Eksperthjælp: Kalorier

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

597 visninger
1 svar
0 synes godt om
14. april 2011

Lena Bæk-Madsen

"Kalorier"

Hej Lena

Jeg håber du kan hjælpe mig lidt. Jeg har brug for at vide, hvor mange kalorier jeg bør spise om dagen for at tabe mig de sidste 4 kg. Jeg vejer 54 kg og vil gerne ned på 50 kg. Jeg er 156 cm høj og 33 år gammel.

Hvordan bør en 7 årigs piges madplan se ud? Hun er kun 110 cm høj og vejer 20 kg

Håber du kan hjælpe med lidt retningslinier.

Lenas svar

Kære Mie

Nu går jeg ikke ind for at man skal tælle kalorier. Det kan faktisk give den modsatte effekt hvis du begynder at spise for få kalorier, da dit stofskifte da bliver sløvere og din krop vil have en større tendens til at holde på fedtet.

Det der er det vigtige er hvordan du spiser og hvad du spiser.

Hvis dit fedt sidder på maven skal du undgå stivelse i form af alt brød, grød, pasta, ris, kartofler, frugt, slik, alkohold osv.

Spis hver 3 time og spis masser af grøntsager, godt med proteiner og lidt gode fedtsoffer i form af nødder, avokado, koldpresset olier osv.

Sørg for at lave noget funktionelt styrketræning 3 gange om ugen og evt. ro eller gå 2 gange om ugen.

Din datter bør spise sundt og varieret også med masser af grønt, lidt stivelse hvis ikke hun har mave, gode kilder til protein som kød, æg, fisk, bønner, linser mm samt nogle ode fedtstoffer så hun får alt det hun har brug for at vokse. Sørg for at det er grøntsager med forskellige farver og gå efter årstidens udvalg da det indeholder flest næringsstoffer. 

Undgå det raffinerede mad og spis så naturligt som muligt også hver 3 time

Håber det er nogle retningslinier du kan bruge

VH 

Lena Bæk-Madsen

total-sundhed

Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.

Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2011

Frøken J.

Hej Lena,

Jeg vil lige kommentere, fordi jeg synes du giver et meget ærgerligt billede af kalorietælling som en ting, der sætter én i en nedadgående spiral. Man kan jo ikke anfægte, at man skal nedsætte sit kaloriebehov for at tabe sig, for det er ufattelig svært at fortsætte på 2000 kcal om dagen og tabe resten med motion. En kombi af motion OG kost er altafgørende. Altså må man afgjort skulle spise færre kalorier end man forbrænder. En måde at holde styr på dét på er at tælle kalorier, og det er hverken farligt eller sygeligt, med mindre man i forvejen har et kontrolproblem hvad angår mad, fx som tidligere anoretiker eller bulimiker.

Jeg har med fordel talt kalorier med madlog.dk - At man tæller kalorier betyder jo ikke, at man sætter det for lavt ned. Formålet med madlog er netop, at man indtaster ens basisinfo samt ens aktivitetsniveau, og så udregner siden det antal kalorier, som man skal spise om dagen for at tabe sig et givent antal gram/kg om ugen/måneden. Den kommer op og advarer kraftigt, hvis man forsøger at sætte behovet for langt ned.

Ydermere har den en stor oversigt over næringsstoffer i mad, således at man kan holde øje med, at man får nok af alle de vigtige næringsstoffer i løbet af dagen. Siden kommer med anbefalinger angående kulhydrat/protein/fedtfordelingen, som man kan følge dag for dag.

Altså i det hele taget et rigtig godt redskab, som udover at være en kalorietæller giver én et indblik i, hvad de forskellige madvarer indeholder, og hvad der skal spises for at opnå alle de vigtige ting i kosten.

Hilsen Janne, som tabte 25 kilo på siden og lærte at spise normalt, og i dag klarer at opretholde en optimal graviditets-vægtøgning, fordi siden har givet mig en større madforståelse.

Kalorietælleri er ikke fanden

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.