"Kalorier"
Hej Lena
Jeg håber du kan hjælpe mig lidt. Jeg har brug for at vide, hvor mange kalorier jeg bør spise om dagen for at tabe mig de sidste 4 kg. Jeg vejer 54 kg og vil gerne ned på 50 kg. Jeg er 156 cm høj og 33 år gammel.
Hvordan bør en 7 årigs piges madplan se ud? Hun er kun 110 cm høj og vejer 20 kg
Håber du kan hjælpe med lidt retningslinier.
Lenas svar
Kære Mie
Nu går jeg ikke ind for at man skal tælle kalorier. Det kan faktisk give den modsatte effekt hvis du begynder at spise for få kalorier, da dit stofskifte da bliver sløvere og din krop vil have en større tendens til at holde på fedtet.
Det der er det vigtige er hvordan du spiser og hvad du spiser.
Hvis dit fedt sidder på maven skal du undgå stivelse i form af alt brød, grød, pasta, ris, kartofler, frugt, slik, alkohold osv.
Spis hver 3 time og spis masser af grøntsager, godt med proteiner og lidt gode fedtsoffer i form af nødder, avokado, koldpresset olier osv.
Sørg for at lave noget funktionelt styrketræning 3 gange om ugen og evt. ro eller gå 2 gange om ugen.
Din datter bør spise sundt og varieret også med masser af grønt, lidt stivelse hvis ikke hun har mave, gode kilder til protein som kød, æg, fisk, bønner, linser mm samt nogle ode fedtstoffer så hun får alt det hun har brug for at vokse. Sørg for at det er grøntsager med forskellige farver og gå efter årstidens udvalg da det indeholder flest næringsstoffer.
Undgå det raffinerede mad og spis så naturligt som muligt også hver 3 time
Håber det er nogle retningslinier du kan bruge
VH
Lena Bæk-Madsen
total-sundhed
Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.
Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk