"baby 7 måneder, hvor meget MME.i døgnet og fordeling?"
babyHej Lisbeth.
Jeg er mor til den dejligste pige, der er 7 mdr. Mit spørgsmål er, hvor meget mad skal hun have i løbet af dagen. Synes jeg er ved at køre surt i den her overgangsperiode, og kan ikke finde ud af, om hun får MME nok.
Her er, hvordan en typisk dag ser ud (dog kan selve retten variere fra dag til dag)
Hun vågner typisk mellem kl. 4-6, hvor hun får 210 ml. MME. Derefter sover hun videre til kl. 7. (Hvis hun først vågner kl. 7, får hun ikke flasken, men vi spiser morgenmad)
Kl. 8.00-8.30: En portion grød af 1½ dl. vand
kl. 11.00-11.30: 3/4 del bondebrød med f.eks. leverpostej + en lille portion æble/abrikosmos, for at holde gang i maven.
14.00-14.30: Her er jeg meget i tvivl om, hvor meget hun skal have. Hun får normalt en portion grød af en art af 1½ dl. vand.
17.00-17.30: Kartoffel, med grønt + kød, lasagne eller lign.
19.00-19.30: 210 ml. MME som godnatflaske.
Hun får selvfølgelig vand til alle måltider, og bliver tilbudt det i løbet af dagen.
Er det nok for hende? og hvornår skal man trappe ud af flaskerne, og hvilken en skal væk først? Hvis hun vågner kl. 5 f.eks. er det så nok bare at give hende vand, indtil morgenmaden kl. 7, eller er det for tidligt?
Håber ikke det blev for rodet.
På forhånd tak for hjælpen.
Lisbeths svar
Hej ! Deter svært denne her overgang hvor de har fået ren ernæring af MME og lige pludselig skal de også have andet mad, for hvor meget skal der gives.
Som udgangspunkt skal hun stadig have ca 750 ml MME i døgnet, det er for at få sit energi behov dækket. Det første år vokser børn så meget, både krop og hjerne har brugfor så meget energi,(antal kalorier) så det kan være svært at følge med.
Du giver hende 2 flasker i døgnet og det kan du trygt fortsætte med indtil et års alderen.og hvis hun gerne vil en til sovetid derefter
Jeg vil anbefale dig at lave hendes grød på MME,specielt når du giver hende vand at drikke. Også grøntsagsmosen skal du lave på MME, eller erstatte vandet i koppen med MME.
Du må fortsætte som du gør så fint og lige holde øje med hvor megetMe hun får hvis og når du erstatter vandet med MME.
Håber dette kan hjælpe dig ellers skriv igen. Fortsat held og lykke med hende og god week end.
Varme hilsne r
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk