Christine arbejder op til 70 timer om ugen: "Mange spørger, hvorfor jeg overhovedet har valgt at få børn"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

990 visninger
13 svar
45 synes godt om
6. januar

Baby.dk

Fra Voresbørn.dk

Christine arbejder op til 70 timer om ugen:

Mor morgenhygger og bringer, og far henter og putter parrets to små børn. I familien Nordam dyrker forældrene karrieren på fuld skrue ved siden af familielivet og arbejder begge op til 70 timer om ugen. Men selvom familien har skræddersyet deres liv, så alle ender mødes, ryger de ofte på anklagebænken for deres måde at prioritere på.

Dette er blot en smagsprøve på artiklen. Læs hele artiklen på ALT.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar

Tystys14

Profilbillede for Tystys14

Åh gud fri mig fra de frelste. Det godt nok den mest tåbelige artikel jeg længe har læst. Ja de må da hjertens gerne gøre som de ønsker, men jeg tror nu stadigvæk på at amning er sundere og bedre end falske. (selvfølgelig kan det være nødvendigt for nogle). I øvrigt er alle familier forskellige, hvis noget skulle laves om burde det da være retten til selv at vælge hvordan året med barsel skal fordeles. (om man vil lave det 50/50 eller 75/25 må være op til de enkelte familier.) Hvis mor ønsker arbejde og far vil på barsel så var det det man gjorde. Men er man "gammeldags" og gerne som mor vil være den der er på barsel (bl.a. For at kunne amme fuldt ud) ja så det vel også helt okay.

Jeg giver intet for den artikel. Kunne i dog ikke poste noget meget sigende. 

Anmeld Citér

8. januar

Millennialmoms

Profilbillede for Millennialmoms

Har lidt svært ved at finde rundt i det. Kan forstå at den interviewede sidste år "kun" arbejdede 50 timer, var ved at sige sit job op, og havde stress? 

Anmeld Citér

9. januar

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg har respekt for, at folk er forskellige og træffer individuelle valg, men dette har jeg virkelig svært ved at forstå. At prioritere muligheden for ferie og indkøb af studielejligheder til børnene over nærvær og TID med dem, mens de er små - uh, jeg har flere eksempler på lignende prioriteringer i min egen familie, og de nu voksne børn er ikke just taknemmelige over en barndom, hvor far og mor altid havde alt for travlt i hverdagen.
Hvor skal der bare lidt til at vælte læsset i sådan en familie. Et barn, der kræver særlig opmærksomhed, en voksen, der ikke kan holde til presset i hverdagen og/eller savner tid og nærvær med sin partner. Og så ønsket om et tredje barn? 

Anmeld Citér

9. januar

Mortilpiger

Profilbillede for Mortilpiger

Jeg har respekt for, at folk er forskellige og træffer individuelle valg, men dette har jeg virkelig svært ved at forstå. At prioritere muligheden for ferie og indkøb af studielejligheder til børnene over nærvær og TID med dem, mens de er små - uh, jeg har flere eksempler på lignende prioriteringer i min egen familie, og de nu voksne børn er ikke just taknemmelige over en barndom, hvor far og mor altid havde alt for travlt i hverdagen.
Hvor skal der bare lidt til at vælte læsset i sådan en familie. Et barn, der kræver særlig opmærksomhed, en voksen, der ikke kan holde til presset i hverdagen og/eller savner tid og nærvær med sin partner. Og så ønsket om et tredje barn? 

Samme her i vores vennekreds. Ungerne er de første der bliver afleveret og sidste er bliver hentet, en au pair og bedsteforældre er nødvendige for at få hverdagen til at hænge sammen og et 3. barn er på tale... Jeg forstår ikke den prioritering. Sådan er vi så forskellige 

Anmeld Citér

9. januar

LSS

Profilbillede for LSS

Jeg forstår SLET IKKE den prioritering  Det ligger så langt fra den måde jeg er på. Jeg har ikke fået børn for at de skal være i andres varetægt stort set hele tiden. I min optik skulle de ikke have fået børn, da det virker til at karriere kommer før børnene. SYND. 
Men jeg er så også den slags mor der giver mine børn korte dage, lange ferier osv. 

Anmeld Citér

9. januar

kamikaze

Profilbillede for kamikaze
LSS skriver:

Jeg forstår SLET IKKE den prioritering  Det ligger så langt fra den måde jeg er på. Jeg har ikke fået børn for at de skal være i andres varetægt stort set hele tiden. I min optik skulle de ikke have fået børn, da det virker til at karriere kommer før børnene. SYND. 
Men jeg er så også den slags mor der giver mine børn korte dage, lange ferier osv. 

Men hun siger da netop at de selv vil passe børnene. Au pairen skal kun lave husarbejde. Deres liv skal bestå af børn ig arbejde og intet andet. Er det værre at bruge sin "fritid" på arbejde end at insistere på børnefri for at træne, ses med veninderne, herregårdsweekend eller andre mainstream ting folk gør uden børn?

Man kan så diskutere det etiske i at kamuflere underbetalte tjenestepiger fra fattige lande som kulturel udveksling, men det er en anden diskussion.

