Eksperthjælp: madelsker

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

756 visninger
2 svar
0 synes godt om
14. april 2011

Lena Bæk-Madsen

"madelsker"

Hej Lena.

Jeg har en lille krudtugle på 15 mdr, som er en vaske ægte mad-elsker.

Min mand og jeg er begyndt at tænke om børn i den alder kan spise for meget??

Han spiser en stor skål havregrød til morgen, lige så meget som jeg ville spise.

Til formiddag får de lidt frugt i vuggestuen.

Til frokost spiser han for det meste 4 havle stykker rugbrød, og noget agurk og frugt. 

Efter lur spiser han mere frugt og grønt, og evt knækbrød.

Til aften spiser han igen rigtig rigtig godt, lige så meget som mig for det meste. Altså 2-3 kartofler, kød og grønsager. Hvis el når han har tømt sin terllerken, får han agurt el frugt.

Som du kan læse er det alt sammen sundt mad, intet slik el kiks og kager.

Han drikker kun vand og mælk.

Og han er altid maget energisk lige efter måltider, jeg tænker han ligner ikke en der har spist for meget og ikke kan røre sig.

Han er godt 75 cm lang og vejer ca 15 kg. Han er godt i stand, men ikke som jeg kalder fed. Men slank er han i hvert fald ikke.

Man høre jo altid at danske børn er så overvægtige, og det vi i store træk vil vide, er hvornår man skal tænke i de baner..

På forhånd tak for hjælpen.

Tanja.

Lenas svar

Kære Oskars mor

Hvor er det dejligt med børn der har en god appetit ;-) den må ikke ødelægges, men måske guides lidt i den rigtige retning.

Børn spiser ofte det de har brug for, og babyer må godt være godt i stand, så længe de ikke bliver sløve og ikke hæmmer deres motorik.

Du skriver at han spiser sundt. Jeg vil dog gerne kommenterer at du måske kunne holde lidt igen med stivelsen, som han faktisk får rigtig meget af. Det kan blive et problem med overvægt og insulinfølsomheden.

Han spiser; havregrød, frugt, brød og kartofler det meste af dagen.

Hvis han er glad for grød, så prøv at blande havregrøden med byg/boghvede og giv ham lidt koldpresset olie i evt. tidsel eller rapsolie. Du kan også give ham lidt bær i grøden.

Som mellemmåltider ville det være godt med grøntsager frem for frugt bær og ingen brød.

Frokost skal der lidt protein på banen som fisk, lidt æg, kylling eller lyst kød, grøntsager og 1 stykke brød

Aften er fin men prøv andre rodfrugter end kartofler så det bliver lidt mere varieret og så ikke frugt efter maden, men grønt

Husk at de sunde fedtstoffer (fede fisk, gode koldpresset olier, avokado, mandler osv.) og proteiner også mætter.

De bedste hilsner Lena

total-sundhed

Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.

Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2011

Tanja N

Hej igen, og tak for dit hurtige svar.

Åhh, du gør mig helt nervøs, her har jeg gået og troet at han spiste så sundt..

Du skriver han skal spise lidt frugt til havregrøden. Er sveskemos ok, det får han næsten hverdag. Hvis jeg skal gi han andet en havregrød, er det så boghvede? hvad med majsgrød? Andre forslag.

Til frokost ELSKER han sit rugbrød, og spiser leverpostej, figne pålæg, sildepostej, spegepølse, pate osv. Og han spiser jo gerne 4 halve. Er det for meget brød, og andre forslag til pålæg.

Som frugt og grønt i madpakken er der agurk, melon, rosin, æble, abrikos, knækbrød, og majs fra dåse med. Andre forslag.

Til aften får vi enten kartofler, ris el fuldkornspasta, og noget kød og så nogle grønsager som brokolig, gulerødder, pastinak og ærter.

Han har endnu kun sine fortænder, og dem lige ved siden af er på vej, så syntes det er svært at finde ud af hvad han kan spise. Han får nogle gange en rå gulerod og "kradser" lidt at det af med tænderne. Peberfrugt gider han ikke spise, ogheller ikke ret gerne advokado.

Tager meet gerne imod forslag, da du gjorde mig nervøs ved sætningen on insulin-et-eller-andet og overvægt.

Vil ham jo det bedste..

Tanja

Anmeld

22. april 2011

total-sundhed

Kære Tanja 

Det var bestemt ikke for at gøre dig nervøs ;-), men mere for at ædre lidt i kostvanerne så frugter mere blev skiftet ud med grøntsager osv.

Du er velkommen til at ringe til mig enten for at få en konsultation hvis du trænger til kostplan eller bare lidt gode råd.

De bedste hilsner 

Lena Bæk-Madsen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.