Derfor er de fleste fødsler af diabetes-kvinder kejsersnit.. Min første vejede da også 4775g og 52cm (uge 36+3) samt mit andet 3945g og 53cm (uge 37+1) Så det var store basser som kom ud noget før tid...ss... Men jeg har ikke et sekund fortrudt at jeg var en hval på 90,5kg eller 70,5kg ved min først/andet barns fødsel...ss.. De var det hele værd! Samt min "normale" vægt på de 58kg har da også indfundet sig igen...ss.. Og om ca to år så er jeg klar på at vi prøver at få en nr.3. Men nu vil jeg nyde mine prinsesser og min mand, samt lade min krop hvile (for det trænger den til!!) inden vi overhovedet tænker i forøgelses-banerne.. Nøj en smøre jeg fik skrevet her... er ny herinde...ss..:$
Knus June

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.