Anmeld Citér

9. januar

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
kamikaze skriver:

Men hun siger da netop at de selv vil passe børnene. Au pairen skal kun lave husarbejde. Deres liv skal bestå af børn ig arbejde og intet andet. Er det værre at bruge sin "fritid" på arbejde end at insistere på børnefri for at træne, ses med veninderne, herregårdsweekend eller andre mainstream ting folk gør uden børn?

Man kan så diskutere det etiske i at kamuflere underbetalte tjenestepiger fra fattige lande som kulturel udveksling, men det er en anden diskussion.

Jeg kender ikke nogen - det er muligt, at de findes - som bruger så mange timer væk fra hjemmet på arbejde og fritidsinteresser etc. Og hvis jeg gjorde, ville jeg tage lige så meget afstand og undre mig tilsvarende. Et dagligt program, hvor far og mor kun mødes på vej i seng, og hvor forældrene kun ser deres børn hhv. morgen og aften - og så i weekenderne - er det mainstream? 
At “passe” sine egne børn er et meget rammende udtryk - det ville jeg normalt bruge om forældre, der valgte institution fra for at være hjemmegående, men at være nogens forældre og leve sammen som familie bør da ikke opfattes som “pasning”. 

Anmeld Citér

10. januar

Lje

Profilbillede for Lje

Jeg er helt enig. Det, der - for mig - lyder som det største problem, er da konceptet med en au pair som tjenenede husalf. 

Jeg kender næsten kun børnefamilie (os selv inklusiv), som møder forskudt af hinanden for dels at nå de ugentlige mindst 40 timers arbejde og dels for at sikre kortere dage i daginstitutionerne. Det betyder jo unægteligt, at vi i løbet af en hverdag har mindst tid sammen (hele familien) men vores barn har mest tid med sine to primære personer. Og så en ugentlig hentedag til mormor. Af lyst. Ikke af nød. 

Og at man betaler sig fra indkøb, madlavning (måltidskasser med mere eller mindre klargjort mad) og rengøring kan næppe heller ikke være diskvalificerende. 

Så prioriterer de det samlede familieliv i weekenden og efter bedste evne i hverdagen. Der står intet om, at de ikke holder ferier sammen med deres børn. 

Så jeg er nysgerrig for dem af jer, som tager afstand fra deres familieform: hvad er egentlig problemet? 

Vh. 

Anmeld Citér

10. januar

TLO

Profilbillede for TLO

Primært affødt af Lje spørgsmål om, hvori jeg(vi) ser problematikken i forskudt arbejdstid i henholdsvis morgentjans/aftentjans, så børnene kan få en kortere dag, og forældrene stadig kan nå deres +40 timer om ugen.

Jeg har læst artiklen igen. Min første reaktion var nemlig nej tak til det liv, jeg kan slet ikke forstå den proritering, og jeg synes, hendes udmeldinger om amning/flaske opsparing til lejlighed til børnene er dårlige argumenter for, at hun vælger at prioritere sig selv, og det hun vil over hendes børns bedste. For mig betyder det at få børn, at man sætter sig selv og sine egne behov til side i hvert fald i langt højere grad, end hun/de gør.

Jeg synes forskudt arbejdstid mellem forældrene er en fin ting, hvis det giver plads til kortere dage for børnene, et bedre familieliv og fungere for de enkelte medlemmer og familien som helhed. At vælge at bruge penge på eks betalt rengøring og måltidskasser er også gode løsninger.

Argumentet knækker for mig i deres tilfælde, fordi jeg ikke synes børnene får korte dage. Hun møder på job kl 9 og aflevere derfor ca 8.30/45, Far henter kl 16, det er 7,25/7,50 børnene er i pasning hver dag=36,25/37,5 om ugen. For mig at se har børnene en hel almindelig 37 timers arbejdsuge. Det kan man i min optik ikke kalde at give sine børn korte dage.

Han er afsted fra 5-16 hver dag, hvilket giver en arbejdsuge på 52,5 timer.(transport til job og til institution ½ time dagligt) - og så skal han lige hjem med børnene fra institution. Hun er afsted fra 8.30(senest) til 21(24) 4 dage om ugen og fredag til 17; fratrukket transporttid 45 min/dagligt, er det en arbejdsuge på 4*11,75+7,75=54,75, hvis hun er hjemme kl 21!

Som jeg ser det henter de deres tid, i den tid hvor de er sammen. Deres valg, og jeg håber deres forhold kan klare det, men vil de arbejde så meget, så lad ham møde en time før, så børnene kan blive hentet kl 15, og lad hende komme hjem 2 gange i hverdagene og ikke kl 17 men kl 16 eller før, hvor de som familie kan spise sammen og ikke kun fredag - så kan hun jo arbejde de 3 andre til 24.

Jeg forstår ganske enkelt ikke hendes/deres måde at prioritere deres tid på. Og ja slf er de sammen med deres børn i weekenderne og på ferierne, men hverdagene er bare dem, der er flest af.

For god ordens skyld, så er dette ikke på nogen måde negativ ment mod de forældre, som har helt almindelige arbejdstider eller dem med skæve arbejdstider, hvor børnene ikke ser mor/far om morgenen/aftenen. Jeg er fuldstændig klar over, at 37 timers institutions-arbejdstid er virkeligheden for rigtig, rigtig mange børn/familier, og at børn, hvor forældrene begge har alm 37 timers job og ikke arbejder forskudt, er længere tid afsted. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.