Hvornår skal børn skrives op til skolen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.852 visninger
9 svar
0 synes godt om
5. april 2011

B&J

Ud fra den anden hvor der er en der spør hvornår hendes børn skal skrives op, så tænkte jeg på hvornår skrev i jeres børn op til skole???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. april 2011

wamse

B&J skriver:

Ud fra den anden hvor der er en der spør hvornår hendes børn skal skrives op, så tænkte jeg på hvornår skrev i jeres børn op til skole???

Her kommer det an på hvilken skole de skal gå på. Hvis det er folkeskolen, så er der annoncer i ugeavisen, og man får tilsendt et brev, når det er tiden for ens eget barn. Hvis det er friskole, er det individuelt, alt efter hvor eftertragtet skolen er.

Anmeld

5. april 2011

B&J

wamse skriver:

Her kommer det an på hvilken skole de skal gå på. Hvis det er folkeskolen, så er der annoncer i ugeavisen, og man får tilsendt et brev, når det er tiden for ens eget barn. Hvis det er friskole, er det individuelt, alt efter hvor eftertragtet skolen er.

Okay jamen daniel skal jo nok gå på en folkeskole så får han bare et brev også hvis der er flere i samme kommune så får han flere valg eller ringer man når han bliver de 6år og skal gå i skole  det er noget jeg længe har tænkt på selv óm han kun er 1

Anmeld

5. april 2011

Mi

Jeg fandt lige dette her

Vejledning til forældre om udsat skolestart – 2011/12

- Hvordan forholder jeg mig, hvis jeg ønsker udsat skolestart for mit barn?

Ifølge Folkeskolelovens § 34 er et barn undervisningspligtigt d. 1. august i det kalenderår, hvor

barnet fylder 6 år. Hvis dit barn fylder 6 år i 2011, er barnet således pligtigt til at begynde i

børnehaveklassen i august 2011 (børnehaveklassen er nu blevet obligatorisk). Kommunen kan

dog - efter anmodning eller samtykke fra forældrene - godkende, at skolestarten udsættes,

når det er begrundet i barnets udvikling.

Ansøgningsproces:

1. Hvis du skønner, at dit barn vil profitere af udsat skolegang, skal du inden indskrivning

til børnehaveklassen kontakte barnets daginstitution.

2. Daginstitutionen foretager en skriftlig vurdering af dit barns skolemodenhed.

3. Ved indskrivning af dit barn i skolen i uge 47 (november), skal du aflevere/fremsende

ansøgning om udsat skolestart inkl. daginstitutionens vurdering til den ønskede skole.

4. Skolen vurderer i samarbejde med daginstitutionen dit barns skolemodenhed.

5. Ved enighed mellem daginstitution og skole imødekommes ønsket om udsat skolestart.

6. Ved enighed mellem daginstitution og skole om ikke at anbefale udsat skolestart

imødekommes anmodningen ikke.

7. Du kan som forælder inden for tre uger anke den afgørelse, som er truffet af skole og

daginstitution, til Børne- og Kulturforvaltningen.

8. Hvis skole og daginstitution er uenige foretager PPR (Pædagogisk Psykologisk

Rådgivning) en endelig vurdering af dit barns skolemodenhed.

9. Du kan som forælder inden for tre uger anke den afgørelse, som er truffet af PPR,

til kommunalbestyrelsen, der behandler sagen og træffer afgørelse.

Der er fortsat mulighed for at søge om tidlig skolestart ved det fyldte 5 år

Anmeld

5. april 2011

wamse

B&J skriver:

Okay jamen daniel skal jo nok gå på en folkeskole så får han bare et brev også hvis der er flere i samme kommune så får han flere valg eller ringer man når han bliver de 6år og skal gå i skole  det er noget jeg længe har tænkt på selv óm han kun er 1

Her sender de automatisk ud fra den skoledistrikt man bor i. Fik brevet om at Lærke kunne starte i år, men jeg valgte at hun først starter næste år, hvor hun bliver 6 år.

Anmeld

5. april 2011

B&J

MarianneSonne skriver:

Jeg fandt lige dette her

Vejledning til forældre om udsat skolestart – 2011/12

- Hvordan forholder jeg mig, hvis jeg ønsker udsat skolestart for mit barn?

Ifølge Folkeskolelovens § 34 er et barn undervisningspligtigt d. 1. august i det kalenderår, hvor

barnet fylder 6 år. Hvis dit barn fylder 6 år i 2011, er barnet således pligtigt til at begynde i

børnehaveklassen i august 2011 (børnehaveklassen er nu blevet obligatorisk). Kommunen kan

dog - efter anmodning eller samtykke fra forældrene - godkende, at skolestarten udsættes,

når det er begrundet i barnets udvikling.

Ansøgningsproces:

1. Hvis du skønner, at dit barn vil profitere af udsat skolegang, skal du inden indskrivning

til børnehaveklassen kontakte barnets daginstitution.

2. Daginstitutionen foretager en skriftlig vurdering af dit barns skolemodenhed.

3. Ved indskrivning af dit barn i skolen i uge 47 (november), skal du aflevere/fremsende

ansøgning om udsat skolestart inkl. daginstitutionens vurdering til den ønskede skole.

4. Skolen vurderer i samarbejde med daginstitutionen dit barns skolemodenhed.

5. Ved enighed mellem daginstitution og skole imødekommes ønsket om udsat skolestart.

6. Ved enighed mellem daginstitution og skole om ikke at anbefale udsat skolestart

imødekommes anmodningen ikke.

7. Du kan som forælder inden for tre uger anke den afgørelse, som er truffet af skole og

daginstitution, til Børne- og Kulturforvaltningen.

8. Hvis skole og daginstitution er uenige foretager PPR (Pædagogisk Psykologisk

Rådgivning) en endelig vurdering af dit barns skolemodenhed.

9. Du kan som forælder inden for tre uger anke den afgørelse, som er truffet af PPR,

til kommunalbestyrelsen, der behandler sagen og træffer afgørelse.

Der er fortsat mulighed for at søge om tidlig skolestart ved det fyldte 5 år

Mange tak nu fik jeg da en masse viden

Anmeld

5. april 2011

B&J

wamse skriver:

Her sender de automatisk ud fra den skoledistrikt man bor i. Fik brevet om at Lærke kunne starte i år, men jeg valgte at hun først starter næste år, hvor hun bliver 6 år.

Så klare jeg det nok

Anmeld

5. april 2011

B&J

- skriver:

I midten af okt og fik svar i dec at hun var optaget....

Men det var så også alm kommunal skole, men hun skal ikke på den i vores distrikt.

Vi kontaktede bare skolen og fik et indmeldelses papir og så var det, det.

Dejligt nu er jeg mere nede på jorden

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.