Eksperthjælp: mave, baller og lår

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.896 visninger
0 svar
0 synes godt om
14. april 2011

Ulla Pii Knudsen

"mave, baller og lår"

Hej ulla. jeg har født for 10 måneder siden og træner pilates hjemme fra cd jeg har lånt fra biblioteket. jeg kan godt lide at lave øvelserne, men der bliver ikke beskrevet hvilken øvelse der er gavnlig for hvad. og da det er første gang jeg prøver pilates ved jeg ikke helt hvad det gør. for mit ønske med træning er ikke at tabe mig for ren kg mæssig er jeg kommet tilbage til mit gamle vægt og jeg mener jeg er slank. men det jeg ønsker er at stramme op. specielt maven der ikke er helt flad endnu og jeg har løst maveskind. vil også stramme baller og lår op. hvad ville du råde mig til?

Ullas svar

Kære 'mor'

Tak for dit spørgsmål.

Pilates er en rigtig god måde at stramme op generelt i kroppen. Og du kan godt regne med at stort set alle øvelser tager fat i mavemusklerne. Det er dog nødvendigt at du har styr på grundprincipperne i pilates, og det ved jeg jo ikke om du har, så jeg ridser dem lige op her.

Længde ud gennem toppen af hovedet.
Skulderblade ned i baglommen
Bækkenbund let knebet sammen
Maven trukket ind, lynlåsen lukket

Kender du til disse begreber, ellers skriver du til mig igen, så kan jeg uddybe dem.

Begreberne er til for at optimere effekten af øvelserne og samtidig beskytte kroppen. Og de bruges i alle øvelserne på forskellig måde.

Idéer til pilates øvelser for baller og lår:
1. sideliggende benløft, i forskellige variationer
2. stående på alle fire, løft og forlæng modsat arm modsat ben, begge sider
3. rygliggende, knæ mod bryst, hælene sammen, tæer ud til siderne, pres hælene sammen mens du presser op imod loftet, pres også hælene sammen på vej ned (pust ud op, træk vejret ind ned)

Derudover er det en god idé at supplere pilatesøvelserne med øvelser, der indvoldverer hele kroppen, for at styrke koordinationen i kroppen og samtidig øge forbrændingen. Det kunne for eksempel være at komme ned i en dyb benbøjning, trykke dig op til stående og derfra komme op på et ben med det andet ben strakt bagud og armene op og lidt frem (gør det evt. med dit barn i mellem hænderne, det er sjovt).

Jeg giver dig også lige et hverdagstip med til hvordan du kan gå og styrke din mave og samtidig hjælpe den med at blive flad.

Træk vejret dybt ned i kroppen, så meget som du kan. Knib sammen i bækkenbunden mens du puster ud igennem modstand, fortsæt med at puste ud og mærk at din mave trækker sig mere og mere sammen. Her styrker du den dybe mavemuskel, som går hele vejen rundt om dit liv, m.transversus. Der den der tømmer kroppen, så og sige (den du har presset dit barn ud med),  det er den der holder indvolde på plads og støtter ryggen.

Jeg vil anbefale dig at få rådgivning til din træning, så du er sikker på at du udfører øvelserne korrekt og at du gør det din krop har brug for, så du ikke risikerer at nedbryde kroppen frem at styrke den.

Jeg håber du kan bruge svaret til noget.

Kærlig hilsen Ulla

Ulla tilbyder workshops, mødregruppe-besøg og foredrag i hvordan du vender underskud til overskud, gennem at bruge din krop på en fornuftig måde. De mest populære produkter hedder 'Mere energi i moderskabet', 'Effektiv træning mellem bleskiftene' og 'Barnevogns-pilates'.

Se Ullas hjemmeside: MovinMom.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.