Hjælp til udmalkning.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.128 visninger
11 svar
0 synes godt om
15. april 2011

MIWULA

Hvor meget mælk skal jeg kunne malke ud til min lille søn på 1 måned??? Er bange for jeg ikk har nok mælk mere  Han spiser hvert 10 til 30 min.  Det er da ikk normalt vel??

Så har overvejet og købe noget erstating og give ham men bare så han også stadig får bryst.

Håber nogle kan hjælpe. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2011

Maja88

min datter spiste mellem 90 og 135

Anmeld

15. april 2011

MIWULA

Maja88 skriver:

min datter spiste mellem 90 og 135

Så meget har jeg slet ikk kunne malke ud endnu.

Anmeld

15. april 2011

tinasmor

MIWULA skriver:

Hvor meget mælk skal jeg kunne malke ud til min lille søn på 1 måned??? Er bange for jeg ikk har nok mælk mere  Han spiser hvert 10 til 30 min.  Det er da ikk normalt vel??

Så har overvejet og købe noget erstating og give ham men bare så han også stadig får bryst.

Håber nogle kan hjælpe. 

Jeg synes at have husket at det er ca hver 3 time de skal spise døgnet rundt de første par måneder. Hvor længe ligger baby til ved brystet? Er han blevet vejet endnu af SP?

Anmeld

15. april 2011

Maja88

MIWULA skriver:

Så meget har jeg slet ikk kunne malke ud endnu.

bruger du pumpe.. prøv at ligge ham til og så hver gang han har suttet så pumpe i et kvarter og ellers hver 3 time.. det er MEGA MEGA hårdt i starten men det lønner sig indtil du har fået mælken

Anmeld

15. april 2011

K&S

Hej hej

Er Jamie ikke lige knap 5 uger? For så kan det jo godt være et appetitspring:

Hvis dit barn i en periode vil til brystet meget ofte – fx oftere end en gang i timen – kan det være et tegn på, at dit barn har brug for mere mælk, og gennem hyppige amninger forsøger det at øge mælkeproduktionen. Det kaldes et appetitspring og kan forekomme på alle tidspunkter af barnets liv.

Særligt tit ses appetitspring i femugersalderen og i tremåneders alderen, men det kan også forekomme på andre tidspunkter. Det bedste du kan gøre, er, at lade dit barn komme til brystet, når det beder om det, og lade det sutte så længe det vil; altså amme efter barnets behov. På den måde producerer du nemlig præcis den mængde mælk, dit barn har brug for. Det kan være lettere at få et slumrende barn til at tage brystet end ét, der er lysvågent.

Du må gerne tilbyde dit barn brystet, selvom det ikke selv beder om det. Am så ofte som muligt, indtil du føler din mælkeproduktion passer til den lilles behov. Også om natten. Sover dit barn hele natten, kan det være en god idé at vække det blidt og tilbyde det brystet, i hvert fald et par gange. Nogle børn kan ammes i søvne, de skal bare lægges i nærheden af brystet, så går de automatisk i gang. Resultaterne af de intense amninger vil vise sig hurtigt. Hos nogle allerede efter et par dage, mens andre mærker en forskel efter en uges tid. Jo oftere du ammer, og jo bedre du får slappet af og passer på dig selv, desto hurtigere vil din mælkemængde øges.

Det er ikke tilrådeligt at amme efter den gamle firetimersregel eller andet fast skema, som man tidligere anbefalede af den simple grund, at barnets appetit ikke kan sættes på skema. Appetitten varierer hele tiden, og det kan du imødekomme ved at lade barnet have fri adgang til dit bryst. Læg glad dit barn til brystet, også selvom det bare er en time eller halvanden siden, at du sidst ammede!

Jeg har ikke selv prøvet det, da Anton er flaskebarn, men måske?

Katja

Anmeld

15. april 2011

Cris

Jeg kunne aldrig mælke mere end 80ml (samlet fra begge bryster!) jeg ved ikke hvorfor, jeg og pumpen har aldrig været gode venner, selv om vi prøvede... Men det betyder ikke, at du ikke har mælk nok. Babier er bare meget mere effektive end pumpen. Her har mine børn ammet rigtigt meget. Da de var så små har de ammet også næsten hver time nogle dag. Men nogle andre gang har de ammet længe i stedet for. Det var ikke unormal at jeg skulle sidde i en halv time, bøvse dem og sådan noget og så en halv times tur igen... Du skal lad ham amme og amme og amme... med mindre han skriver i flere timer, for han er sulten, så klarer han sig fint. Han er måske i gang med at vokse og han vil sætte din produktion i gang. Der sker tit mellem 4 og 6 uger (eller begge dele) og igen mellem 3 og 4 måneder (det er der hvor mange dropper amning for de også tror, at de ikke har mælk nok) Lad ham styre, der er ingen travlt i en barsels verden og nyd ham 

Anmeld

15. april 2011

Cris

tinasmor skriver:

Jeg synes at have husket at det er ca hver 3 time de skal spise døgnet rundt de første par måneder. Hvor længe ligger baby til ved brystet? Er han blevet vejet endnu af SP?

Det der med 3 timers mellem amning er nu tilbage i historien. Nu kører det hver 3. time kun hvis barnet er lidt sløv, dvs at han sover for meget og ikke vil spise. Så bliver han lægge til brystet hver 3. time. Jeg har også hørt, at nogle for tidligt fødte også skal ammes hver 3. time, for de skal hente vægten og det er typisk, at de også sover for meget. Raske babier ammer efter behov. Nogle meget nogle lidt mindre, men i den tempo de har behov for (døgnet rundt)

Anmeld

15. april 2011

tinasmor

Cris skriver:

Det der med 3 timers mellem amning er nu tilbage i historien. Nu kører det hver 3. time kun hvis barnet er lidt sløv, dvs at han sover for meget og ikke vil spise. Så bliver han lægge til brystet hver 3. time. Jeg har også hørt, at nogle for tidligt fødte også skal ammes hver 3. time, for de skal hente vægten og det er typisk, at de også sover for meget. Raske babier ammer efter behov. Nogle meget nogle lidt mindre, men i den tempo de har behov for (døgnet rundt)

Da det er nok rigtigt nok, at det ikke behøver at være lige hver 3 time. Men synes bare at huske at retningslinierne siger ca mellem 6-9 gange pr døgn. Mere som en rettesnor, da nogle babyer bruger deres mor som "sut" dvs helst vil ammes hver time eller hver anden time. Ikke fordi de er sultne men fordi de bare vil have tryghed og trøst. Jeg fik af vide, at baby kunne få ondt i maven fordi hun blev lagt til hos mig for tit (og derfor fik for meget). Det blev bedre da hun begyndte at bruge sut.

Anmeld

15. april 2011

Cris

tinasmor skriver:

Da det er nok rigtigt nok, at det ikke behøver at være lige hver 3 time. Men synes bare at huske at retningslinierne siger ca mellem 6-9 gange pr døgn. Mere som en rettesnor, da nogle babyer bruger deres mor som "sut" dvs helst vil ammes hver time eller hver anden time. Ikke fordi de er sultne men fordi de bare vil have tryghed og trøst. Jeg fik af vide, at baby kunne få ondt i maven fordi hun blev lagt til hos mig for tit (og derfor fik for meget). Det blev bedre da hun begyndte at bruge sut.

Mine har spyttet sutten ud hele tiden, jeg kunne aldrig finde den rigtige sut... sådan er det bare... Så de har ammet meget. Og jeg har fået to gylpebørn, så det var aldrig et problem med ondt i maven, alt gik op igen hver gang   På den anden side, min veninde havde fortælt mig, at hun har lagt hendes børn til hver time, når de var vågn, for så kunne de tanke op til natten. Og det er rigtigt. Vores nr2 har ammet rigtigt meget, altså rigtigt meget   og han sov helt klart bedre en store bror. Aldrig rigtigt igennem det første år, men de første måneder har han haft nogle 5 eller 6 timer, hvor han bare fald i omkuld efter flere timers amning om aften 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.